Skocz do zawartości

Kalkomania (wszystko o Kalkomanii itp...)


Majek

Rekomendowane odpowiedzi

  • 1 month later...
  • Odpowiedzi 390
  • Created
  • Ostatniej odpowiedzi

Top Posters In This Topic

Cześć,

 

Wpadł mi w ręce model w którym arkusz kalkomanii jest pokryty widoczną drobną siatką pęknięć. Miałem już raz taką kalkomanię i po namoczeniu wszystko rozeszło się w drobne kawałki.

 

Wtedy udało mi się dostać drugą nową ale nie wiem czy uda się drugi raz.

I tu pytanie - gdyby się nie udało to czy można to jakoś naprawić ? Przyszło mi do głowy spryskanie całego arkusza bezbarwnym lakierem tak, żeby utworzył nową warstwę nośną ale nie od spodu lecz na wierzchu nadruku. Czy to ma szansę zadziałać ? Czy taka kalkomania nie będzie np. zbyt sztywna lub krucha, żeby ją nałożyć ?

 

Pozdrawiam,

Zbyszek

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Jeśli położysz cienką jednolitą warstwę to jest szansa że sie nie rozpadnie. Niestety sądząc z opisu kalkomania swoje musiała przejść więc jest także mozliwość, że klej na podłożu także wysechł. Po położeniu będziesz musiał uważać i polakierować delikatnie później jeszcze miejsce aplikacji na modelu.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dzięki za info - nie wiedziałem o istnieniu takiego specyfiku. Da się go łatwo dostać ?

 

Sądząc po stanie pudełka model musiał leżeć w jakimś zbyt ciepłym miejscu i stąd problem - tak jakby kalkomania nadmiernie wyschła.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 1 month later...

Cześć...

 

Mam problem odnośnie kalkomanii. Jestem początkującym modelarzem i mam kłopot, ponieważ odklejają mi się kalkomanie ( po pewnym czasie ), nie wiem czym to jest spowodowane czy coś z farbą ( model masterki ), ale wygląda na strasznie suchą... Ponadto strasznie się świecą- dotyczy to większości moich modeli :/

 

Są jakieś specjalne płyny na te bolączki ?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Witaj !

 

Na wszystko jest lekarstwo... . Raczej nie jest to wina farby . Przed nałożeniem kalki stosuj lakier błyszczący sido jest bardzo dobre. A później można stosować płyny do kalek (jest w czym wybierac) np. microscale ja ich używam i sa bardzo dobre . Albo można kupić tańszy zamiennik na przykład AGAMA .

 

Microscale :

http://www.jadarhobby.pl/microscale-m-148.html

 

Agama:

http://www.jadarhobby.pl/agama-plyny-kalkomanii-p-7833.html

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dzięki wielkie Ale pójdę za ciosem i zadam kolejne pytania...

 

Jak tego używać ( najlepiej łopatologicznie krok, po kroku )

 

A co do lakieru, to raz pomalowałem lakierem Wamodu, ale farba zaczeła mi płatami schodzić

 

Dziękuję z góry.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Poniewaz miałem ten sam problem kiedys i musiałem sie nałazic na forach modelarskich żeby poszukac odpowiedzi. Odpowiem tak.

Lakierujesz model właściwymi kolorami. Kupujesz Sidolux płyn do podłóg najlepiej gumoleum itp (prawie w każdym supermarkecie. Napewno jest w Tesco) Na właściwy lakier kładziesz jakieś 2 warstwy tego specyfiku albo tak jak jest albo go rozcieńczasz wodą. Jeśli Aero może być sam sido, jeśli pedzlem rozcieńcz z wodą 50:50 jeśli tego nie zrobisz powstaną nieprzyjemne białe smugi. Oczywiście kładziesz sidolux na cały model a nie tylko w miejscu gdzie są kalki, inaczej bedzie inny odcień koloru bazowego. Jak wyschnie Kładziesz kalki używając set i sol-a (zakładam że wiesz jak). Po nałożeniu i użyciu płynów odczekaj 24h. Póżniej Lakierujesz ponownie sido tak aby nie było widać przejscia miedzy kalka a modelem. Po wyschnieciu kładziesz wash i po kolejnym wyschnieciu Lakier matowy. Ja robie to w takiej kolejności i kalki wychodza jak namalowane. Pozdrawiam.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Instrukcja obsługi płynów Agamy:

1. Przygotowujemy odpowiednio powierzchnię (patrzy posty wyżej).

2. Przed nałożeniem, miejsce, gdzie ma się znaleźć kalka smarujemy Adhesolem (taki pomarańczowy płyn).

3. Nakładamy kalkę, spokojnie ją pozycjonujemy, a następnie odsączamy płyn spod kalki (np delikatnymi dotknięciami wacika do uszu) - staramy się wysuszyć kalkę. Po tym zbiegu chwilę czekamy, żeby kalka podeschła na tyle, coby się nie przesuwała.

4. Nakładamy na kalkę Tensol (taki płyn "rozciągający" kalkę i ułatwiający się jej ułożyć na nierównościach). I zostawiamy ją w spokoju. Jeśli kalka zacznie się marszczyć, "rozpuszczać" czy zachowywać się dziwnie w jakikolwiek sposób - nie dotykamy, lecz czekamy.

5. Jeśli wszystko poszło dobrze, to po wyschnięciu kalka powinna mocno i ładnie przylegać do powierzchni. Na to zabezpieczająca warstwa lakieru i można zabrać się za kolejne etapy malowania.

 

Zmiast Agamy można użyć wspomnianego Seta i Sola Microscale (procedura ta sama) lub Mr Mark Settera (który jest bardziej ekonomiczny, ale z grubymi kalkami lub dużymi nierównościami może sobie nie poradzić).

Ja stosuję Agamę, bo ma jedną zasadniczą zaletę, co się nazywa "super strong scratching solution" i jest płynem w czarnej fiolce. Jest strasznie mocny, ale jak się ma trochę wprawy, to można zmusić nim do współpracy nawet te toporne kalki Academy półkilometrowej grubości.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 1 month later...

Witam. Chciałbym się dowiedzieć w jaki sposób samemu wykonać kalki przy użyciu czystego arkusza kalki wydawanego przez techmod.

 

Chodzi mi o to jak zaprojektować owe w programie graficznym, oraz jak i na jakiej drukarce je drukować i czy po wydruku potrzebne jest jakieś dodatkowe zabezpieczenie wydruku?

 

Pozdrawiam,

Maciek

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 2 weeks later...

Cześć,

 

Mam pytanie w kontekście modeli samochodów.

 

Dotąd nakładałem kalkomanie na sam koniec (po malowaniu bezbarwnym za pomocą aerografu) a na same kalkomanie (nie na całość modelu) nakładałem bezbarwny błyszczący (np. Pactra) pędzlem ale nie wychodzi to najlepiej - widać grubość kalkomanii itp.

 

Słyszałem, że kalkomanie najlepiej nakładać pomiędzy warstwy bezbarwnego nakładanego aerografem. I tu pytanie jak robić najlepiej. Najpierw lakier bazowy plus polerka, następnie kalkomanie i warstwy bezbarwnego plus polerka ? Boję się, że w ten sposób model nie stanie się zbyt delikatny i czy np. nie zerwę lakieru bezbarwnego razem z kalkomanią podczas polerowania ?

 

Czy np. lepiej na bazę nałożyć warstwę bezbarwnego plus polerka na to kalkomanie i kolejna warstwa bezbarwnego już bez polerowania itp.

 

Dodam, że po tym musiał bym jeszcze model maskować i malować to co jest czarne - zwykle wnętrze nadwozia, uszczelki szyb itp. Wcześniej robiłem to po warstwach bezbarwnego kładzionego aerografem ale przed nakładaniem kalkomanii.

 

Pozdr,

Zbyszek

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Niczym się nie stresuj. Kładziesz kolor, robisz szlif (papier 1500) żeby pozbyć się grubej skórki pomarańczowej. Na to kładziesz 2-3 warstwy bezbarwnego. Zależnie od tego jaki rezultat uzyskałeś to albo znowu delikatny szlif (papiery 1500,2000,2500) tak żeby powierzchnia była gładka. Potem kładziesz kalki, zostawiasz je do dokładnego wyschnięcia i na to bezbarwny. Kilka warstw i zostawić do porządnego wyschnięcia. Potem delikatny szlif i polerka do lusterka

 

Maskowanie na dobrze wyschniętym bezbarwnym - żaden problem. Niewolno zostawiać taśmy an długo - wymaskować, pomalować i natychmiast (po 5-10 min. jak jeszcze farba jest wilgotna) zerwać.

 

Pozdrawiam

 

Mors

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Jeśli chodzi o skórkę pomarańczową na bazie to usuwałem ją raczej "zgrubną" pastą polerską Tamiya. Papier ścierny do lakieru wydaje mi się trochę za brutalny

Papierem zresztą ciężko wypolerować miejsca trudno dostępne.

 

A swoją drogą czy baza po polerowaniu w ten czy inny sposób (a przed nałożeniem bezbarwnego) powinna się już błyszczeć czy też może być równa lecz (pół)matowa ?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.


×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Umieściliśmy na Twoim urządzeniu pliki cookie, aby pomóc Ci usprawnić przeglądanie strony. Możesz dostosować ustawienia plików cookie, w przeciwnym wypadku zakładamy, że wyrażasz na to zgodę.