Skocz do zawartości

MiG-21


emeryt

Rekomendowane odpowiedzi

Szparka przejęto z rosyjskiego sparka
No dobra, ale w języku rosyjskim słowo sparka (спарка) oznacza iskrę, więc niewiele koledze wyjaśniłeś
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Szparka przejęto z rosyjskiego sparka
No dobra, ale w języku rosyjskim słowo sparka (спарка) oznacza iskrę, więc niewiele koledze wyjaśniłeś

 

Bardzo ciepło.

 

Szparka to polska zdrobniona wersja rosyjskiego słowa dwuster, czyli SPARIENNYJ.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

young jak jestes jeszcze zainteresowany nabyciem klap podwozia od edka to mysle ze sie dogadamy... Daj znac czy jeszcze je chcesz bo akurat ja nabylem zywiczne wneki do "swojego" 21-go... Bede go robil w barwach 1PLM numer 1910 z pozegnalnym zelaskiem... Mam jeszcze prosbe, tylko nie wiem czy gdzies sie juz nie pojawily, o zdjecia MiGa-21 US nr 4502... Jestem z ta maszyna zwiazany emocjonalnie bo moj ojciec byl technikiem tego samolotu i jestem w trakcie robienia dla niego modelu Trumpka... W necie udalo mi sie znalezc zaledwie dwa zdjecia, jedno jak samolot zostal sprzedany a drugie jeszcze bez syrenki... Niestety podczas sluzby ojca w 1 PLM zadne zdjecie tego samolotu sie nie zachowalo... Z gory dzieki za pomoc

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Cinekf1 Syrenki na US-ach byly tylko zolte... Jak w 1plm byly tylko 21-sze to barwa Syrenki oznaczala przynaleznosc do eskadry... 1 eskadra miala zolte Syrenki a druga czerwone... Pozniej juz byly tylko zolte a od 89r roznice ekadr polegaly na samolotach ktore wchodzily w sklad eskadry... 1 miala 29-tki a druga 21-ki...

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Cinekf1 Syrenki na US-ach byly tylko zolte... Jak w 1plm byly tylko 21-sze to barwa Syrenki oznaczala przynaleznosc do eskadry... 1 eskadra miala zolte Syrenki a druga czerwone... Pozniej juz byly tylko zolte a od 89r roznice ekadr polegaly na samolotach ktore wchodzily w sklad eskadry... 1 miala 29-tki a druga 21-ki...

wszystko się zgadza. Wczoraj sprawdziłem i moja wątpliwość wynikała z błędnie podpisanej fotki na płycie z Aeroplana, gdzie szparkę U 66-600 "2720" podpisano jako US. Na pewno był to U - sprawdziłem w wykazie

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Mam jeszcze pytanko dotyczace bombki IAB-500... W zestawie jaki posiadam jest panel sterowania do MiGa-21 PFM i Bis... Czy nasze Bisy posiadaly te instalacje czy tylko PFMy? Jestem w trakcie robienia modelu Bisa i nie wiem czy jak podwiesze te bombke to czy nie walne nezlego babola

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Nasze BIS-y miały możliwośc przenoszenia specbomby A. Jak będziesz chciał podwiesić IAB-500 pod kadłub , nie zapomnij żeby wtedy nie montować osłon kół głównych. Z racji gabarytów nie było możliwości podczepienia IAB-500 przy niezdjętych osłonach kół.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Babcia, wiem, że dzwonią, ale nie wiem w którym kościele.

Czy wszystkie bis-y miały możliwość przenoszenia spec ładunku? Czy w po podpisaniu na początku lat 90

układu rozbrojeniowego USA-ZSRR nie "obcięto" nam potencjału bojowego?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Nasze BIS-y i Zegrzańskie i z BD miały możliwośc przenoszenia spec ładunku. A potencjał dosłownie "obcięto " bo brak możliwośći przenoszenia bomby A osiągnięto poprzez obcięcie złączek elektrycznych instalacji. Nie mam pojęcia co sie stało ze specbelkami , pulpitami -pewnie wylądowały gdzieś na składach , jako tajne / poufne. I to chyba było pod koniec lat 80.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

A tak z ciekawości: dlaczego był potrzebny osobny pulpit, a nie można było tego realizować ze standardowego sterowania uzbrojeniem? Miało to jakiś głębszy sens, czy po prostu konstruktorzy tak wymyślili?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

O pulpicie było już zdaje się na poprzednich stronach. Generalnie w przeciwieństwie do "zwykłych" ładunków w "A" dochodziło programowanie sposobu eksplozji. Koledzy uzupełnią, ale w grę wchodziło uderzenie na wysokości, na poziomi gruntu i zdaje się po wstrząsie, uderzeniu plus warianty zasilania, ogrzewania.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Mam jeszcze pytanko ale dotyczace czeskiej wersji MiGa-21 a dokladniej MFNa... Jakie silniki byly montowane w tych samolotach poniewaz chce zrobic model tej wersji i instrukcja podaje wykonanie silnika jak do Bisa... Czy Czesi po modernizacji zmienili takze silniki czy pozostali przy MF-owskich...

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

A tak z ciekawości: dlaczego był potrzebny osobny pulpit, a nie można było tego realizować ze standardowego sterowania uzbrojeniem? Miało to jakiś głębszy sens, czy po prostu konstruktorzy tak wymyślili?

I sprawa równie wazna jak programowanie zrzutu - specbomba była podwieszana pod specjalną belką montowaną pod kadłubem, a więc użycie instalacji zasilania belek podskrzydłowych nie wchodziło tam w rachubę. I chyba chodziło też o względy bezpieczeństwa i pewność użycia tej broni w określonym czasie i warunkach. W sumie to żaden problem , instalacja elektryczna była przecież cały czas zamontowana na samolocie, wystarczyło podpiąć niewielki pulpit i gotowe.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Mam jeszcze pytanko ale dotyczace czeskiej wersji MiGa-21 a dokladniej MFNa... Jakie silniki byly montowane w tych samolotach poniewaz chce zrobic model tej wersji i instrukcja podaje wykonanie silnika jak do Bisa... Czy Czesi po modernizacji zmienili takze silniki czy pozostali przy MF-owskich...

 

Nie jestem pewien na 100% , ale Czesi chyba mieli na swoich MF silniki R-13 [ na BIS-ach R-25 ].

R-13 to odmiana silnika R-25 używana na UM. Silnik pozbawiony był zakresu CzR-dodatkowego dopalania , ale za to miał tzw. II dopalanie włączane automatycznie po przekroczeniu prędkości 1,2Ma. Zbyt długo zajęłoby opisywanie tego procesu.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dzieki babcia131. Cos na ten temat ojciec kiedys mi tlumaczyl jak sluzyl jeszcze w 1PLM i po swojej szparce US dostal UM... Pytalem dlatego bo w modelu pierscienie dopalania w obu silnikach tj w klasycznym MFowskim i Bisowskim sie roznia... Pamietam jak startowaly UMy na dopalaniu plomien byl taj jak by ponacinany... Dawalo to fajny efekt zwlaszcza jak startowaly poznym wieczorem...

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dzieki za fotki... Teraz mam jeszcze jedna zagwozdke bo probuje zrobic dla ojca na imieniny model jego USa 4502 w skali 1-32 Trumpka i zastanawiam sie tez nad stabilizatorami plomieni... Silnik nie bedzie eksponowany na zewnatrz no ale jak sie spojzy do dyszy nelazalo by wygladal jak zblizony do oryginalu... Ojciec napewno zazuwzy jak cos bedzie nie tak...

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Nie jestem do końca pewien , po prostu nie pamietam, ale US miał silnik R-11, tylko jaką wersję 37F2S, czy 37F2SK ?

Pokaż Ojcu poniższe zdjęcia , na pewno będzie pamietał wygląd stabilizatorów, ja niestety nie miałem doczynienia z 21US.

21f13r11f300.jpg

 

Uploaded with ImageShack.us

r1137f2sk300.jpg

 

Uploaded with ImageShack.us

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Powiedzmy ze kwestie stabilizatorow mam juz dosc jasna Teraz musze zamowic blachy do wnetrza kabiny w skali 1-32... Niestety mozna je tylko zamowic za nasza granica w Wielkiej Brytanii lub Finlandii... Robi je firma Kuivalainen z Finlandii... Jest to zestaw do UMa ale jak sie nie ma co sie lubi... Zestaw wraz z przesylka z Anglii kosztuje niecale 60 zl wiec chyba sie oplaca...

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Umieściliśmy na Twoim urządzeniu pliki cookie, aby pomóc Ci usprawnić przeglądanie strony. Możesz dostosować ustawienia plików cookie, w przeciwnym wypadku zakładamy, że wyrażasz na to zgodę.