abtb Napisano Niedziela o 06:22 Share Napisano Niedziela o 06:22 Kolejny mały MiG zrobiony Tym razem z plusem czyli "po polsku" lub jak kto woli "z szachownicą". Wieść gminna niesie, że zanim w Polsce pojawiły się SBLimy, użytkowaliśmy pewną ilość oryginalnych UTI MiG-ów 15 i produkowanych na licencji w sąsiednim kraju CS-102. Chcąc wykorzystać na maksa kalki do szkolnych 15-tek zrobiłem sobie właśnie takiego polskiego UTI. Jest to kolejny ( po MiG-u 21PF) "tajemniczy" model w mojej zbieraninie letadeł - na temat tego egzemplarza też prawie nic nie wiadomo UTI MiG-15, jednostka nieznana, lotnisko nieznane, Polska, 1957r. O, i tyle dziś do kawy 25 Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Kon_Bar Napisano Niedziela o 06:29 Share Napisano Niedziela o 06:29 (edytowane) Śliczniutki Edytowane Niedziela o 06:29 przez Kon_Bar 1 Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
jachud3 Napisano Niedziela o 07:52 Share Napisano Niedziela o 07:52 Ładny, schludny Migacz Jedyne co mnie trochę razi to zbyt duży kontrast między srebrem ogólnym a "srebrem" paneli i włazów, wygląda jak patchwork. Ale to kwestia indywidualnej estetyki więc no stress 1 Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
barszczo Napisano Niedziela o 09:11 Share Napisano Niedziela o 09:11 Świetny, bardzo się podoba . 1 Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Endrju Napisano Niedziela o 09:52 Share Napisano Niedziela o 09:52 Piękna "szparka". Podoba się. 1 godzinę temu, jachud3 napisał: Jedyne co mnie trochę razi to zbyt duży kontrast między srebrem ogólnym a "srebrem" paneli i włazów, wygląda jak patchwork. Pierwsza uwaga. Włazów na Lim-ach nie było. To co nazywasz panelami to wtedy nazywano lukami. Więc były luki przeglądu silnika (te cztery największe dookoła silnika) a pozostałe nazywaliśmy po prostu luczkami. Kwestia różnicy kolorów jest możliwa. Te luki, które z różnych powodów były często otwierane były ciemniejsze niż pozostałe gdyż mechanicy ciągle je brali do nie zawsze nieskazitelnie czystych rąk, po zamknięciu wycierali szmatą i standardowo po zamknięciu uderzali pięścią lub otwartą dłonią w luk w celu sprawdzenia czy aby się nie otworzy. Przypadki odpadania tych małych luków (luczków) w trakcie lotów były nader częste. To wszystko sprawiało, że brudziły się bardziej niż inne elementy przy czym stopień ich zabrudzenia mógł być różny. Tak było na samolotach, które sobie nieco polatały. Samolot, który był nowy lub świeżo po remoncie i malowaniu całość miał jednolitą. Jest jedna rzecz, którą nie jestem aktualnie w stanie wytłumaczyć. Hamulce aerodynamiczne bardzo często były w innym odcieniu niż reszta powierzchni a one praktycznie nie były dotykane ani demontowane na pracach okresowych. Ten element nie pasuje do mojej wiedzy. 2 Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
greatgonzo Napisano Niedziela o 11:37 Share Napisano Niedziela o 11:37 Cóż, gdyby te luki (ciekawostka, wydawałoby się, że luk to jest to co ukazuje się po zdjęciu panelu) wyglądały jak przybrudzone i przez to ciemniejsze, to model prezentowałby się lepiej. Nie, żeby teraz prezentował się źle, sterylny taki, elegancki. 1 Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
abtb Napisano Niedziela o 12:17 Autor Share Napisano Niedziela o 12:17 (edytowane) Sie ma kombinatorzy . Moja teoria odnośnie POKRYW luków jest taka, że były wykonane z innych stopów metali niż pozostała konstrukcja płatowca ( np. ze względów wytrzymałościowych robiono je ze stali, a stal jest zdecydowanie ciemniejsze niż aluminium). Jak wiemy z historii budowy samolotów, po 1945 roku wprowadzono patent malarski, który polegał na pokryciu płatowca bezbarwnym lakierem zabezpieczającym. A jak bezbarwnym to nic się nie brudziło od poklepywania i macania tylko różniło się kolorem w zależności od zastosowanego materiału. A że po remontach malowano srebrzanką to już inna sprawa. Edytowane Niedziela o 15:21 przez abtb Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
em Napisano Niedziela o 14:13 Share Napisano Niedziela o 14:13 (edytowane) 6 godzin temu, jachud3 napisał: Ładny, schludny Migacz Jedyne co mnie trochę razi to zbyt duży kontrast między srebrem ogólnym a "srebrem" paneli i włazów, wygląda jak patchwork. Ale to kwestia indywidualnej estetyki więc no stress Między ..a zakaską. Edytowane Niedziela o 14:20 przez em 1 Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Endrju Napisano Niedziela o 16:38 Share Napisano Niedziela o 16:38 4 godziny temu, greatgonzo napisał: ciekawostka, wydawałoby się, że luk to jest to co ukazuje się po zdjęciu panelu Ja opisywałem tylko jak to sie nazywało za moich czasów czyli koniec lat 80-tych. Pojęcie panel było wtedy pojęciem abstrakcyjnym dla nas. Teraz być może tak to się nazywa. Niestety na ten temat wiedzy nie mam. 4 godziny temu, abtb napisał: Moja teoria odnośnie POKRYW luków jest taka, że były wykonane z innych stopów metali niż pozostała konstrukcja płatowca ( np. ze względów wytrzymałościowych robiono je ze stali, a stal jest zdecydowanie ciemniejsze niż aluminium). Jak by je nie nazwał pokrywy czy panele były wykonane z tego samego materiału co całe pokrycie samolotu. Poza te samoloty były malowane więc różnic w kolorze materiałów były niezauważalne. Co lakierów bezbarwnych to na nowych samolotach może był stosowany. Nie mam takiej wiedzy. Ja opisywałem stan samolotów po remontach i zapewniam Cię że brudziły się. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
mig Napisano Niedziela o 19:42 Share Napisano Niedziela o 19:42 Podoba mi się 1 Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Baas ArK Napisano Niedziela o 20:23 Share Napisano Niedziela o 20:23 Ładnie Ci to malowanie amelinium/stal wyszło. 1 Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
tommyk Napisano Niedziela o 20:30 Share Napisano Niedziela o 20:30 Wyszło ślicznie ale także zdjęcia wyszły ślicznie . 1 Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Grzes Napisano Niedziela o 21:07 Share Napisano Niedziela o 21:07 Mówcie co chcecie, ale dobry model z szachownicami to jest jednak petardina! Srebrny samolot, klasyczna szachownica, no i jeszcze w tej wersji dodatkowego uroku dodaje ten wielki i niezgrabny numer. Po prostu Ludowe Lotnictwo Polskie w najczystszej postaci! 1 Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
greatgonzo Napisano wczoraj o 11:44 Share Napisano wczoraj o 11:44 To jak w końcu było z tymi pokrywami? Wiadomo dlaczego się odróżniają, czy zostają domysły? Bo ja tu muszę odszczekać i nie wiem na jaką nutę. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
abtb Napisano wczoraj o 12:58 Autor Share Napisano wczoraj o 12:58 (edytowane) Godzinę temu, greatgonzo napisał: Wiadomo dlaczego się odróżniają, Ostatecznie nie wiadomo Jednak polecam obejrzeć film pt. "Na niebie i na ziemi" a konkretnie od 19.30 do 20.30, w którym to fragmencie będzie widać owe "odróżniające się" pokrywy luków i luczków. Można za źródłami z Internetu zacytować: wynikają z różnych materiałów użytych do ich konstrukcji. Niektóre z tych stopów, bez powłoki malarskiej, mają naturalnie różne odcienie, od jasnego srebra po ciemniejszy, szaro-niebieski. Dodatkowo obróbka wykonanego elementu np anodowanie, polerowanie itp, itd. Godzinę temu, greatgonzo napisał: Bo ja tu muszę odszczekać i nie wiem na jaką nutę. Wróż z fusów od kawy Edytowane wczoraj o 12:59 przez abtb Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
greatgonzo Napisano wczoraj o 13:53 Share Napisano wczoraj o 13:53 54 minuty temu, abtb napisał: za źródłami z Internetu Mistrz! 1 Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Grzes Napisano wczoraj o 13:55 Share Napisano wczoraj o 13:55 54 minuty temu, abtb napisał: Wróż z fusów od kawy Ponoć z tej się dobrze wróży 1 Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
abtb Napisano wczoraj o 15:41 Autor Share Napisano wczoraj o 15:41 1 godzinę temu, greatgonzo napisał: Mistrz! W dowód uznania poproszę rysunek Gonza z kciukiem do góry A z drugiej strony - skoro ta różnica występowała w naturze to po co się zastanawiać i tracić cenny czas, który można spożytkować na budowę kolejnego modelu 1 godzinę temu, Grzes napisał: Ponoć z tej się dobrze wróży Nie "dobrze" a NAJLEPIEJ! Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
drab Napisano wczoraj o 15:45 Share Napisano wczoraj o 15:45 Ładny, podoba się ! Rozbudza u mnie motywacje do budowy, ale mam dylematy. W jakim języku zrobiłeś napisy eksploatacyjne? Czy zestawowe po czesku jak na CS-102 ? Czy to bardziej ma być UTI, ale wtedy jak - po polsku (bo po remoncie), czy rosyjsku, jak lepiej pasuje? 1 Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Grzes Napisano wczoraj o 15:54 Share Napisano wczoraj o 15:54 7 minut temu, drab napisał: W jakim języku zrobiłeś napisy eksploatacyjne? Myślisz, że w tej skali będą do odczytania? Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
abtb Napisano wczoraj o 16:06 Autor Share Napisano wczoraj o 16:06 14 minut temu, drab napisał: W jakim języku zrobiłeś napisy eksploatacyjne Napisy eksploatacyjne pochodzą z zestawu Model marker dla wczesnych UTI/Mig 15 i są w języku polskim. Oczywiście jak wspomniał @Grzes - nie ma szans żeby je przeczytać. Oczywiście można mieć wątpliwości czy powinny być po polsku czy jednak po rosyjsku. Myślę że można przyjąć obie wersje. Jak samolot przyszedł w skrzyniach z ZSRR to napisy były rosyjskie, a po pierwszym przeglądzie namalowano polskie. Z drugiej strony - mogły przyjść bez napisów, a po zmontowaniu samolotu namalowano polskie. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
greatgonzo Napisano wczoraj o 16:30 Share Napisano wczoraj o 16:30 48 minut temu, abtb napisał: poproszę rysunek Gonza z kciukiem do góry Pomyślimy. Zobaczymy co tam nam jeszcze zmajstrujesz. 1 Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
abtb Napisano wczoraj o 18:36 Autor Share Napisano wczoraj o 18:36 2 godziny temu, greatgonzo napisał: Zobaczymy co tam nam jeszcze zmajstrujesz. Obrałeś ostry kurs na zwarcie - a zatem będzie samolot z twoimi ulubionymi znakami Choć wcześniej wiadomo - samolot z całkiem niezłą historią w tle Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
greatgonzo Napisano 23 godziny temu Share Napisano 23 godziny temu Gdzieś w kącie, za szafką Uwiję swe gniazdko Stanę bacznie na warcie I jakby co, na alarm dam zwarcie. 1 Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
smialus Napisano 12 godzin temu Share Napisano 12 godzin temu Ale Ci te sreberko wyszło elegancko!!!!! 1 Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Rekomendowane odpowiedzi
Dołącz do dyskusji
Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.