Skocz do zawartości

F/A-18F Super Hornet, Hasegawa, 1:48


Marcin Witkowski

Rekomendowane odpowiedzi

Bardzo dziękuję za to co napisaliście. Mega to miłe, a jeszcze bardziej motywujące.

 

Co do zdjęć, to zarówno przy zdjęciach z galerii studyjnej, jak i w przypadku tych ostatnich, zastosowałem technikę focus stackingu. Stosowana jest głównie w zdjęciach makro, ale w przypadku fotografii modeli przydaje się właśnie w takim zarządzeniu głębią ostrości i nieco perspektywą, by dać złudzenie, że model jest większy niż w rzeczywistości. Każde z powyższych zdjęć składa się z 15 do 23 ujęć z ostrością ustawioną na coraz bardziej oddalonym od obiektywu elemencie. Czyli od dzioba, po ogon, czy też od jednej końcówki skrzydła, po  drugą. Photo Shop robi resztę roboty składając to później w jeden obrazek. Nie bez błędów, które nawet gdzieś się mi się złapały. Dość ważne jest też jakiej ogniskowej użyjemy, bo tu głównie wyjdzie kwestia perspektywy. Wszystkie po za jednym z powyższych zdjęć zrobiłem obiektywem 135mm.  Dzięki temu proporcje i sylwetka modelu są zbliżone do tego co widzimy patrząc na samolot, czy też na jego zdjęcia.  Z kolei to najciemniejsze zdjęcie pod koniec jest zrobione obiektywem 35mm i zrobiłem je dla uzyskania "żabiej" perspektywy by mniej więcej pokazać to co widzi marynarz przemieszczający się wzdłuż krawędzi pokładu lotniskowca kiedy wzrok jest na wysokości jego powierzchni.

O świetle nie ma co się specjalne rozpisywać. Zdjęcia robiłem przy złotej godzinie, tuż przed zachodem. Stąd takie cienie i taka temperatura barwowa.

  • Like 1
  • Thanks 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 1 month later...

Trochę mi z tym zeszło, ale wreszcie znalazłem nieco czasu  by zrobić nieco zbliżeń na niektóre detale. Detale i... kurz. Sporo się go na modelu znalazło, mimo że rezyduje w pudle.

 

53246793474_e961217550_k.jpg

 

53246931105_2764e01351_k.jpg

 

53245558957_abce3798e0_k.jpg

 

53246931110_f6acd3917e_k.jpg

 

53246433371_cd03fb950a_k.jpg

 

53246433801_37a986b03d_k.jpg

 

53246433716_5254b332d1_k.jpg

 

53246931015_5db084e27e_k.jpg

 

53246839349_19ee6762ba_k.jpg

 

53246433591_0d946e421e_k.jpg

 

53245558717_33ce6a7bd0_k.jpg

 

53246433551_57f0609def_k.jpg

 

53246930885_71b342cae0_k.jpg

 

53246727853_1c56bbd491_k.jpg

 

53246793649_e27f212faa_k.jpg

 

53245558357_dad9e72933_k.jpg

 

53245558657_cf5e320aa1_k.jpg

 

53246727833_f4b04aa4e3_k.jpg

 

53246728108_a590f20e4e_k.jpg

 

53246930790_2394214b6e_k.jpg

 

53246793569_288edce003_k.jpg

 

53245558557_d89af73b5f_k.jpg

 

53245558497_ca324996e1_k.jpg

 

53246930720_de4b218e34_k.jpg

 

53246433386_c97058d8d4_k.jpg

 

53246727918_c8470146ac_k.jpg

 

53246433366_9abd66eb4c_k.jpg

 

53246930510_42eefc0b06_k.jpg

 

53246930525_c105a7810c_k.jpg

 

53246793339_7a9b42561b_k.jpg

 

53246727793_1e9ccd6244_k.jpg

 

Uff

Dodam, że to nie ostatnia galeria, bo jeszcze mi się jeden pomysł na kilka zdjęć tego modelu w głowie kołacze 😉

 

 

 

 

Edytowane przez Marcin Witkowski
literówka
  • Like 19
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Nie pozostaje mi nic innego, jak Wam podziękować za miłe słowa.

 

Zaruk, a tu akurat zapunktował Aires. Zupełnie szczerze i bez krępacji muszę stwierdzić, że żywice się bronią. W przedniej wnęce dodałem raptem kilka przewodów i cały mechanizm napędu pokryw podwozia. Z kolei w głównych wnękach nie dodałem nic, a za to usunąłem gniazdo mocowania goleni, które było - jak by to ująć, modelowe, a nie samolotowe, bo nie odpowiadało konstrukcji samolotu. Oczywiście zgodność wnęk z oryginałem jest jedynie do pewnego stopnia, ale trzymając się jakoś założenia,  że robię model na "pół gwizdka" odpuściłem w tej kwestii walkę o każdy przysłowiowy nit i przewód.

Trochę za to więcej pary poszło w same pokrywy. Bo te do wnęk głównych odchudzałem i zrobiłem nowe mocowania/zawiasy, a pokrywy przedniej wnęki są od zera.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

"Oczywiście zgodność wnęk z oryginałem jest jedynie do pewnego stopnia, ale trzymając się jakoś założenia,  że robię model na "pół gwizdka" odpuściłem w tej kwestii walkę o każdy przysłowiowy nit i przewód."

Jak to jest na pół gwizdka to nie wiem co mam powiedzieć :D Szacun!!!

  • Like 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Air, w tym modelu od spodu dzieje się chyba nawet więcej niż od góry.

Może powinieneś go inaczej prezentować na konkursach? 😉

To co ukazują zdjęcia, nie sposób wszystko ogarnąć na żywo - pewnie duża wina w tym i mojego wzroku 😛

Świetnie się to ogląda. Czekamy na kolejną odsłonę.

P.S. i kolejny model, bo ptaszki ćwierkają, że na warsztacie wre.

  • Like 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

W dniu 14.10.2023 o 10:57, skarczu napisał:

Na mnie największe wrażenie robi uzbrojenie.(...)

 

Mam to samo zdanie co do najczęściej spotykanej formy miniatur uzbrojenia na modelach. Często robione od niechcenia oraz na ilość kosztem jakości. Choć dziś, przy dostępności doskonałych wyrobów drukowanych to się nieco zmienia. Ale gdyby chcieć "obwiesić" w 100% model współczesnego samolotu bojowego, to za samo uzbrojenie można zapłacić jak za przysłowiowe zboże.

Myślę, że gdybym to co zrobiłem miał zrobić x2 to też miałbym mniej ochoty. Do każdego elementu uzbrojenia podszedłem jak do osobnego modelu i to się opłaciło. Tylko komu by się chciało siedzieć tydzień czy dwa nad jedną bombą...

Dziękuję za miłą opinię.

 

W dniu 14.10.2023 o 18:41, Polosss napisał:

 

Jak to jest na pół gwizdka to nie wiem co mam powiedzieć :D Szacun!!!

 

Zupełnie serio i bez jakiejś fałszywej skromności powtórzę, że jest. Jest w nim mnóstwo kompromisów, które założyłem od początku i które ze zgrzytem zębów akceptowałem. Mając doskonałe kwity na wnęki na prawdę z bólem serca akceptowałem różnice.

Dzięki za uznanie!

 

W dniu 14.10.2023 o 20:42, Woit napisał:

Air, w tym modelu od spodu dzieje się chyba nawet więcej niż od góry.

(...)

P.S. i kolejny model, bo ptaszki ćwierkają, że na warsztacie wre.

 

To taka dość normalna sytuacja dla tego typu 😉 Inne współczesne mają dość podobnie.

Trochę chyba byłoby trudno go jakoś inaczej zaprezentować. W Bytomiu postawiłem go wyżej, by była szansa zajrzeć pod spód, ale wszystkiego i tak nie da się obejrzeć, bez przewrócenia modelu na plecy. A z drugiej strony w Moson sędziowie wzięli model to ręki, oglądali, a i tak to jakoś nie pomogło, hahaha

 

Nic specjalnego się u mnie obecnie nie dzieje. Na pewno nic, co przełoży się na jakieś festiwalowe prezentacje 😉

Podziękował i szacunek!

  • Like 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 5 weeks later...
1 godzinę temu, dante napisał:

Moim skromnym zdaniem- najbardziej niedoceniony przez sędziów model w swojej klasie. Brawo za wyróżnienie  ale konkurencja nawet do piet nie dorasta

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

11 godzin temu, dante napisał:

 

Dziękuję, ale na prawdę nie ma czego. Wyróżnienie w postaci Commended (model, który otarł się o grono branych pod uwagę na podium) wobec modeli, które wygrały odbieram dość niejednoznacznie.

 

 

10 godzin temu, kzugaj napisał:

Moim skromnym zdaniem- najbardziej niedoceniony przez sędziów model w swojej klasie. Brawo za wyróżnienie  ale konkurencja nawet do piet nie dorasta

 

Serdeczne dzięki za tak miłe słowo.  Trudno być sędzią we własnej sprawie, ale nie mam specjalnych oporów by napisać że modele, które zostały nagrodzone były, pisząc delikatnie, na nieco niższym poziomie. Z tymi Kolegami z którymi miałem okazję być na imprezie i rozmawiać, a także z osobami, które dopiero tam poznałem, w zasadzie słyszałem komentarze sprowadzające się do skrótu: WTF.

 

Cóż, nie pierwszy i pewnie nie ostatni raz. Ale po prezentacji na Moson a teraz na Telford można się nieco wyleczyć z ambicji startowania w takich imprezach. Bo skłamałbym, gdybym napisał, że nie czuję żalu. Ale koniec końców dobrze, że ja co do zasady nie buduję modeli pod konkursy 😉

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Masz absolutną rację. Co niektóre modele które startowały w konkursie to były jakieś dziwne ulepy. 

Nie wiem jak sędziowie oceniali ale w telford widziałem chyba tylko 2 modele z dokumentacją zdjęciową. Twojego Hornet i Miga-21 który też jest autorstwa naszego rodaka. Nie wiem czy sędziowie zaglądali do dokumentacji. 

Rozmawiałem za to z rzecznikiem naszego klubu który miał okazję sędziować kilka razy w przeszłości. Mówił że nie jest łatwo czasami trzeba podejmować trudne decyzję. 

No cóż dla mnie model klasa sam w sobie poziom expert 

  • Thanks 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Niestety ocena w klasie, w której Marcin wystawił Super Horneta zaskoczyła negatywnie. Nawet trudno użyć określenia kontrowersja, bo musiałoby to zakładać istnienie czynników wskazujących na jakieś przewagi modeli z podium. Ja ich nie dostrzegłem. Co więcej były jeszcze ze 2-3 modele zasługujące w tej klasie na wyższą ocenę np. jeden z F-14.  Bardzo dziwi mnie "sportowy pech" Robala, bo nie znajduję racjonalnego wytłumaczenia tego zjawiska.

Za to to, co powinno Marcina cieszyć, to niewątpliwy liczny i szczery zachwyt publiczności prezentowanym na stanowisku IPMS Polska Spitfirem w budowie. Było co oglądać i czym się zachwycać 🙂

  • Thanks 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

1 godzinę temu, kzugaj napisał:

Nie wiem czy sędziowie zaglądali do dokumentacji.

 

Obstawiam, że nie oglądali nawet nieco wnikliwiej samych modeli. A jeśli tak, a do tego zechciało im się rzucić okiem do dokumentacji (jaka by nie była), to tym bardziej kuriozalne są wyniki.

 

Cytat

Rozmawiałem za to z rzecznikiem naszego klubu który miał okazję sędziować kilka razy w przeszłości. Mówił że nie jest łatwo czasami trzeba podejmować trudne decyzję. 

 

Pełna zgoda, bo sędziowanie zawsze będzie trudne. Nie oceniamy modeli tego samego typu, od tego samego producenta skupiając się jedynie na aspektach wykonania. Jest tak wiele czynników, które trzeba brać pod uwagę, że trudno to zrobić idealnie. W Telford, w przypadkach kilku kategorii wynik pracy sędziów jest bardziej niż dyskusyjny. Np. dioramy, gdzie wystawiony był MiG Kamila Trębacza, a gdzie złoto dostaje praca, która razi brakiem czystości wykonania. Czyli "pała" z podstaw modelarstwa nagrodzona jednak złotem.

 

 

1 godzinę temu, Mikolaj75 napisał:

 Bardzo dziwi mnie "sportowy pech" Robala, bo nie znajduję racjonalnego wytłumaczenia tego zjawiska.

 

Cytując klasyka napiszę: "It's one of life's misteries, sir." :D

 

Cytat

Za to to, co powinno Marcina cieszyć, to niewątpliwy liczny i szczery zachwyt publiczności prezentowanym na stanowisku IPMS Polska Spitfirem w budowie. Było co oglądać i czym się zachwycać 🙂

 

Czyżbym tu czuł delikatny przyjacielski, motywujący do ukończenia paluszek "kopniaczek"? 😉

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Wytłumaczenie o trudnym sędziowaniu jest zasadne, gdy mowa o decyzjach wobec modeli wykonanych na podobnym poziomie. Gdy różnica poziomów jest wyraźna, już tak trudno nie jest. Sędziowskie decyzje wydają się często temu zaprzeczać, ale pomijając spiskowe teorie, przyczyną jest tu wg mnie zwyczajna niekompetencja sędziów. A to, że trudno to takie twierdzenie - maska, zasłaniająca problem.

Sędziowie potrafią uwalać modele z jakichś pojedynczych powodów. Pamiętam przypadek, gdy model został skreślony przez sędziego ze względu na nierealistyczne ślady eksploatacji. Ślady, których świadectwo dla konkretnego egzemplarza przedstawiono w załączonej dokumentacji. Co więcej, ślady bardzo typowe dla tego typu samolotu w ogóle.

Sędzia mógł nie zaglądać do kwitów (jeżeli regulamin tak zakładał) i mógł się nie znać. Ale powinien był wiedzieć, że tego typu ocena nie jest jego rolą.  Nota mogłaby być obniżona, gdyby na modelu wystąpiły efekty fizycznie niemożliwe np. zardzewiałe płótno itp. W innym przypadku pozostaje ocenić, czy dany ślad przedstawiony jest realistycznie.

Piszę o uwalaniu, bo akurat w tym przypadku wyróżniono jakieś 60% modeli w klasie, przy czym wszystkie prezentowały wyraźnie niższy poziom zaawansowania i modelarskiej roboty. Sędzia  nie tylko popełnił błąd w rozumieniu merytoryki oceny (bo to, że tu się akurat nie znał jest niezbyt istotne), ale jeszcze uznał że jedna niedoskonałość jest wystarczającym powodem, by nie rozpatrywać reszty elementów przedstawionej pracy. Takie podejście, jeśli konsekwentne, z zasady wyeliminowałoby właściwie wszystkie startujące modele, czyż nie?

To przykład, ale schemat powtarza się na konkursach dość często.

 

Jak było w Telford nie wiem, ale rozumiem Marcina i raczej wstrzymałbym się z gratulowaniem tego commended. Lepiej chyba pogratulować świetnego modelu, co czynię ponownie.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

2 godziny temu, greatgonzo napisał:

Jak było w Telford nie wiem, ale rozumiem Marcina i raczej wstrzymałbym się z gratulowaniem tego commended. Lepiej chyba pogratulować świetnego modelu, co czynię ponownie.

 

Dzięki Gonzo za głos i kolejne wyrazy uznania.

 

Dla porządku, by ktoś kto te żale czyta miał obraz całości i może mógł ocenić na ile to zasadne wklejam zdjęcia modeli nagrodzonych. Kolejność od złota do brązu.

53333915801_3115ce9de8_k.jpg

 

53334147868_d2a4ba7325_k.jpg

 

53334258469_c44bbf4261_k.jpg

  • Haha 2
  • Confused 2
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

A może zwykła wyższość tematów brytyjskich wzieła górę, lub sędziowie bardziej lubieli właśnie te maszyny. 

 

Przyznam szczerze że nie miałem okazji widzieć twojego Spita @Marcin Witkowskiani nie udało mi się zamienić z toba słowa.

 

Maybe next time. 

  • Like 2
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Kto wie, może być coś na rzeczy z tą koszulą bliższą ciału.,,

 

A co do Spitfire'a, to warsztat był tu na forum prowadzony do momentu kiedy się z nim zatrzymałem.

 Może być pewnie niewidoczny w zakresie zdjęć, bo PhotoBucketa od dawna nie używałem. Ale wrócę do niego, to zdjęcia załaduję na nowo.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Umieściliśmy na Twoim urządzeniu pliki cookie, aby pomóc Ci usprawnić przeglądanie strony. Możesz dostosować ustawienia plików cookie, w przeciwnym wypadku zakładamy, że wyrażasz na to zgodę.