Skocz do zawartości

ASU-85 z 35das / 6PDPD; 1:35/1:72


Gerd

Rekomendowane odpowiedzi

Skoro na forum jest zatrzęsienie modeli „czołgów na benzynę” to, dlaczego niby miało by nie być drugiego ASU? Zwłaszcza, że Autor pierwszego wątku nie wniósł veta. Przestrzegam, że będę solidnie przynudzał.

 

W 1965 roku 6 Pomorska Dywizja Powietrznodesantowa wzięła udział w ćwiczeniach Układy Warszawskiego pk. „Październikowa Burza” w Erfurcie b. NRD. Był to jedyny raz, gdy Dywizja wykonała desant całością sił i pierwszy, kiedy zaprezentowała się z własnym emblematem obowiązującym do dziś. Na czas ćwiczenia Dywizji przydzielono działa samobieżne ASU-85 z 7 Gwardyjskiej Dywizji Powietrznodesantowej z Kowna, a radzieccy pancerniacy ubrani byli w polskie mundury. Niektóre źródła podają, iż radzieckie ASU miały namalowane polskie szachownice i oznaczenia 6PDPD, ten fakt poddaję jednak pod wątpliwość:

 

asu85erfurt.jpg

 

 

asu857gwdpd6pdpd.jpg

 

Po zakończeniu ćwiczeń 12 dział samobieżnych nie wróciło do macierzystej jednostki, zostały przekazane stronie polskiej. ASU-85 było następcą znacznie lżejszego działa ASU-57 (viewtopic.php?f=68&t=21609) i ze względu na swoją masę (15,5t.) nie nadawały się do desantowania sposobem spadochronowym, co nie oznacza, że było to całkowicie niemożliwe…

 

asu85naplatformiep16.jpg

 

 

ASU-85 na platformie P-16 przygotowane do zrzutu.

 

Na podstawie Zarządzenia Szefa Sztabu Generalnego Wojska Polskiego (gen. dyw. Wojciecha Jaruzelskiego) nr 059/Org. z dnia 03.05.1966 r. Dowódca Warszawskiego Okręgu Wojskowego (gen. dyw. Czesław Waryszak) Rozkazem nr 056/Org z dnia 04.06.1966 r. nakazał Dowódcy 6PDPD (gen. bryg. Edwin Rozłubirski) do dnia 01.08.1966r sformować 35 dywizjon artylerii samobieżnej w m. Kraków-Rakowice, jako Jednostka Wojskowa nr 3245 wg etatu 2/287. (obecnie w tym kompleksie stacjonuje JW4009 tj.: 6bdow/6BPD).

 

35 dywizjon artylerii samobieżnej funkcjonował od 30.05.1966 r do 02.12.1976 r. Dzień 01.08.1966 r. to data, kiedy 35das miał zakończyć proces formowania i osiągnąć gotowość bojową. Pierwszym dowódcą 35 das od 05.06.1966r. został mjr dypl. Izydor Hachulski.

 

Pierwszy raz 35das oficjalne został zaprezentowany podczas Defilady z okazji 1000-lecia państwa polskiego 22.07.1966r.

 

asu856pdpd.jpg

 

oraz (

) minuty 7:10-7:23

 

Jak widać na pojazdach powyżej jest namalowany emblemat dywizyjny, a

emblemat 35das wyglądał tak:

 

image11hj.jpg

 

(czarny rysunek na ciemnoczerwonym tle)

 

Ostatecznie w dywizjon wyposażony został w 25 dział ASU-85. Cztery baterie po 6 dział i jedno działo dowódcy dywizjonu.

 

W 1968 roku elementy 35das (2 bateria) „wizytowały” bratnią Czechosłowację podczas operacji "Dunaj", jako przeciwpancerne wsparcie 18bpd w okolicach miejscowości Biala i Cervena Voda oraz Kostelec, gdzie polskich spadochroniarzy do dziś wspomina się ze „szczególnym sentymentem”.

 

Po rozformowaniu dywizjonu cześć ASU-85 zwrócono stronie radzieckiej, pozostałe zostały skierowane do ośrodków szkolenia widziane były między innymi w: WSOWP - Poznań, WSOWRiA - Toruń, szkole podoficerskiej w Braniewie, 15 szkolnym pułku czołgów w Gliwicach, 27 pułku szkolnym w Kłodzku. W stanie agonalnym trafiały do hut lub przekazywano je Armii Radzieckiej. Do dziś ocalało w Polsce jest 6 egzemplarzy tego sprzętu:

 

1) w Toruniu w Muzeum Artylerii przy Centrum Szkolenia Artylerii i Uzbrojenia, (dawniej w WSOWRiA - Wyższa Szkoła Organizacji Widowisk Rozrywkowych i Artystycznych)

 

asu85toru.jpg

 

2) w Poznaniu w Muzeum Broni pancernej przy Centrum Szklenia Wojsk Lądowych (dawniej WSOWP),

 

asu85poznan.jpg

 

3) w Warszawie w Muzeum Polskiej Techniki Wojskowej (Fort Czerniakowski),

 

asu85warszawa1601.jpg

 

4) w Kołobrzegu w Muzeum Oręża Polskiego,

 

asu85koobrzeg.jpg

 

5) w Skarżysku Kamiennej w Muzeum im. „Orła Białego”,

 

asu85skarysko9011.jpg

 

6) w Suwałkach w Muzeum Historii i Tradycji Żołnierzy Suwalszczyzny.

 

asu85suwaki.jpg

 

A oto najpopularniejsze zdjęcie polskiego ASU-85 z 35das 6PDPD: nawet Trumpeter w swoich zapowiedziach sięgnął właśnie po nie.

 

asu85.jpg

 

Diorama, którą planuję będzie oscylować właśnie koło tego motywu.

A gdzie model? Będzie – w następnej odsłonie.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • Odpowiedzi 107
  • Created
  • Ostatniej odpowiedzi

Top Posters In This Topic

Cześć!

 

Piękne wejście, z przyjemnością ogląda się takie warsztaty. Wszystko elegancko podane na tacy:). Pomimo tego, że u mnie w szafie dominują silniki benzynowe, będę częstym gościem, bo zapowiada się super. Masz jakiś pomysł na wykonanie emblematu, własna kalka?

 

Pozdrawiam,

 

Kuba

 

 

 

ps. a co to za samolociki w tle zaparkowane?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Aby rozwiać wszelkie wątpliwości i udowodnić, że jednak mam model zapewniam, rzecz będzie o zestawie firmy Trumpeter nr 01588.

 

asubox.jpg

 

Jednocześnie żeby nie wywarzać otwartych drzwi, zainteresowanych ogólną zawartością pudełka odsyłam na stronę producenta:

http://www.trumpeter-china.com/a/en/pro ... /1906.html

 

Sam skupię się na sprawach zasadniczych i tak, pierwszej interwencji przed rozpoczęciem budowy wymagają bandaże kół jezdnych

 

asuinboximage2.jpg

 

chyba, że ktoś buduje działo fabrycznie nowe to wtedy nie wymagają.

Szkoda, że producent zrezygnował z elementu imitującego brezentową osłonę jarzma działa

 

1asuimage31.jpg

 

i nie dał możliwości wyboru, pozostawiając jarzmo odkrytym:

 

asuinboximage4.jpg

 

Będzie to wymagało w moim przypadku korekty.

 

Oferowane gąsienice, szczęśliwie z osobnych ogniw, (198 szt.) są jak najbardziej do przyjęcia .

 

asuinboximage7.jpg

 

W prawdzie Firma Fruilmodel, w swoim zestawie ALT-97 oferuje 200 szt. ogniw do czołgu PT-76 wraz z kołami napędowymi i napinającymi z białego metalu, jednakże podwaja to koszt całego przedsięwzięcia ze 100 do 200zł, w zamian w zasadzie nie dając nic. Węgierski bowiem zamiennik także nie posiada otworów, które pozostają kwestią sporną. Prawidłowo czy nie prawidłowo?

 

Myślę, że wobec faktów, nie ma, co rozbić z tego zagadnienia:

 

 

1asuimage34.jpg

 

bo każdy ma trochę racji:

 

1asu85nr9011049.jpg

 

Zdaję sobie oczywiście sprawę, że fanów Fruili nie przekonam.

 

Znacznie bardziej przydałby się przyzwoity zamiennik lufy działa D-70,

 

asuinboximage5.jpg

 

ale i tak tragedii nie ma….

 

Co do kalek - emblematów, to rzecz jasna skorzystam z oryginalnych, choć dawno już przygotowując się do zakupu żywicznego ASU z ARMO wydrukowałem własne. Do kwestii oznaczeń wrócimy jeszcze w odpowiednim momencie - cierpliwości.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Kolejnym etapem jest montaż dolnej części kadłuba wraz z układem jezdnym. Model, składa się bardzo dobrze. Pozwolę sobie jednak zwrócić uwagę na wprowadzane przeze mnie drobne korekty.

 

1) mocowanie oznaczeń odblaskowych (cz. C24) wymieniłem na bardziej odpowiadające rzeczywistości:

 

1asuimage22.jpg

 

2) Gumowe fartuchy (element fototrawiony cz. PE A-5 i 7) osłaniające trakcję uzupełniłem osłoną boczną z plastikowej bardzo cienkiej płytki. Choć kształt póki, co odbiega od oryginału

 

 

1asuimage23.jpg

 

3. Korekcie poprzez zaokrąglenie narożników poddałem także skrzynkę narzędziową (cz. D-3,4,34) która prosto z pudła trzyma kąty proste.

 

1asuimage28.jpg

 

4. Łopaty (cz. A-5) ŁS-110 w zestawie to wyraźne szufle nie szpadle. Strzałka wskazuje zaokrąglone rogi.

 

1asuimage11.jpg

 

Oto gotowa dolna cześć kadłuba:

 

asu1image19.jpg

 

Ortodoksyjnym zliczaczom śróbek i mierzycielom grubości gwintów podpowiem, że jedna gąsienica w moim modelu składa się z 93 ogniw. Instrukcja zaleca 94, a skarżyski egzemplarz ASU ma ich tylko 89.

 

Voyager właśnie wydał blaszki do ASU-85.

 

Wersja ASU-85 określana jako wz.1970 czyli w konfiguracji z 12,7mm DSzK,

 

asu8502ev1.jpg

 

nie występowała w Wojsku Polskim. Szczęśliwie Trumpeter wycofał się z obrazka-zdjęcia stanowiącego katalogową zapowiedz, a nie mającego nic wspólnego z rzeczywistością.

 

Myślę, że spokojnie można było włożyć małą ramkę z elementami pozwalającymi na samodzielny wybór wersji zamiast wydawać model w nowej odsłonie, ale zdaje się inne mechanizmy dają siłę napędową takim decyzjom.

 

Trumpek wypuszcza też wersję z 1970 roku

Co do blaszek, Voyager'a. Oczywiście dobrze, że się pojawiły. Zastanawiałem się zanim ją zobaczyłem, co mogłaby zawierać i odnoszę wrażenie, że jest trochę „na siłę”. Najchętniej pewnie wykorzystałbym zapięcia do skrzynek. Spróbuję sobie jakoś poradzić bez, choć zawsze wolę z.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Jeśli chodzi o ilość ogniw to rozbieżności między modelem a oryginałem zupełnie mi nie przeszkadzają. Zapewniam, iż jest to jedynie luźne spostrzeżenie, a nie przyczynek do rozprawy doktorskiej.

 

Sprawa fartuchów również została ostatecznie zakończona:

 

1asu1image3.jpg

 

1asu1image2.jpg

 

Pora, zatem na część kadłuba górną:

 

asuinboximage6.jpg

 

a jest co robić.

 

Uprzedzając pytanie: skąd TO masz? -odpowiem na ile mogę,

 

asuinboximage8.jpg

 

Dobrzy Ludzie pożyczyli.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołączam się do prośby o skan kroniki 35 das. To w końcu dokument z (niesłusznie!) trochę zapominanej epoki kiedy "w wojsku się służyło a nie pracowało" (gen. Jan Kempara mam nadzieję daruje niedokładność cytatu, ale sens oddałem dobrze).

Miło widzieć kolejny pojazd w malowaniu 6 PDPD. Jeżeli pojawi się na rynku ASU-85 w 1:72 to na pewno się skuszę.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.


×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Umieściliśmy na Twoim urządzeniu pliki cookie, aby pomóc Ci usprawnić przeglądanie strony. Możesz dostosować ustawienia plików cookie, w przeciwnym wypadku zakładamy, że wyrażasz na to zgodę.