Skocz do zawartości

MiG-21


emeryt

Rekomendowane odpowiedzi

Warianty podwieszeń 21R za instr.ros."Instrukcja pilota MiG-21R"

Dla nieznających cyrylicy od lewej w tabelkach ;

Nr wariantu -lewy zew.-lewy wewnetrzny-belka podkadłub.-prawy wew.-prawy zew.-pułap

Wariant myśliwski

 

document11.jpg

 

Uploaded with ImageShack.us

document22.jpg

 

Uploaded with ImageShack.us

document33.jpg

 

Uploaded with ImageShack.us

 

Wariant rozpoznawczy:

 

document44.jpg

 

Uploaded with ImageShack.us

 

document55.jpg

Tabelka informacyjna -rakiety można podwieszać i na wew. i na zew. belki [ po zamianie belek paliwowych ].Jednoczesne przenoszenie 4 pocisków nie jest przewidziane .

Uploaded with ImageShack.us

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 2 weeks later...

Błądząc po rosyjskich forach natknąłem sie na watek o zbiornikach podwieszanych na Mig-21 . Nie było by w tym nic interesujacego ,gdyby nie wspomniano w nim o zmodernizowanych PTB. Wszyscy na forum sgvavia.ru dali odpor tej info ,bo nikt nie widzial ani nie słyszał o czymś takim /oprocz jednego rosjanina/ az tu patrze w ostatnie wydanie naszej Instr uzytkowania i tech pilotowania Mig-21R ,a tam ci stoi napisane ,,zbiorniki zmodernizowane ,, i ,,zbiorniki nie zmodernizowane ,,. Czyżby ten rosjanin cuś wiecej wiedział ?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

em

A doczytałeś czego ta modernizacja miała dotyczyć ? Ten Rosjanin wie tyle co wyczyta w instrukcjach. Jeśli piszą że pod 21 można podwiesić zbiorniki niezmodernizowane i zmodernizowane w celu uniemozliwienia uderzenia w kadłub [ skrzydło ] w momencie odrzutu zbiornika tzn . że tylko piszą .Rosjanin podpiera się rysunkami PTB z Suk , na których rzeczywiście zbiorniki na nosku mają małe skrzydełka zamocowane pod katem .Może na Sukach z racji niskich przelotów , charakteru zadan takie coś się sprawdziło , ale na 21 nikt [ w tym i moja skromna osoba ] nawet Rosjanie latający , obsługujący 21 nie widzieli żadnej modernizacji. Może ktoś coś planował , kolejny "mędrzec " wpisał , a raczej przepisał do polskiej instrukcji i tak zostało .A teraz po latach zaczyna żyć swoim życiem.Zbiorników do 21 w pułkach było setki , kto by się zajmował "dorabianiem "skrzydełek i w jakim celu .

Tam są ciekawsze problemy odnośnie podwieszeń , ale o tym wkrótce .

A tak przy okazji podwieszeń .Kiedyś był zaprezentowany rysunek belki [ listwy ] pośredniej między belką , a wyrzutnią .Teraz okazuje się ze to pomysł

rodem z prehistorii 21 .Znowu w instrukcjach gdzieś o tym ciągle pisali , a okaże się że był tylko stosowany na 21F-13 i to też nie wiem czy we wszystkich krajach .W Jugosławii na pewno .

 

Belka bez "wkładki aerodynamicznej "

 

mig21f13bezbelkiporedni.jpg

 

Uploaded with ImageShack.us

 

Belki z wkładkami :

 

mig21f13belkazwkadkpore.jpg

 

Uploaded with ImageShack.us

mig21f13belkazwkadkpore.jpg

 

Uploaded with ImageShack.us

mig21f13belkazwkadkpore.jpg

 

Uploaded with ImageShack.us

 

Kolejny pomysł z epoki fascynacji prędkościami .

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

A doczytałem i okazuje się że modernizacja to zadne tam dodatkowe powierzchnie na nosku zbiornika ,tylko modernizacja obejmuje opóznienie zwalniania zamka na ktorym sa podwieszane zbiorniki . I to zapobiega uderzeniu o kadłub samolotu w czasie zrzutu.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Tzn .że czytamy co najmniej 2 różne instrukcje .Ostatnie zdanie z poniższego tekstu:

 

98160941.jpg

 

Uploaded with ImageShack.us

 

Zmodernizowane zbiorniki w celu zapobieżenia ich uderzenia o samolot w momencie zrzutu , miały w części nosowej destabilizatory

Przypominam że mowa była o modernizacji zbiorników, a nie elementów belki podkadłubowej samolotu i elementów zrzutu PTB w tejże belce.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Kolejny przykład tłumaczenia instrukcji z "ros. na Nasze " Tam piszą o zbiornikach ze "skrzydełkami " w części nosowej , a tu piszą o zbiornikach zmodernizowanych podając jako przykład "opóznienie otw. zamka " który przecież znajduje sie w belce podkadłubowej.

A tak jako ciekawostka , zmodernizowane , czy nie ,pięknie się zrzucało spod belki bez pironaboju, przyciskiem na drążku. Wychodzi na to że pironabój był potrzebny tylko po to aby mocniej odepchnąć zbiornik od kadłuba .

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

A co koledzy powiedzą na ten "eksperymentalny 490 litrowy zbiornik paliwa"

 

Według Gordona to nie jest eksperymentalny zbiornik paliwa, a polskie urządzenie do pobierania próbek powietrza ... Stapferowi trudno wierzyć, ale i Gordon ma wpadki ...

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

No chwyt powietrza w zbiorniku dodatkowym to nie za bardzo, więc wersja z instalacją do pobierania próbek brzmi nardziej racjonalnie. Choć musze przyznać, pierwsza myśl, jaka mi przyszła do głowy to jakiś pocisk z takim właśnie chwytem powietrza do silnika odrzutowego (analogicznie jak w pociskach Jachont).

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Kojarzę informacje z gazet z końca lat 70-tych (1976-1979 ?), oraz zdjęcie tego urządzenia .Chodziło o zebranie próbek z chmury po próbnym wybuchu jadrowym w atmosferze.Eksplozja była chińska.Chmura dotarła aż do nas...

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

No coraz więcej się człowiek dowiaduje ciekawych rzeczy.

Nie spotkałem się aby na zbiornikach podwieszanych u nas stosowano dodatkowe skrzydełka a tym bardziej nie było żadnego opóźnienia przy zrzucie zbiornika.

Rzeczywiście, podczas zrzutu zbiornika paliwowego następuje jego "podrywanie" do góry co może spowodować uszkodzenie kadłuba czy też skrzydła. I właśnie po to jest w belkach paliwowych zarówno pod kadłubowych jak i pod skrzydłowych piromechanizm odstrzału zbiornika, który działa z chwilą zwolnienia zamka nośnego. Babcia 131 powinien pamiętać że musiał wyjmować zabezpieczenie z belki pod kadłubowej przed wylotem i zakładać po przylocie jak i też przed zdjęciem zbiornika rozłączyć dźwignię od piromechanizmu ( albo wołał do tego bomboli ). W przypadku nie rozłączenia mógł się spodziewać małego BUM !!!! co się niejednokrotnie zdarzało

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Babcia 131 powinien pamiętać że musiał wyjmować zabezpieczenie z belki pod kadłubowej przed wylotem i zakładać po przylocie jak i też przed zdjęciem zbiornika rozłączyć dźwignię od piromechanizmu ( albo wołał do tego bomboli ). W przypadku nie rozłączenia mógł się spodziewać małego BUM !!!! co się niejednokrotnie zdarzało

Oczywiście że tak .I nawet pewnego razu dostałem zapewnienie od " faszysty " [ sorry za wyrażenie , ale tak na uzbrojeńców wołano w Zegrzu ] że mechanizm rozbrojony , nacisnąłem przycisk zrzutu na drążku [ tak było szybciej ] no i zbiornik pokazał na czym polega zasada przyciągania ziemskiego .Dobrze że technik i mechanik mieli szeroko rozstawione nogi i lekko trzymali zbirornik.Nie wiedziałem że człowiek może być taki blady , jak na Nich spojrzałem.O Przełożonych bedących akurat na CPPS nie wspominam[ ale to już ze względu na moją skromną osobę ]

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Tu zupełna zgoda z instrukcją o ile celownik będzie pracował w zakresie wypracowania poprawek balistycznych - ale na upartego można zastosować mały wybieg tzn celować z stałej siatki celownika. Wówczas poprawki odkłada sam pilot a nie robi tego automat celownika.

Dokładniej - celownik ASP 21 ma wymienne bloczki balistyczne dla czterech rodzajów uzbrojenia - działka ( choć w zasadzie jego się nigdy nie wymieniało ), dla pocisków S 5 K , S 5 M i S24. W zależności od typu rakiet niekierowanych używanych w locie należało założyć odpowiedni bloczek balistyczny do wylicznika celownika, który znajdował się w luku za kabiną pilota.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Czy w polskich realiach wariant 4xS-24 na bisach był w ogóle praktykowany?

Przez niemal ćwierć wieku nie widziałem podwieszonego pod 21 S-24. Tzn w jednostkach gdzie służyłem. Ani pod M, Mf, BIs-em. Na żywo widziałem tylko na magazynie uzbrojenia, kojarzy mi się z "rurą kanalizacyjną " Specyfika jednostki , ale chyba wogóle rzadko używany do strzelań na poligonie .Tak mi się wydaje.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Czy w polskich realiach wariant 4xS-24 na bisach był w ogóle praktykowany?

Przez niemal ćwierć wieku nie widziałem podwieszonego pod 21 S-24. Tzn w jednostkach gdzie służyłem. Ani pod M, Mf, BIs-em. Na żywo widziałem tylko na magazynie uzbrojenia, kojarzy mi się z "rurą kanalizacyjną " Specyfika jednostki , ale chyba wogóle rzadko używany do strzelań na poligonie .Tak mi się wydaje.

 

Pociski te w pułkach myśliwskich były w magazynach na tzw "ZN" czyli zapas nienaruszalny ( czytaj na wypadek "W" )

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Szkoda kurcze, nie chciałbym robić czegoś teoretycznie tylko dopuszczalnego ale nie praktykowanego.

Natomiast inne warianty uderzeniowe sa (jak na mój gust rzecz jasna) wyjątkowo mało atrakcyjne modelarsko.

No trudno, cos trezba będzie wymysleć.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Umieściliśmy na Twoim urządzeniu pliki cookie, aby pomóc Ci usprawnić przeglądanie strony. Możesz dostosować ustawienia plików cookie, w przeciwnym wypadku zakładamy, że wyrażasz na to zgodę.