Jump to content

Jak-1b - ZTS Plastyk/Mastercraft 1:72 + dodatki własne


Recommended Posts

  • Replies 828
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Zegarmistrzowska robota. Brawo. Niecierpliwie będę oczekiwał dalszych postępów prac.

Twój warsztat udowadnia, że do zrobienia doskonałego modelu nie potrzeba nie wiadomo jakich blach i żywic za milion dolarów. Szkoda mi tylko, że umrę zanim dojdę to takiego kunsztu modelarskiego.

Link to post
Share on other sites

Cześć!

erkamo - z różnych - Monogrfia AJ Press, Klub 1:72, Skrzydła w Miniaturze, rysunki Jaka-1 ze strony www.airwar.ru, poza tym gdzie się dało poszukałem zdjęć w internecie, m.in. z okresu odbudowy Jaka prawdopodobnie w Anglii - teraz nie przypomnę sobie adresu - było to kilka lat temu. Do niektórych spraw korzystam pomocniczo (na zasadzie możliwych porównań i analogii) z monografii dotyczących Jaka-9. Generalnie zgromadzenie tego trochę trwało. Silnik np. można odtworzyć na podstawie zdjęć z krakowskiego muzeum.

Pozostałym kolegom dziękuję za dobre opinie. Jako szczególnie sympatyczne traktuję porównanie do kolegi Ipkinssa - mam nadzieję, że jak przeczyta post dumapolskiego, to się nie pogniewa

Link to post
Share on other sites

Jarek38 - żeberka zostały rozrysowane na płytce plastikowej, ołówkiem zaznaczyłem na każdym umiejscowienie otworków i obrysowałem kształt żeberka. Później nawiercanie wietełkami różnej średnicy, następnie wycinanie w stosownej kolejności, wstępna obróbka, potem wklejenie w obrys steru. Jak wszystkie były na miejscu i wyschły - delikatna, w miarę potrzeby, obróbka dla uzyskania jednolitych linii. Można to zobaczyć na zachowanym zdjęciu - kilkanaście postów temu.

A silnik jest już w zasadzie gotowy - nie ma tylko rur wydechowych, bo będą zamontowane dopiero po zainstalowaniu silnika, inaczej nie przeszedłby przez stelaż

Link to post
Share on other sites

Radiostacja - to miejsce montażu wynika z planów rosyjskich, niektóre elementy i sposób zainstalowania są częściowo domniemane

radiostacja%2525201.JPG

 

To co do tej pory zrobiłeś to tylko nadajnik PSI-3.

 

Clipboardaa.jpg

 

Odbiornik PSI-4 masz pokazany tutaj:

 

Clipboardaas.jpg

Clipboardaasd.jpg

Link to post
Share on other sites

Gdyby udało Ci się zdobyć nici do repasacji pończoch. Mają przewagę nad ciągninymi z plastiku lub wyciąganymi z rajstop taką, że mają stałą średnicę i splot przypominający linkę. Poddają się naciąganiu. Polecam!

Link to post
Share on other sites

Dzięki fiedotow. Sprawy naciągów byly rozważane, ale przy sposobie zbudowania kratownicy w grę mogły wchodzić tylko sztywne pręciki - nie było po prostu możliwości naciągania - za duże ryzyko uszkodzenia. Bez szkieł powiększających wygląda to dobrze. A do tego w przyszłości będzie dodatkowo zakryte górą kadłuba i tymi koszmarnymi listwami bocznymi - najdłuższe mają mieć ponad 5,5 cm i na razie brak cudownego środka na ich wykonanie

Przy okazji apel - może ktoś z kolegów ma zdjęcia lub rysunki pokazujące sposób instalacji uzbrojenia, zwłaszcza układ skrzynek z amunicją? To jeden z niewielu słabo wyjaśnionych rejonów samolotu i chociaż nie zamierzam go pominąć, to wielu szczegółów mi brakuje.

Link to post
Share on other sites

Jarekk - znów dzięki, niezawodna pomoc . Wprawdzie zdjęcie dotyczy Jaka-1, a nie 1b, to wydaje się, że wyjaśnia przynajmniej miejsce położenia skrzynki amunicyjnej do działka SzWAK. A to akurat powinno być tak samo w obu wersjach. Natomiast co do km-u UBS prawdopodobnie skorzystam z analogii do Jaka-9, patrz:

http://www.airwar.ru/image/idop/fww2/yak9t/yak9t-7.jpg

Link to post
Share on other sites

Dziś spojrzenie na aktualny stan prac nad śmigłem. Zdecydowałem się na odejmowany kołpak, bo trochę szkoda by było na zawsze schować piastę, a z drugiej strony obecność kołpaka pozwala zachować sylwetkę samolotu - w razie potrzeby kołpak będzie można zdjąć. Z uwagi na znany wszystkim stan śmigła zestawowego, wszystko zbudowane jest od podstaw - wyjątkiem są łopaty pobrane od Hellerowego Jaka-3, które i tak korygowałem. Niby niewiele, a zebrały się 43 elementy.

 

Widok ogólny na elementy śmigła

smiglo%252520elem%252520ogolne.JPG

 

kołpak - sklejony z 3 krążków 2mm płytki plastikowej, następnie obrobiony do prawidłowego kształtu na wiertarce, potem wydrążony w środku

kolpak.JPG

 

przymiarka poszczególnych elementów na sucho

piasta%252520%25252B%252520kolpak.JPG

 

Piasta śmigła

piasta%252520linijka.JPG

 

Czeka mnie jeszcze malowanie - będzie kolor szary, a łopaty czarne. Jeżeli ktoś z kolegów jakologów (a dobrze wiemy, że jest tu spora grupa ) ma dane o pozostawieniu piasty w kolorze metalu, proszę o info. Z góry dziękuję

Link to post
Share on other sites

Dzięki koledze jpl za dobrą ocenę

Dziś drobiazg mniej atrakcyjny wizualnie, ale za to bardzo ważny dla samolotu myśliwskiego - celownik. Stan na dziś to gotowy korpus i elementy mocujące. W zasadzie wszystko jest przygotowane do malowania, nie ma na razie tylko szkiełka, ale na nie przyjdzie czas później.

 

Rzut z daleka - wiem, że różnie u kolegów może być na ekranach, ale to mniej więcej wielkość rzeczywista

el%252520celown%252520dal.JPG

 

Zbliżenie - to małe z boku to poduszeczka chroniąca przed uderzeniem

el%252520celown%252520bl.JPG

Link to post
Share on other sites

Zacytowałbym Adasia Miałczyńskiego ale można za to bana dostać ;)

Link to post
Share on other sites

Ogromnie się cieszę, że celowniczek poniżej 2 mm się spodobał

Robercie - miło mi, że się podoba. Jestem na forum od niedawna i widzę, że Twoja opinia jest tutaj ważna

 

Co do piasty - najpierw trzy odpowiedniej średnicy kawałki ramek zaostrzone na końcach i sklejone na szablonie, aby zachować kąty trójłopatowego śmigła. Potem dość żmudne doklejanie małych kawałeczków plastiku i obróbka do uzyskania zasadniczego kształtu piasty. Elementy styku połówek (płaskie i okrągłe tam gdzie śruby) to drobne odcinki o przekroju kwadratowym albo okrągłym. Potem wywiercenie na końcówkach miejsc do osadzenia łopat i odrębne pierścienie na końcach. Po obrobieniu całość potraktowana lakierem bezbarwnym dla uzyskania pewnego efektu płynności, bo na zdjęciach widać że piasta to były odlewy metalowe.

 

A tak w ogóle to mam go już trochę dość i chciałbym się wziąć za jakiś inny temat, ale nie ma co...

Link to post
Share on other sites

Cześć, dziś kilka dalszych powoli produkowanych elementów kabiny - drążek oraz miska fotela i oparcie. Póki co elementy nie są malowane. Drążek to praca własna z wyjątkiem chwytanka pobranego od Parta. Fotel - a właściwie 2 części - miska z dźwigienkami oraz oparcie zrobione staraniem własnym. Part dostarczy pasów, ale dopiero po malowaniu.

 

Podobnie jak przy celowniku rzut z daleka dla pokazania przybliżonych rozmiarów

dr%252520i%252520fot%252520niemal%252520dal.JPG

 

Zbliżenie

dr%252520i%252520fot%252520niemal%252520zbliz.JPG

Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue.