Skocz do zawartości
jerzype

7 tp dwuwieżowy spod Radymna 1/72

Rekomendowane odpowiedzi

Witam, w tak zwanym międzyczasie rozpocząłem pracę nad siódemką FTF.Model jest niby uproszczony ale ma dużo fajnych detali, które zmotywowały mnie do czegoś bardziej ambitnego jako że nigdzie nie mogłem znaleźć ambitnie wykonanej siódemki a chciałbym móc na taką popatrzeć czasami.Zdecydowałem, że będę się wzorował na jakimś historycznym pojeździe. W zasadzie dobrze obfotografowane we wrześniu 1939 są dwie siódemki dw, jeden znany jako czołg "spod Kolbuszowej" i drugi znany jako czołg "spod Radymna", obydwa z OZBP nr3. Wybrałem ten drugi pojazd, ponieważ jego zdjęć jest najwięcej a ponadto jego historia jest bardzo interesująca. Prawdę mówiąc miałem tej relacji nie prezentować z uwagi na slabe zdjęcia, ale mimo wszystko może się komus przyda ta relacja więc ją zamieszczam:)

 

 

Ciekawa historia pojazdu.

Czołg należał prawdopodobnie do szkolnego Ośrodka Zapasowego Broni Pancernych nr 3 w Żurawicy, który posiadał jeden pluton czołgów lekkich (dw). Omawiany pojazd został porzucony w drugiej dekadzie września 1939 najprawdopodobniej wskutek awarii. Stało się to na skrzyżowaniu, przy drogowskazie i można odczytać informacje (Lwów 80.9,Krakowiec 12, Radymno 13.7,Duńkowice 9.4), dzięki czemu możliwa jest jego lokalizacja.. Na forum Odkrywca.pl użytkownik @Ferenc Szisz stwierdził że musi to być miejscowość Łapajówka. Pojazd następnie został przez Niemców przeciągnięty do Radymna, gdzie także wykonano serie zdjęć. To nie był jednak koniec kariery siódemki, bo ostatnie znane zdjęcia charakterystycznego, pozbawionego lewych tylnych drzwi i z uszkodzonym wydechem czołgu, pochodzą z Niemiec, gdzie pojazd był wystawiony na pokazie zdobycznego sprzętu. Co fascynujące, na jednym ze zdjęć widać czołg A11, który jednak może potwierdzać istnienie polskiej A 11-ki "Matyldy", co wielu znawców do dziś neguje. Pojazd po tym turnee poszedł najprawdopodobniej na żyletki. Tyle zarysu do modelu...

 

Zdjęcia poglądowe, do dyskusji, zamieszcozne na forum odkrywca.pl w wątku pt "Nowe zdjęcia 7tp".

 

Zdjęcie porzuconego

gsva079evrw21285.jpg

 

Już w Radymnie

12copy1.jpg

 

 

Model i przeróbki.

Zdecydowałem się zrobić w konfiguracji spotykanej na zdjęciach z Polski, czyli otworzyć tył, przód i włazy. Pojazd jest pootwierany w różnych konfiguracjach na każdym niemal zdjęciu. Założyłem zrobienie od podstaw imitacji elementów przedziału przeniesienia napędu-kierowcy i napędowego czyli silnika Saurer, układu chłodzenia, płaskowników oraz przekładni z przodu i takie tam. Merytorycznie robiłem co mogłem, choć świadom jestem pewnych braków. Masę było pocieniania plastiku, który rozwarstwiał się jak stary Alanger (!). Wycinania także było dużo, tzn otwory do przekładni, właz kierowcy, górna klapa do głowicy i klawiatury silnika, tylne klapy oraz otwory wylotowe powietrza, które nie broniły się i wstawiłem tam siatkę z herbatki. Pojazd został pozbawiony jednego karabinu, a w drugim dyfuzora na końcu, włazy wykrojone i w bUlach w końcu zastąpione samodziałem z blaszki z podgrzewaczy (puszkowa blacha jest za twarda), symboliczne będzie wnętrze wież, które pozostaje mi nieznane. Liczba żaluzji w drzwiach to sześć, na niektórych fotkach jest 7 wyłamana. Zrezygnowałem z kłopotliwego usuwania narzędzi na prawym błotniku, zakładając że utracił je dopiero po dłuższym postoju. Przy samej budowie musiałem także zmodyfikować układ jezdny tak by choć trochę przypominał prawdziwy. W tym celu przeciąłem gąsienicę i wytrasowałem przerwy między kołami, a w kole napędowym dorobiłem z hips zębatkę, którą wkleiłem od tyłu. Do tego masa drobiazgów, jak haki, wsporniki etc. Wydech tego czołgu jest zgnieciony po lewej stronie i niepowtarzalny, więc to także mnie czekało... Jedną siatkę zdecydowałem się naderwać by oddać nieco zmęczenie, ale żałuje tego bo wg mnie nie wygląda to zbyt realistycznie, ale trudno zmieniać nie będę już.

 

Kilka fotek z postępu prac

20170721182153.jpg

 

20170721181852.jpg

 

20170721181836.jpg

 

Jeden właz już zrobiony...

20170721181815.jpg

 

20170721181733.jpg

 

20170721181707.jpg

 

 

 

Prace malarskie

201710262218441.jpg

 

20171026221852.jpg

 

Obecnie model jest po pierwszym malowaniu, więc niebawem dalsza część relacji...

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Na przykładzie tego warsztatu widać jaki ze mnie leń. U mnie przy otwartej klapie silnik to płaskorzeźba a Ty robisz całość. Będziesz działał z nitowaniem boków kadłuba i wanny? Gąski i koła zostaną oryginalne czy też coś podłubiesz? Tego dzięki skrzynkom na błotnikach nie widać ale model FtF ma babola jakim jest błędne poprowadzenie skosu bocznej ściany przedziału silnika. Jestem pod wrażeniem pracy

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Dzięki:)

Nitowania nie będzie, za wysokie progi jak dla mnie (choć rozważam trening z tymi kulkami kosmetycznymi w przyszłości) wiem że nity są jakie są, dodałem tylko te krytyczne czyli pasek z nitami pod wieżami i "donitowałem" przednią czołową płytę kadłuba bo brakiem nitów a w zasadzie śrub kłuła w oczy strasznie.

 

Gąski i koła już przerobiłem na ile pozwolił mi materiał wyjścowy, (zdjęcia nie pokazują tego..a niestety tylko te mi się ostały ze stanu surowego).

Rozciąłem gąskę w 4 miejscach(sprzed k.napędowym i napinającym) a następnie wytrasowałem linię na kołach oraz pomiędzy resorami sporą dziurę, napędowe ściąłem i od tyłu przykleiłem zrobioną z hips zębatkę, następnie całość ponownie skleiłem razem.

 

W geometrie się nie bawiłem, terez bym to rozważył. Mam w planach jeszcze jedną 7tp jw. to czemu nie.

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Z czego wykonałeś główny blok silnika i skąd brałeś plany do jego budowy? Piękna robota Też mam 7tp w magazynie - zrobię przeszczep - dół z Mirage Hobby góra z FtF.

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Główny blok wykonałem z ramki z modelu ftf, tzn trzy wałki długości silnika "spłaszczyłem" skalpelem i skleiłem, nie żałując kleju następnie szpachla i szlifowanie, żebrowanie zrobiłem z paseczków hips, których krawędzie zeszlifowałem. Zapewne użyłbym milliputa, ale nie miałem go podówczas. Wielu detali jak pompa, wlew oleju po prawej stronie i tak zrobiłem niepotrzebnie bo jak się po zamknięciu okazało i tak są niewidoczne...

 

Plany budowy...budowałem w oparciu o wymiary oraz zdjęcia silnika gołego, reszta to improwizacja...

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Może i improwizacja ale i tak imponujące

Będę zaglądał co będzie dalej

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach
Dzięki:)

Nitowania nie będzie, za wysokie progi jak dla mnie.

 

Traktuję tą wypowiedź jako kokietowanie. Ewentualnie potrenuj na bokach wanny.

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Szykuje się rewelacyjny warsztat (już jest). To jest dokładnie to, co sobie wyobrażam jako szczyt pancernego modelarstwa w tej skali. Silnik i wentylatory - majstersztyk

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Dziękuję za bardzo miłe komentarze zwłaszcza doświadczonych i znacznie lepszych ode mnie modelarzy!

 

@zakurzony

Usłyszeć od takiego speca od 72 takie słowa to duży komplement, dziękuję.

 

Model dostał kolorki podstawowe i połysk, wiem zdjęcie tragiczne, ale to nic specjalnego...

20171109190447.jpg

 

Interesuje mnie jak ocenicie efekty pierwszego washa, jak zrobie fotki postaram się wrzucić wieczorem:)

pozdrawiam

 

pozdrawiam

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Nie do końca rozumiem. Odwaliłeś wnętrze na tip-top a te paskudne podwozie zostawiasz? To nie lepiej zrobić przeszczep z Mirage? Albo w ogóle jako bazę do takich projektów wziąć właśnie modele Mirage? Przecież te "gąsienice" wyglądają fatalnie.

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Gąski przerobiłem, ale jak wrzucę fotki, ocenicie jak wygląda i ewentualnie zdecydujemy czy obowiązkowa wymiana.

pozdrawiam

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Kolejna odsłona tzn aktualizacja.

 

Siódemka dostała łosza, miejscami się błyszczy bo temat poprawek otwarty i czekam na uwagi co zmyć co poprawić. Nie chce dawać za dużo suchej pasteli by nie zgubić detalu, ale czekam na opinie doświadczonych zawodników,którzy tu zaglądają.

Za wszystkie uwagi będę bardzo wdzięczny.

 

 

EDIT: Interesuje mnie zwłaszcza opinia na temat wydechu, co o tym sądzicie oraz opinia o paskach klinowych, ich montażu nie brałem pod uwagę, ale zmieniłem zdanie. To było karkołomne zadanie i jeden lekko ucieka w bok, zostawiłbym już to ale jak bardzo razi to piszcie.

 

 

201711161507501.jpg

 

201711161507291.jpg

 

201711161507391.jpg

 

201711161520291.jpg

 

201711161518141.jpg

 

201711161509301.jpg

 

201711161511311.jpg

 

201711161508261.jpg

 

201711161508073.jpg

 

201711161507571.jpg

 

Fotka z przedmiocikiem

201711161521131.jpg

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Od linii błotników w górę jest przepięknie.

I właśnie dlatego powinieneś wywalić ten układ jezdny i przeszczepić Mirage'a, szkoda niszczyć nim efekt.

 

Teraz to wygląda jak oryginalny Matejko włożony w plastikową ramkę z ikei

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach
Od linii błotników w górę jest przepięknie.

I właśnie dlatego powinieneś wywalić ten układ jezdny i przeszczepić Mirage'a, szkoda niszczyć nim efekt.

 

Teraz to wygląda jak oryginalny Matejko włożony w plastikową ramkę z ikei

Zdecydowanie tak....

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach
Teraz to wygląda jak oryginalny Matejko włożony w plastikową ramkę z ikei

 

Dzięki za opinie, zastanowię się nad przeszczepem...

A poza gąskami nic dodać nic ująć? Rozważam dodanie nieco więcej pigmentu na poziomych płytach ale boje się żeby nie przesadzić i model pozostał w miarę wyraźny dla oka...

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

No w ustach Jarka taka opinia sprawia że się zarumieniłem.

 

Czekałem po cichu na Twój komentarz i nieco się obawiałem, że coś będzie nie tak. Tym bardziej dziękuję:)

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Co do zawieszenia to dokładnie mam takie same wrażenia jak koledzy wcześniej.

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach
Co do zawieszenia to dokładnie mam takie same wrażenia jak koledzy wcześniej.

A co do reszty?

W tej kwestii skłaniam się raczej ku gąskom od UM:)

 

A czy jest coś poza zawieszeniem do poprawy?

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Bardzo mi sie podoba to malenstwo w Twoim wykonaniu

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach
Co do zawieszenia to dokładnie mam takie same wrażenia jak koledzy wcześniej.

A co do reszty?

W tej kwestii skłaniam się raczej ku gąskom od UM:)

 

A czy jest coś poza zawieszeniem do poprawy?

 

Jak weźmiesz gąski od UM to możesz mieć problemy z dopasowaniem ich do układu jezdnego wyciętego z gąsienic, zwłaszcza przy kole napędowym i napinającym. Poza tym te jednolite wózki jezdne też wyglądają tak sobie, i wykorzystanie Mirage'a by tu wyszło bardzo na plus.

 

Tak jak mówiłeś, nie powinieneś chyba go już bardziej kurzyć, pod tym względem jest w sam raz

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Uwagę techniczną miałem jedną, ale jej nie napisałem, bo z punktu wiedzenia oglądającego model jest ona niezauważalna.

Silniki Diesla były malowane na czarno a tylko głowica była stalowa. Z góry modelu widać tylko głowicę.

Natomiast wykończenie malowania zewnętrznego, obicia w tej skali są bardzo ładne.

Edytowane przez Gość

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Po prostu reszta jak dla mnie jest jak najbardziej ok.

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Dziękuję za opinie.

 

@filipsg

Gąski UM nie byłyby problemem, ot ściąć te badziewne i tyle. Dobrym argumentem jest jednak kwestia resorów, wyciąłem je wewnątrz ale jednak powinny tam być widoczne koła jezdne i przyznaję Ci rację. No cóż jeśli zdecyduje o wymianie to wezmę miraża na zmarnowanie.

 

@jarekk

Dobrze wiedzieć na przyszłość!

 

Pozdrawiam

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Jeśli chcesz dodać odpowiedź, zaloguj się lub zarejestruj nowe konto

Jedynie zarejestrowani użytkownicy mogą komentować zawartość tej strony.

Zarejestruj nowe konto

Załóż nowe konto. To bardzo proste!

Zarejestruj się

Zaloguj się

Posiadasz już konto? Zaloguj się poniżej.

Zaloguj się

×

Powiadomienie o plikach cookie

Umieściliśmy na Twoim urządzeniu pliki cookie, aby pomóc Ci usprawnić przeglądanie strony. Możesz dostosować ustawienia plików cookie, w przeciwnym wypadku zakładamy, że wyrażasz na to zgodę.