Skocz do zawartości

BM-21 GRAD Wojsko Polskie (1:35 Trumpeter)


TAW

Rekomendowane odpowiedzi

3e535ec32bdb191989a49b6c6876d8d0.jpg

Noga w gipsie, uziemiony na jaki czas więc coś trzeba robić zimowymi wieczorami. Składanie ognikowych gąsieniczek i nastu kół zamieniam na razie na 6 porządnych kół.

 

Malowanie będzie polskie za sprawą kalkomanii od Toro. Dokładnie takie:

c7606365657bfddd8f315eac0e0e2238.jpgZdjęcie jedynie w celu dyskusji ze strony Toro Model.

Z dodatków będą jeszcze żywiczne obciążone koła od DEFa i dojdą jeszcze priorytety drogowe od Toro.

Model będę robił na średnim luzie - gdzie wykryję coś na czas i będzie się dało poprawić czy dorobić to spróbuję ale o każdy detal ciąć się nie będę.

Na początek poszła istotna rzecz czyli zgubienie odblasków na drzwiach. Nasze pojazdy nie maja ich w tym miejscu. Trochę skrobania, szpachli i szlifowania. Blacharzem nie jestem ale raczej nie będzie widać, że drzwi "były robione" :)

1ad5c9efdaeaa7b57e613051856a2781.jpgd3d28bdacd307c1056d903c002890aa6.jpg

 

Następnie po kolei z instrukcji początki ramy. Nie koncentruje się w ogóle na rzeczach, które potem będą niewidoczne.

f514713dcf48ed31e337f488cd683369.jpg

 

Za to widoczna powinna być chłodnica i ją trochę przerobiłem. Ze zdjęć wyszło mi, że jest trochę za długa i zbyt niska. Zmieniłem jej więc proporcje i dodałem ramkę wokół niej. Potem mocowania i przewody, które też mogą być widoczne przez grill ciężarówki.

573b169fccbc3bf4010a7ac0a1a64f7a.jpg

 

  • Like 7
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Temat Урал-a 375Д w LWP  zgłębiam  już ponad rok ( interesują mnie tylko  pojazdy specjalistyczne jak STZ-ty , radiolinie, radary itp.) i muszę Ci to napisać, że  straszliwa rzeźba Cię czeka  ta chłodnica to jest  tylko mały pikuś na rozgrzewkę :mrgreen: . Tematu  silnika nie poruszam bo go nie widać ale w Uralu 375D była to benzynowa jednostka a małe żółte ludziki wsadziły Diesla z późniejszego wariantu 4320 , zestaw waloryzacyjny  do Urala 375D z tym silnikiem robi czeski Real Model i o ile sam silnik jest w porządku  to bracia Czesi też poszli na łatwiznę to reszta skopana koncertowo(mam ten zestaw :D )  Największym babolem jaki dał Trumpeter przy opracowywaniu tego pojazdu to wnętrze kabiny , tak jak przy silniku wnętrze jest z późniejszego modelu czyli 4320 całkiem  inna jest deska rozdzielcza ,kierownica, wygląda to tak :

 https://www.truck1.sg/trucks/cab-chassis-trucks/ural-4320-6x6-a5061144.html

A powinna wyglądać tak:

https://gward.kwidzyn.pl/aktualnosci/12-03-2015-ural-375d-dzisiaj-w-naszej-kolekcji-2575/

Widać różnicę😉

Dodatkowym takim małym ale za to widocznym babolem, jest brak dumnego napisu УРАЛ wybitego na atrapie chłodnicy o takiego:

https://www.fotosik.pl/zdjecie/db662f57b6fc8b21

A nie zapomnij jeszcze o takim drobiażdżku jak wtyczka po prawej stronie koło drzwi do "zdalnego  odpalania wyrzutni na druta" :mrgreen:    i urządzenie do odpalania  zamontowane w środku na wysokości słupka:

http://opisybroni.pl/wp-content/uploads/2020/01/2-4.jpg

A, jeszcze  nie zapomnij o radiostacji  będącej na  wyposażeniu  pojazdu . 

Uch ale się rozpisałem ,ale masz wszystko na gotowo :D , ja ten temat zgłębiam rok, ale największym wyzwaniem było dla mnie zdobycie zdjęć tego super tajnego sprzętu radarowego i łączności ( chodziło o numery rejestracyjne)  bo jak wiadomo nasze wojsko ma na tym punkcie niezłego zajoba, nieważne że ten sprzęt można sobie obfotografować np. w muzeum:szczerbol:. Pozdr. A.

 

  • Like 1
  • Thanks 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • Super Moderator

@Adams M1A1 niestety, w 96 jak bylem w syfie instrukcja użytkowania armaty D44 z czasu drugiej wojny nadal miała status poufne xD a Ty radary byś chciał focić xD, też miałem smaka na polskiego Grada ale dałem sobie spokój.

Chętnie zobaczę co się urodzi. 😉

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

1 godzinę temu, Greif napisał:

@Adams M1A1 niestety, w 96 jak bylem w syfie instrukcja użytkowania armaty D44 z czasu drugiej wojny nadal miała status poufne xD a Ty radary byś chciał focić xD, też miałem smaka na polskiego Grada ale dałem sobie spokój.

Chętnie zobaczę co się urodzi. 😉

 

Wiem, wiem :D, ale mam co chciałem dużo wysiłku mnie to kosztowało, ale dobrze że człowiek jeszcze ruski  w miarę ogarnia i trochę materiałów znalazłem na ich stronach min. super tajnego KAMA3-a 4310  z radiolinią P412  na  którym w polskich internetach rejestracja jest wykadrowana :mrgreen:.  Działam w  temacie  wnętrza, ale to jeszcze trochę  potrwa, a potem to potrzeba będzie jakiegoś zmyślnego który to odleje, chodzi zwłaszcza o kierownicę z ikoniczną gwiazdą  która jest niezwykle delikatna. Właściciela wątku przepraszam za offa . Pozdr.A.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Widownia jak widac dopisała więc trzeba będzie działać i pokuśtykać z tematem dalej :)

@Adams M1A1ogromnie dziękuję Ci za ten opis sytuacji.

4 godziny temu, Adams M1A1 napisał:

Największym babolem jaki dał Trumpeter przy opracowywaniu tego pojazdu to wnętrze kabiny , tak jak przy silniku wnętrze jest z późniejszego modelu czyli 4320 całkiem  inna jest deska rozdzielcza ,kierownica,

Zacząłem oglądać zdjęcia pod katem wnętrza bo chciałem uchylić drzwi i sam nie wiedziałem którego Urala w końcu oglądam. W tym momencie rozwiałeś moje wątpliwości. Takiej rzeźby się nie podejmę. Zrobię z tego co dał Trumpek i kabinę zamknę. Jeśli będzie coś widać to tylko koneserzy będą wiedzieć, że coś tu nie gra.

4 godziny temu, Adams M1A1 napisał:

Dodatkowym takim małym ale za to widocznym babolem, jest brak dumnego napisu УРАЛ wybitego na atrapie chłodnicy

I to jest dla mnie duży babol w bardzo wyeksponowanym miejscu. W to mógłbym zainwestować jeszcze trochę złotówek ale całego zestawu blach na pewno nie kupie. Jeśli komuś się taki napis ostał na stanie to niech nie robi nadgodzin przed świętami tylko się ze mną skontaktuje 😜 Na parę łakoci dla dzieciaków na pewno wystarczy.

4 godziny temu, Adams M1A1 napisał:

A nie zapomnij jeszcze o takim drobiażdżku jak wtyczka po prawej stronie koło drzwi do "zdalnego  odpalania wyrzutni na druta"

Chodzi o te okrągłe dzindziboły pod lusterkami z obu stron pojazdu? Kompletnie mi to umknęło w riserczu ale powinno dać się zrobić. Masz może jakieś zdjęcia z bliższa tych elementów?

4 godziny temu, Adams M1A1 napisał:

  i urządzenie do odpalania  zamontowane w środku na wysokości słupka:

Wiem, że nie rozglądałeś się konkretnie za wersją z gradem ale jeśli natrafiłeś na jakaś fotkę ze zbliżeniem tego urządzenia to też bym poprosił. Jest blisko szyby i może być widoczne. Trumpek też daje jakieś takie ustrojstwo ale chyba nie do końca w tym miejscu.

Jeszcze raz wielkie dzięki za podzielenie się wiedzą. Kolejny warsztat gdzie już na początku dostaję kluczowe informacje  żeby nie zrobić kichy totalnej👍👏

Edytowane przez TAW
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Parę fotek muzealnej BM nr rejestracyjny UKW  2227 z Muzeum Polskiej Techniki Wojskowej, Fort Sadyba-Warszawa. Aktualnie dywizjonem dowodzi kpt. Korozja.  Może się przydadzą w budowie modelu:

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

IMG_20201114_130852.jpg

Edytowane przez robertmodelarz
  • Like 1
  • Thanks 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

9 godzin temu, TAW napisał:

 

Chodzi o te okrągłe dzindziboły pod lusterkami z obu stron pojazdu? Kompletnie mi to umknęło w riserczu ale powinno dać się zrobić. Masz może jakieś zdjęcia z bliższa tych elementów?

Wiem, że nie rozglądałeś się konkretnie za wersją z gradem ale jeśli natrafiłeś na jakaś fotkę ze zbliżeniem tego urządzenia to też bym poprosił. Jest blisko szyby i może być widoczne. Trumpek też daje jakieś takie ustrojstwo ale chyba nie do końca w tym miejscu.

Jeszcze raz wielkie dzięki za podzielenie się wiedzą. Kolejny warsztat gdzie już na początku dostaję kluczowe informacje  żeby nie zrobić kichy totalnej👍👏

Napiszę  tak zrobię risercz i znajdę Ci te szczegóły, bo gdzieś to już widziałem  ale to trochę potrwa, to całe urządzenie to  na zbytnio skomplikowane nie wygląda  jest  to taka  szara nieduża prostokątna skrzynka z zaokrąglonymi rogami w środku ma  korbkę i jakieś guziczki a to wszystko ma taką pokrywkę kryjącą  całość i chyba można to zabrać na zewnątrz, podłączając na jakiś przedłużacz do tych "portów":mrgreen:  pod lusterkami. Pozdr. A.

  • Thanks 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Nie tylko ciekawa sprawa, że nie ma dzindzibołów ale też fajne okablowanie samej wyrzutni (8 zdjęcie od dołu). Już nawet zacząłem rozkminiać jak to zrobić ale niestety w tym momencie w wojsku jest jakieś nowocześniejsze rozwiązanie ze schowanymi kablami.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • Super Moderator

może się myle ale wygląda na "symulator" na ppanc 85  mm mieliśmy taki podobny dynks, montowalo sie w nim kałacha z nasadką do granatów i strzelało sie takim pociskiem z ślepaka (podobny do małej rakiety, w środku był ładunek pirotechniczny dający dym i błysk po trafieniu) taki trenażer w ramach oszczędności  amunicji bm.

Edit
Zwało się to ćwiczebny granat nasadkowy AK 47 GN
 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Bardzo przepraszam że tak post pod postem i to jeszcze w nie moim wątku ale znalazłem w YouTube dokładny film instruktażowy z młodą   Katuszką w roli głównej  gdzie widać dokładnie to ustrojstwo do odpalania ,ale też  radiostację co prawda innego typu niż u nas , widać to dokładnie w 13.08 :

 

 

  • Thanks 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

No to na te porty pod lusterkami zwane również w gwarze fachowych modelarzy dzindzibołami jest jakiś pomysł. Podstawa pod antenę ze starych blaszek i na to dwa profile okrągłe o różnej grubości. Urządzenie do odpalania - Trumpek daje coś w podobie i to w tym miejscu wiec jakoś to będzie. Dojdzie napis na przód i od razu patrzę na sprawę z umiarkowanym optymizmem. Malowanie będę robił z kalek od Toro. Minimalnie inny nr rejestracyjni i z gryfem na drzwiach. A za żołnierkę plusik 👍 Dobra rakieta - tylko ciekawe czy malowanie (tzn. makijaż) regulaminowy czy tylko na potrzeby propagandy... 😜

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 2 weeks later...

Zawieszenie już na szczęście za mną. Stoi prosto, koła nie lewitują wiec jest dobrze. Koła osadzone na luźno więc mogą zezować.

9ad590f26d1fcbdb2ccb5bdab752b2a9.jpg

 

Trzeba było zaszpachlować dziury w zderzaku - nie widziałem żadnego zdjęcia naszego Grada w trójkolorowym malowaniu, który by je miał.

d621402ff5e68343d8e8ac1275402b00.jpg

 

Koła DEFa mimo, że do Urala 4320 pasują jak ulał. Akurat w tym przypadku na szczęście u Trumpetera w obu modelach wykorzystywane są wspólne części. A same koła DEFa wyglądają tak dobrze jak kosztują. Bardzo ładne ugięcie i wyraźny, nieskazitelnie czysty odlew. Niestety jeśli chodzi o cenę to prawie koszt modelu całego Grada 😞

2f63d82d97d98015e8882dc578d83661.jpg

 

I największy problem jak do tej pory to te blaszki. Sporo mi zeszło żeby je ukształtować na obło bo nie mają żadnych wycięć, które by naprowadzały w którym miejscu giąć. Zrobić jedna to jeszcze ok ale zrobić drugą prawie taka samą to przesrane. A tak się ostatnio podśmiewałem, że lepsze zestawy bez blaszek... Powiedzmy, że koniec końców wyszło "przyzwoicie" choć zostały trochę zmaltretowane.

2f848928c436943bc0ae91385d038134.jpg

  • Like 4
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

2 godziny temu, bulik58 napisał:

ale nie. nowa moda  blaszek sie zachcialo😄

Żeby tylko blaszek, jeszcze zachciało się jakichś żywic które po pomalowaniu będą wyglądały jak zwykłe gumowe opony :twisted:.

 

A tak na prawdę to fajnie to wszystko wygląda, czekam na dalsze postępy :piwo:

  • Like 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

10 minut temu, MaciejW napisał:

Żeby tylko blaszek, jeszcze zachciało się jakichś żywic które po pomalowaniu będą wyglądały jak zwykłe gumowe opony

Ale podwoiły wartość modelu i zobaczymy co wniosą :szczerbol: Swoją drogą takie modelarstwo to jakieś "kurwiozum" jest. Wywalam gumowe opony i z własnej nieprzymuszonej woli biorę żywicę za 130 zł i będę to potem malował tak, żeby wyglądało na gumowe :haha:

7 minut temu, Evildead napisał:

Tego typu docelowo obłe elementy dobrze jest przed ugięciem porządnie podgrzać zapalniczką, trochę ułatwia to formowanie

A to zostawić do ostygnięcia czy na gorąco formować? Bo te akurat robiłem na wiertełku paluchami i  obawiam się, że taka metoda byłaby dla mnie jeszcze bardziej bolesnym doświadczeniem.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Najlepiej jak jeszcze ciepłe, oczywiście w miarę możliwości żeby się nie poparzyć  , ale nawet jak się je przepali to i tak nawet jak wystygną to mam wrażenie że są bardziej podatne na wszelkie wyginania itp

Edytowane przez Evildead
  • Thanks 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

16 godzin temu, TAW napisał:

I największy problem jak do tej pory to te blaszki. Sporo mi zeszło żeby je ukształtować na obło bo nie mają żadnych wycięć, które by naprowadzały w którym miejscu giąć. Zrobić jedna to jeszcze ok ale zrobić drugą prawie taka samą to przesrane. A tak się ostatnio podśmiewałem, że lepsze zestawy bez blaszek... Powiedzmy, że koniec końców wyszło "przyzwoicie" choć zostały trochę zmaltretowane.

 

Mam przeczucie graniczące z pewnością, że na jednej z ramek Trumpek odlał "rowek ze wzorem kształtu zderzaka" tylko tego nie zauważyłeś. W większości modeli tego producenta tak jest, AFV tez tak robi. W zestawach do waloryzacji Voyagera podobnie było.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Umieściliśmy na Twoim urządzeniu pliki cookie, aby pomóc Ci usprawnić przeglądanie strony. Możesz dostosować ustawienia plików cookie, w przeciwnym wypadku zakładamy, że wyrażasz na to zgodę.