Skocz do zawartości

MiG-21


emeryt

Rekomendowane odpowiedzi

Mamy takie same wspomnienia choć z tym psuciem to nie tylko domena Malborka raczej większość naszych lotnisk miało ten sam problem ( o ile miały schronohangary ). Tu raczej kłania się brak kasy na infrastrukturę choć z drugiej strony wiele jednostek rozwiązywano po wykonanych remontach samego lotniska patrz Mierzęcice, Debrzno a już o Pile nie wspomnę bo to totalne bezmózgowie. Jedynym lotniskiem chyba był Sochaczew bo ono nie miało takich budowli ale pułk został rozwiązany też po remoncie pasa

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Zdjęcie odwrócone, czy rzeczywiście może kręcić beczki z wysuniętym podwoziem?

A w czym to miałoby przeszkadzać ? W locie odwróconym najważniejsze jest zapewnienie dopływu paliwa, a to jest możliwe dzięki specjalnemu zaworowi na ok. 15sek ? [ nie pamietam w tej chwili ] A tyle to chyba beczka nie trwa

Oczywiście o wytrzymałośći elementów podwozia nie wspominam [ w przeciwieństwie do amerykańskiej zabawki ]

Rozwiedcziki coś z Waszej historii

pilociz21r.jpg

 

Uploaded with ImageShack.us

Zdjęcie od Braci Słowian z

http://www.mycity-military.com/Avioni/M ... d_231.html

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Zdjęcie odwrócone, czy rzeczywiście może kręcić beczki z wysuniętym podwoziem?

A w czym to miałoby przeszkadzać ? W locie odwróconym najważniejsze jest zapewnienie dopływu paliwa, a to jest możliwe dzięki specjalnemu zaworowi na ok. 15sek ? [ nie pamietam w tej chwili ] A tyle to chyba beczka nie trwa

Oczywiście o wytrzymałośći elementów podwozia nie wspominam [ w przeciwieństwie do amerykańskiej zabawki ]

 

Inna sprawa, że na zdjęciu klapy ma w pozycji schowanej, więc moim zdaniem zdjęcie może być w porządku. Paliwo, jak wspomniałeś, jest istotne ale choćby pamiętając pewien start Iskry z Oleśnicy, gdzie pilot po oderwaniu chiał w locie wznoszącym zrobić beczkę i nie schował klap - daleko nie poleciał...

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

I chyba wiem, kto pstrykał owo zdjęcie Rafałowym aparatem... :-)

Nie ma macie gdzieś w swoich archiwach całej fotki ? [ ewentualnie z bardziej widocznym samolotem ]

A odnosnie lotów odwróconych to chyba stały element pokazów rumunskich Lancerów.

mig2x.jpg

 

Uploaded with ImageShack.us

1957257.jpg

 

Uploaded with ImageShack.us

I tu raczej piloci są przygotowani na to co mają zrobić, odpowiednia wysokośc , prędkość, konfiguracja elementów płatowca. Katastrofa TS-a w Olesnicy to całkiem inna sytuacja.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Wiem że nie w temacie 21 .Ale czyżby opis katastrofy zamieszczony w "Księdze Pamięci Lotników Polskich " był nieprawdziwy ? [ str. 446 ] Może i jedna klapa się zacięła, ale najpierw chyba była beczka z wypuszczonymi klapami , a póżniej ... to już było za nisko i za póżno na cokolwiek .

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Wiem że nie w temacie 21 .Ale czyżby opis katastrofy zamieszczony w "Księdze Pamięci Lotników Polskich " był nieprawdziwy ? [ str. 446 ] Może i jedna klapa się zacięła, ale najpierw chyba była beczka z wypuszczonymi klapami , a póżniej ... to już było za nisko i za póżno na cokolwiek .

 

 

Jakby nie patrzeć faktyczna przyczyna pozostanie niestety w sferze domysłów i domniemywań. Dla jednych to pilot zaczął wykonywać beczkę a dla drugich to samolot na wskutek usterki technicznej tu konkretnie niesymetryczne zamykanie klap. Iskra ze swoim spidobarografem ( czarna skrzynka ) niestety daleko w tyle była jeżeli chodzi o kontrolę parametrów lotu stąd domniemywania i domysły. Późniejsze podobne wypadki tego samolotu mogą jedynie wskazywać na taką przyczynę ale czy tak było rzeczywiście. Lotnik był doświadczonym pilotem i w przypadku niezamierzonego obrotu samolotu powinien reagować - a może za późno było już na reakcję ???

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Nie ma macie gdzieś w swoich archiwach całej fotki ? [ ewentualnie z bardziej widocznym samolotem ]

Najprawdopodobniej użytkownik Czart posiada oryginał. Jeśli chodzi o samolot, to wówczas nie posiadał godła 2el 32plrt (baba jaga), ani pułkowego. Na zasobniku R była namalowana już szczęka.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Witam o to zdjęcie naszego Zegrzyńskiego UM-a 9308 ,podczas podejścia z kierunkiem 25 . Ciekawostką jest to ,że ten samolot nosił godło klucza technicznego na stateczniku pionowym. Zdjęcie wykonał były mieszkaniec Rosnowa Dariusz L.

 

mig21um9308.jpg[/img]

 

Pozdrawiam z Odlotowego Dęblina

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Z góry przepraszam za mały Offtopic ale postanowiłem trochę się ustosunkować do postów z poprzedniej strony:

RAV

Widziałem to na żywo, a potem zapoznałem się z wynikami badań powypadkowych. To nie pilot chciał zrobić beczkę, tylko klapy zaczęły się asymetrycznie chować (jedna się zablokowała). Pierwsza beczka jeszcze się udała i gdyby pilot mógł przerwać, to by z tego wyszedł. Druga skończyła się w małym lasku. Pilot zdążył się katapultować, ale za nisko.

Komisja orzekła, że przyczyną wypadku była „beczka” przy klapach w pozycji startowej. Chętnie poznałbym te dokumenty, gdyż w oficjalnych dokumentach jest informacja, że samolot był sprawny. Raczej nie można mówić o 2 beczkach, gdyż już w trakcie pierwszym doszło do przeciągnięcia samolotu. W oficjalnych dokumentach nie ma informacji, że pilot podjął próbę katapultowania się.

 

Babcia131

Wiem że nie w temacie 21 .Ale czyżby opis katastrofy zamieszczony w "Księdze Pamięci Lotników Polskich " był nieprawdziwy ? [ str. 446 ] Może i jedna klapa się zacięła, ale najpierw chyba była beczka z wypuszczonymi klapami , a póżniej ... to już było za nisko i za póżno na cokolwiek

Na samo rozpoczęcie manewru, było za wolno (ok. 300 km/h) za nisko (ok 60 m) i na wznoszeniu przy bardzo dużej temperaturze powietrza, co sprawia że Iskra ma gorsze właściwości lotne

 

Grzegorz 5710

Jakby nie patrzeć faktyczna przyczyna pozostanie niestety w sferze domysłów i domniemywań. Dla jednych to pilot zaczął wykonywać beczkę a dla drugich to samolot na wskutek usterki technicznej tu konkretnie niesymetryczne zamykanie klap. Iskra ze swoim spidobarografem ( czarna skrzynka ) niestety daleko w tyle była jeżeli chodzi o kontrolę parametrów lotu stąd domniemywania i domysły. Późniejsze podobne wypadki tego samolotu mogą jedynie wskazywać na taką przyczynę ale czy tak było rzeczywiście. Lotnik był doświadczonym pilotem i w przypadku niezamierzonego obrotu samolotu powinien reagować - a może za późno było już na reakcję ???

No niestety prawdziwą przyczynę raczej ciężko będzie poznać. Niestety jak napisałem wyżej Komisja orzekła o winie pilota. Natomiast dużo mówiło się o usterce samolotu, związanej z klapami, gdyż jak napisałem wyżej warunki do rozpoczęcia manewru nie się nadawały. Czy w przypadku awarii pilot miał szansę na jakąś reakcję? Nie, za nisko za wolno i za duże zaskoczenie. Co do doświadczenia to pilot przez 7 lat po promocji odbył instruktorem na Ts-11 w 66 LPSz w Tomaszowie Mazowieckim. Od 87 roku był także przeszkolony na Su-22 jednak ciągle dużo latał na Ts-11. Posiadał nalot 2084 h z tego ponad 1500 godzin na Ts-11 Iskra.

 

Rav

W momencie uderzenia w ziemię rolki, na których "jeździły" klapy, odcisnęły się na prowadnicach. Odciski jednoznacznie wskazały na znacznie niesymetryczne ustawienie klap w tym momencie

Niestety w dokumentach Komisji nie ma o tym wzmianki. Jeżeli masz jakieś kopie takich dokumentów to proszę o PW.

 

Jeszcze taki mały OT.

Samolot Ts-11 poleciał 1 lipca 1994 po samolot Su-22 do Oleśnicy do szkoły. Samolot Su-22 z 40 PLMB miał być odebrany z Oleśnicy do dnia 30 czerwca. 1 lipca Ts-11 Iskra był pilotowany przez płk Targosza (1 kabina) i mjr Siekańskiego (2 kabina). Mjr Siekański miał być na urlopie od 1 lipca jednak przełożeni zdecydowali, że poleci do Oleśnicy w drugiej kabinie i wróci sam Iskrą. Przylot do Oleśnicy pokrył się z rozpoczęciem Zlotu Konstrukcji Amatorskich, pilot z pierwszej kabiny wykonał wiązankę średniego pilotażu. Do Oleśnicy 1 lipca przyleciał An-2 z zabezpieczeniem technicznym dla Su-22. Odlot Su-22 nastąpił 2 lipca przed startem TS. Na stanowisku KL był mjr Siekański, który miał uprawnienia do kierowania lotów i wypuszczenia Su-22. Płk Targosz wykonał pokaz na Su-22 po czym odleciał do Świdwina. Później wystartował mjr Siekański na Ts-11. Na stanowisku KL był człowiek który nie miał uprawnień do wypuszczenia Ts-11. Oprócz tego nie było techników dla Iskry, zabezpieczenie przyleciało dla Su-22. Nie było lekarza, który zbadałby pilota przed startem. Do tego był rozkaz aby Su-22 odleciał z Oleśnicy przed 30 czerwca. Na prośbę organizatorów ZLOTU o uświetnienie go maszynami wojskowymi, z Dowództwa Wojsk Lotniczych przyszła informacja, że żaden samolot wojskowy nie będzie brał udziału w ZLOCIE, a także był brak zgody na jakiekolwiek manewry nad lotniskiem. W skrócie TS-11 i Su-22 nie powinno być 1 i 2 lipca w Oleśnicy. Jednak decyzją przełożonych mjr Siekańskiego wbrew zaleceniom z DWL Iskra się tam znalazła. Ja często zastanawiam się czy przy takich zaniedbaniach a wręcz złamaniu przepisów, mogła być inna przyczyna niż błąd pilota, która chroniła przełożonych.

 

Paweł

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

. Niestety jak napisałem wyżej Komisja orzekła o winie pilota. Natomiast dużo mówiło się o usterce samolotu, związanej z klapami, gdyż jak napisałem wyżej warunki do rozpoczęcia manewru nie się nadawały.

 

Komisja stwierdziła winę pilota bo to On ponosi winę za samowolne wykonywanie zadania niezgodnego z postawionym zadaniem. Miał wystartować i wykonać przelot. Tu nie ma nad czym dyskutować.

Pamiętam, że wypadek ten był dość szeroko omawiany w lotniczych kręgach i każdy podkreślał samowolną zmianę zadania. Natomiast sprawę nierównego wychylenia się klap zaczęto przypisywać czy raczej przypuszczać po serii wykrycia takich usterek na tych samolotach

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

. Niestety jak napisałem wyżej Komisja orzekła o winie pilota. Natomiast dużo mówiło się o usterce samolotu, związanej z klapami, gdyż jak napisałem wyżej warunki do rozpoczęcia manewru nie się nadawały.

 

Komisja stwierdziła winę pilota bo to On ponosi winę za samowolne wykonywanie zadania niezgodnego z postawionym zadaniem. Miał wystartować i wykonać przelot.

 

W tym względzie dyskusji nie ma, jednak ciężko się nie zgodzić z tezą o umywaniu rąk przez wierchuszkę, która także samowolnie wbrew wcześniejszym dyspozycjom nakazała pozostanie samolotów dłużej w Oleśnicy. Najprościej jest zwalić winę na nieżyjących.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Na poniższej fotce podobno widać belkę BD3-66-21N:

 

a887432d.jpg

 

Czy ktokolwiek z Szanownych Kolegów dysponuje jakimś dokladniejszym zdjeciem jakiegokolwiek Miga-21 z tą belką albo - w co nie wierzę, ale jednak zapytam - z Iab-500?

Edytowane przez Gość
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Rozpuściłem wici na sgvavia.ru. Może Rosjanie pomogą ? Sam z wielką ciekawością obejrzałbym taką fotkę. Bo na powyższym zdjęciu na pewno nie widać podkadłubowej belki paliwowej.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Ale ten to na pewno jest od "wyposażenia specjalnego " .Bo BIS-y nie przenosiły ani D ,R, a nawet jakby węgierskie przenosiły SPS-141Je , to nie jest pulpit od SPS-a.

21bissaupulpitspecjalny.jpg

 

Uploaded with ImageShack.us

 

PS.Zdjęcie poprzedniego pulpitu stanowi całość , a zresztą widać tubus stacji radiolokacyjnej taki jak w PFM .

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Umieściliśmy na Twoim urządzeniu pliki cookie, aby pomóc Ci usprawnić przeglądanie strony. Możesz dostosować ustawienia plików cookie, w przeciwnym wypadku zakładamy, że wyrażasz na to zgodę.