Skocz do zawartości

TS-11 Iskra


raptorf22

Rekomendowane odpowiedzi

Poza tym wygląda na to że nie było czegoś takiego jak czerwony numer boczny i oczy
Było było... Takie malowanie miał np. samolot n/b 2013

Jest to malowanie z 1992 roku.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Tylko trzeba zwrócić uwagę, że na chwilę obecną raczej nie dysponujemy materiałami pozwalającymi odtworzyć wygląd kamuflażu w całości co do Iskier z czerwonymi numerami. jest to możliwe wyłącznie w odniesieniu do Iskry 1716 w białym konturowym. Ale i tu trzeba uważać. Zwróćcie uwagę, że nawet dwa zdjęcia z wcześniejszego postu pokazują dwa różne warianty - oczywiście w odniesieniu do samolotów które miały jeszcze szachownice właściwego wzoru.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Zgadza się Mikołaj, myślę że za odrobinę własnej inwencji tutaj nikt się nie pogniewa, bo kamuflaże wówczas zmieniały się szybko i właściwie każda Iskra była inna.

Niestety, za zmieniającymi się kamuflażami nie nadążały aparaty, więc dokumentacja foto jest taka, jaka jest... Z resztą gadaliśmy już kiedyś o tym

 

Fotkę wstawiłem by wyprowadzić kolegów z błędu.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Tylko trzeba zwrócić uwagę, że na chwilę obecną raczej nie dysponujemy materiałami pozwalającymi odtworzyć wygląd kamuflażu w całości co do Iskier z czerwonymi numerami. jest to możliwe wyłącznie w odniesieniu do Iskry 1716 w białym konturowym. Ale i tu trzeba uważać. Zwróćcie uwagę, że nawet dwa zdjęcia z wcześniejszego postu pokazują dwa różne warianty - oczywiście w odniesieniu do samolotów które miały jeszcze szachownice właściwego wzoru.

Sądzę, że czerwona 1716 jest dość dobrze udokumentowana i w powiedzmy 80% można odtworzyć jej kamuflaż ze względnie dużą dokładnością. Mamy 3 zdjęcia prawej strony:

Mam jeszcze takie zdjęcia 1716 z czerwonym numerem.

IaMTlvx.jpg

EFtVtN2.jpg

ZfFdseb.jpg

 

...w tym jedno lekko z góry, które pozwala nam zajrzeć na górę prawego skrzydła oraz końcówkę lewego:

 

IaMTlvx.jpg

 

W połączeniu ze wspomnianym przeze mnie zdjęciem LEWEJ strony kadłuba w monografii Aeromax mamy w sumie nieźle obfotografowany samolot. Jedyną niewiadomą będzie rozkład plam na wewnętrznej połowie lewego skrzydła i słabo widać stateczniki poziome, ale w modelarstwie bywało dużo gorzej

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

[

 

W połączeniu ze wspomnianym przeze mnie zdjęciem LEWEJ strony kadłuba w monografii Aeromax mamy w sumie nieźle obfotografowany samolot. Jedyną niewiadomą będzie rozkład plam na wewnętrznej połowie lewego skrzydła i słabo widać stateczniki poziome, ale w modelarstwie bywało dużo gorzej

 

No to zaczyna już być całkiem nieźle z dokumentacją do tego samolotu. Czy ktoś ma fotkę z Aeromaxa użyczyć?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

BOMI21- skontaktuj się z Grześkiem Skowrońskim. On był głównym "macherem" od malowania morskich Iskier. Jak go znam, ma kupę materiałów i dokumentacji z tego czasu.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 2 months later...
DSC08049_zpsfapswpfq.jpg

 

Ja bym więcej ujęć 2013 z prawej burty poprosił

 

Na stronie PWM wrzucone było foto tego samolotu w tym malowaniu z lewej burty, więc ujęcia na całość od prawej strony załatwiło by (mi ) temat malowania tego egzemplarza.

789b882af1ffef50.jpg

http://picasaweb.google.com/Miroslawgumi/TS11IskraLatajCeWLotnictwieMWWSiemirowicach#5122607264306889314

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Sam sobie trochę odpowiem, a co ;) CO prawda na prawą burtę ujęcie już z nowym malowaniem numeru burtowego, ale z grubsza celując rozkład plam zblizony do wczesniejszego malowania.

 

 

Lewo z czerwonym numerem.

10685.jpg

 

Prawo z białym numerem. Z niebieskimi podmalówkami.

12486.jpg

 

I bez.

7090.jpg

 

Źródło, jak widać, aviateam.pl.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Obstawiam, że powodem różnicy kolorów są różne materiały z których zrobiono przednia osłonę (kompozyty) i resztę samolotu (dural)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Osłona mogła być w ogóle malowana inną farbą. Choćby jasnoszarą a nie srebrzanką. Patentów ci u nas dostatek ;)

 

ps. Tak sobie myślę, że mogło być i tak, że sam płatowiec był lakierowany tylko lakierem bezbarwnym po duralowym pokryciu a osłona była malowana srebrzanką i stąd inny odcień. Kto wie.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 3 months later...

Fotki wprawdzie nie mam, ale pewnym jest, że:

- Końcówka statecznika czerwona.

- Samolot nie posiadał godeł.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Tak, o tych jaskrawo-zielonych osłonach zapomniałem.

Malowanie z czasów służby w 3 Pułku w Bydgoszczy.

Oj, zdaje mi się, że mamy informacje z tego samego źródła.

Ja zasięgnąłem informacji u źródła, czyli autora zdjęcia

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

W monografii Aeromax jest zdjęcie 519 z trzycyfrowym numerem. Jest też i foto samolotów z 7 serii, w locie parą samoloty z trzy i czterocyfrowym numerem ;) Do 9 serii można znaleźć zdjęcia z trzycyfrowymi numerami więc moim zdaniem będzie ok.

 

Opcje bez żadnych godeł są dwie - przed remontem, jka pisałem wyżej i poremontowe - całe w srebrzance w jednolitym kolorze. I w tym drugim przypadku zapewne numery będą już czterocyfrowe, z zerem z przodu.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Umieściliśmy na Twoim urządzeniu pliki cookie, aby pomóc Ci usprawnić przeglądanie strony. Możesz dostosować ustawienia plików cookie, w przeciwnym wypadku zakładamy, że wyrażasz na to zgodę.