Skocz do zawartości

NF-14D Tomcat, Hasegawa, 1:48


Marcin Witkowski

Rekomendowane odpowiedzi

W dniu 14.05.2024 o 12:46, Marcin Witkowski napisał:

Niebawem pokażę kilka rzeczy stricte z warsztatu.

Tymczasem dziś zdjęcie związane z tematem,  do którego wykonania zbierałem się od dość dawna, czekając na jedną z pozycji. Zbieram materiały do budowy modelu F-14 od ponad 30 lat...

 

53720639088_22e3c08777_k.jpg

W celu uzupełnienia źródeł informacji wszelakich rozmowa o F-14 z pilotem. A że przy samolocie, jest dzięki temu sporo szczegółów konstrukcji.

 

  • Like 1
  • Thanks 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

40 minut temu, Frankie napisał:

W celu uzupełnienia źródeł informacji wszelakich rozmowa o F-14 z pilotem. A że przy samolocie, jest dzięki temu sporo szczegółów konstrukcji.

 

 

Dzięki. Znam ten film doskonale i każdemu też mogę polecić.

 

3 minuty temu, leon napisał:

A może równoległy warsztat z F-16? Myślę że wielu kolegów chętnie zapoznało by się z tym odkopanym projetem... 😉

 

Tak, myślę o tym i kiedy faktycznie wezmę go do ręki, to nie wykluczam że uruchomię wątek. Na razie w F-14 chcę domknąć temat cockpitu.

  • Like 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

W dniu 25.08.2024 o 01:06, kzugaj napisał:

@Marcin Witkowskiwyrobisz się z nim na Telford?

Nie, ten model chyba nie ma takiego potencjału. Inna sprawa, że w tym roku nie nastawiam się na wyjazd do Telford. 
za to Super Hornet leci do Eindhoven na SMC 😎

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 3 months later...

Trochę mnie tu nie było, ale model jest nieustannie w budowie. Przyznam, że rzadko aktualizuję temat, bo robiąc go  z założeniami, o których napisałem na wstępnie, nie dbam specjalnie o relację fotograficzną i zdjęcia jakie robię, to zwykłe pstryki telefonem nie mające zbytniej wartości, by z tego posty klecić. Niestety też,  coraz trudniej w dzisiejszych czasach social mediów wraca się do forum. Mimo jego niezaprzeczalnych walorów estetyczno-porządkowych.

 

Po takim cierpkim wstępie wrzucam nieco aktualności.

Od kilku tygodni usilnie pracuję nad skompletowaniem wyposażenia kabiny, tak by móc zamknąć owiewkę i dojść w budowie do malowania.

Tablice przyrządów zdecydowałem się wykonać od podstaw, mając przetartą ścieżkę i wypracowany sposób na wykonywanie monitorów. Odsyłam tutaj to warsztatu Super Horneta, gdzie to opisywałem. W zasadzie w dość podobny sposób, z wykorzystaniem czarnego plastiku zrobiłem wskaźniki analogowe. Wykorzystałem wybijaki, dzięki którym też każdy "zegar" ma swoje szkiełko z foli, a same tarcze to przypadkowe kalkomanie z jakiegoś innego modelu. Obudowa tablicy przyrządów pilota jest zrobiona z aluminium, a ta dla RIO to mocno zmodyfikowany element zestawu. Obydwie, po wklejeniu, dostaną poszycie materiałowe. Przed wklejeniem będę je musiał nieco jeszcze wyczyścić.

54166514463_9006db42bb_k.jpg

 

54165366227_5da3678922_k.jpg

 

Całkowicie od podstaw powstały także: HUD, moduł GPS i drążek pilota.

 

54166241911_43c56307f9_k.jpg

 

Jako pierwszy z trzech subelementów powstał moduł GPS z uchwytem dla RIO.  Elment o tyle skomplikowany, że przy swoim rozmiarze niecałych 4mm szerokości cztery ścianki ma otulone radiatorem, a przednia to wyświetlacz z przyciskami. Zrobiłem do z plastikowych płytek na które z drucika nakleiłem imitacje radiatorów. Wyświetlacz z przodu z wykorzystaniem zielonej filii, a wtyczkę do przewodu z tyłu, z igieł lekarskich. Podstawa to konstrukcja z płytek styrenowych, a uchwyt z igły, tak  by imitował rurkę, z której jest wykonany w rzeczywistości.

 

54165366152_819c88d424_k.jpg

 

HUD jest wykonany w całości z czarnego plastiku i na zdjęciach jest jeszcze nie pomalowany. Projektor to wybite elementy z kolorowych folii, a szyby są wycięte z poliwęglanu. Widzę po zdjęciach, że też przed instalacją przyda mu się czyszczenie.

 

54166514133_549c80b9bd_k.jpg

 

Drążek składa się z trzech zasadniczych elementów. Uchwyt wyrzeźbiłem z czarnego plastiku, kolumnę z rozciągniętych nad płomieniem ramek, a podstawę imitującą skórzany mieszek z magic sculpta. Na to wszystko przyszły drobne elementy jak przyciski, dźwigienki, popychacz, czy kabel.

 

54166694885_d2c6230e46_k.jpg

 

 

O cockpicie chyba już nieco było, ale przypomnę, że bazuję na elemencie zestawowym z licznymi przeróbkami. Zespół przepustnicy jest wykonany od podstaw, a z kolei boczny drążek dla RIO jest mocno zmodyfikowanym elementem z zestawu Super Horneta.

 

54166514218_bfacc3a4b8_k.jpg

 

54166241631_9d4f36aa78_k.jpg

 

54166694870_5701dc3680_k.jpg

 

Na ściankach tylnych wykonałem imitację instalacji. Nie siliłem się specjalnie na zachowanie biegu przewodów w miejscach, które zakryją fotele.

54166241771_275120ccb3_k.jpg

 

Od podstaw powstał także centralny joystick dla RIO. Jego podstawę zrobiłem wykorzystując mocno zmodyfikowany element zestawowy.

54166241656_942f598eaa_k.jpg

 

Pedały orczyka pilota zrobiłem z trasowanych  płytek styrenu. Niestety nie mają tego pięknego napisu Grumman, ale pocieszam się tym, że spod zamkniętej owiewki i tak nie będzie ich właściwie widać 😉

54166241646_b48d6483ee_k.jpg

 

Wiatrochron. To element, który niezależnie od tego z jakiego zestawu zbudowany jest model F-14 przeważnie wygląda w mojej opinii słabo. Chodzi o dość grube ramy szyby czołowej, które wyraźnie widać, a których w doskonałej większości modeli nie ma.

Postanowiłem je zrobić wykorzystując czarny plastik. Imitacje nitów na nich wykonałem z kulek BGA. Na ramach zawieszone są wskaźniki pomagające pilotowi w lądowaniu, czy też busola. I to wszystko zasilone jest przewodami. Będzie tu jeszcze sporo pracy z malowaniem i czyszczeniem. Szybę czołową pomalowałem mieszanką transparentnych farb Alclad II - niebieskiej i zielonej, dodanych do lakieru.

 

54166695000_34f1b33c14_k.jpg

 

54166241781_9c7fa65cca_k.jpg

 

54166549974_c4976994e8_k.jpg

 

54166241786_859765c3e2_k.jpg

 

Teraz to co wymaga kolorowania będę malował, a w dalszej kolejności czas na fotele.

 

 

 

 

 

  • Like 19
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

W dniu 14.05.2024 o 12:46, Marcin Witkowski napisał:

Zbieram materiały do budowy modelu F-14 od ponad 30 lat...

Eh...   mam nadzieję że sama budowa i detalizacja modelu nie zajmie aż tyle, bo nie dożyję tego spektakularnego finiszu   :roll: 

  • Like 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Marcin, wszystko pięknie... ale podszybie wiatrochronu mnie urzekło na maksa... Kiedyś Giu w którymś ze swoich modeli zrobił namiastkę tego co Ty i już było wielkie och i ach. Ty tu rozwaliłeś system normalnie, te nity, przewody... Bajka...

P.S. nie zaniedbuj forum, w SM jesteś bohaterem chwili ginąc w zalewie kolejnych postów, tu zyskujesz wieczną chwałę :D

  • Like 3
  • Thanks 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

No wygląda to przepięknie, trudno oczy oderwać, nie mogę wyjść z podziwu… Twoja praca to nie tylko super nauka ale też ogromna inspiracja, z poprzeczką zawieszoną na poziomie niebotycznym 🙂 z jakiej grubości drutu i z jakiego materiału (cyna, ołów?) są wykonane przewody w owiewce? Sam szukam możliwie najcieńszego drutu cynowego (ewentualnie ołowianego) - do łatwego układania, ale na razie max co znalazłem to 0,25 mm. 

  • Thanks 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

1 godzinę temu, Woit napisał:

(...)... podszybie wiatrochronu mnie urzekło na maksa... Kiedyś Giu (...)

P.S. nie zaniedbuj forum, w SM jesteś bohaterem chwili ginąc w zalewie kolejnych postów, tu zyskujesz wieczną chwałę :D

 

Tak, do dziś pamiętam model Adriana. To była "Italerka" w malowaniu agressora.

 

Dzięki za miłe słowo! Docelowo w przyszłym F-14 do kwestii wiatrochronu podejdę jeszcze inaczej.

 

Natomiast co  do publikatorów, to MW jest jedynym forum, na którym jeszcze jestem. Będę się starał zostać. Tempo u mnie nigdy nie było zabójcze, więc też i posty raz jakiś czas chyba nie będą nie do udźwignięcia.

 

 

7 minut temu, Albatros napisał:

No wygląda to przepięknie, trudno oczy oderwać, (...) z jakiej grubości drutu i z jakiego materiału (cyna, ołów?) są wykonane przewody w owiewce?(...)

 

Dziękuję za tak miłą ocenę mojej roboty. Mega budujące, jeśli ktoś nie tylko podziwia, ale jednocześnie uznaje za inspirację.

 

A jeśli chodzi o przewody, to te są najpewniej miedziane, choć bielone. Mają około 0,1-0,15mm, ale nie mierzyłem. Sprawdzę przy okazji. Nie są to najcieńsze jakie mam. Nie kleiłem ich bezpośrednio, bo są na te druciki nawleczone przelotki z rozciąganej plastikowej słomki. I to one są przyklejane, a nie przewody same w sobie.

Swoją drogą, to jeśli się przyjrzysz lewej stronie wiatrochronu, to tam widać dochodzące do obudowy wskaźnika cztery białe ultra cienkie przewody. One są de facto cieńsze niż włos. Są z tworzywa rozciąganego nad płomieniem.

  • Like 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 3 weeks later...

Mały suplement do ostatniego posta. Udało mi się pomalować i wykończyć drążek pilota i w ostatniej chwili przed wklejeniem do cockpitu zreflektowałem się, że to ostatni moment na pamiątkowe zdjęcie, zanim zapadnie się w dość ciemnej czeluści kabiny, która docelowo będzie pod szkłem.

54205875353_7f6e0d6b1f_k.jpg

54204739417_d37fe4336a_k.jpg

 

Na swoje miejsca trafiły też HUD i moduł GPS dla RIO.

54204746282_0724119bdb_k.jpg

 

Tablice przyrządów są już też oczywiście zamontowane. W międzyczasie zrobiłem materiałowe pokrycia dla nich i trochę drobnicy towarzyszącej, jak choćby widoczna na zdjęciu powyżej "rączka" awaryjnego zrzutu owiewki.

  • Like 11
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

41 minut temu, greatgonzo napisał:

Piękne rzeczy robisz Marcinie. Bardzo fajnie!

 

Jak się rozwija I w skrócie RIO?

 

RIO - radar intercept officer.  Akronim zarezerwowany dla tylnego załoganta F-14, choć niekiedy i w stosunku do F-4 padało w opisach. Dziś na F/A-18 o tym, który siedzi za pilotem mówi się WSO, czyli weapon system officer.

 

Dzięki Wam za piękne słowo!

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Umieściliśmy na Twoim urządzeniu pliki cookie, aby pomóc Ci usprawnić przeglądanie strony. Możesz dostosować ustawienia plików cookie, w przeciwnym wypadku zakładamy, że wyrażasz na to zgodę.