Stojkovic Napisano 1 Czerwca 2019 Share Napisano 1 Czerwca 2019 (edytowane) Co jakiś czas zdarza się, że na forum pojawia się ktos "młody modelarskim stażem" i zadaje sporo pytań o róze kwestie. Pomyślałem sobie, że przy okazji renowacji mojej bardzo starej Pantery pokażę ze swojej strony - łopatologicznie co i jak robię - cały proces krok po kroku. Uprzedzając pytania o zasoby warsztatowe pierwsza fotka, to farby i chemia której użyję: Będę malował jak to u mnie stylem modulacji kolorów - stąd gotowy zestaw, którego uzywam lekko od 2014 roku gdzieś. Od lewej zatem mamy: podkład, filtr, washa (stosuje go od samego poczatku - 2009 roku), akrylowe farby AK i MIG, oleje i farby MRP do kamuflażu. Pierwsza sprawa to po sklejeniu nałożenie surfracera, czyli podkładu - dla mnie obowiązkowo. Następnie gdy model jest cały szary z aerografu, używając odcienia dunkelgelb shadow podreślam (rysuję) cienie na modelu wszedzie tam, gdzie powinny być - zakamarki, pod błotnikami itd. Robimy tak, by już na wczesnym etapie zróżnicować kolorystykę całej bryły. Nie musi być ultradokładnie - co widać, musi to być widoczne, ale nie ostre (powinno być to lekko rozmyte) Jako, że jest to renowacja starego modelu na kołach macie stary odcień dla porównania, który jest nijaki w swoim wyrazie. Edytowane 1 Czerwca 2019 przez Stojkovic 1 Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Stojkovic Napisano 1 Czerwca 2019 Autor Share Napisano 1 Czerwca 2019 Krok drugi to naniesienie na całość najciemniejszego koloru z zestawu, czyli dunkelgelb dark base. Zauważcie, ze nadal widać cieniowanie ktore wykonałem poprzednio. Teraz jasniejszymi tonami z zestawu bedziemy dalej rozjaśniać Pantere. 1 Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Daniel_ Napisano 1 Czerwca 2019 Share Napisano 1 Czerwca 2019 Bardzo fajnie , że pojawia się ten poradnik, chętnie podpatrzę coś niecoś . I od razu kilka pytań : Czy elementy wyposażenia malować przed przyklejeniem , czy najpierw sklejać całość , pomalować bryłę , a potem wyposażenie? ( tzn. liny, kanistry, narzędzia. części gąsienic). Tutaj widzę wszystko poprzyklejane , ale to renowacja, a jak w przypadku nowego modelu. Czy zastosować technikę mieszaną tzn. części Łatwo dostępne przykleić i pomalować , a jakieś trudne do pomalowania na bryle, pomalować a później przykleić . Ja mam ciągle obawy , że jak przykleję to będzie mi trudno dostać się w jakieś zakamarki , a jak pomaluje , to że później klej będzie widać , i tak" jak nie urok to s..czka" . Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Super Moderator jawkers Napisano 1 Czerwca 2019 Super Moderator Share Napisano 1 Czerwca 2019 Dodaj fotkę jakich narzędzi będziesz używał, bo to w sumie w poradniku też jest przydatne. Fajny pomysł Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
StarBourne Napisano 1 Czerwca 2019 Share Napisano 1 Czerwca 2019 Dobry pomysł, być może nie tylko młodzi na tym skorzystają. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Seb Napisano 1 Czerwca 2019 Share Napisano 1 Czerwca 2019 Ale aero dalej masz nieogarnięte. Może dyszę masz pękniętą ? Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Stojkovic Napisano 1 Czerwca 2019 Autor Share Napisano 1 Czerwca 2019 Dzięki za aktywność w wątku. Narządzia zawssze przyklejam przed malowaniem prócz np. KM-ów na wieży. Daje to po pierwsze czystość roboty (klej) po drugie trzyma się wszystko w miejscu przy malowaniu pędzlem detali. Prawdopodobnie mam coś z dyszą, bo co psiknięcie zbiera się farba na iglicy przy dobrze rozrzedzonej farbie. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Thalgonis Napisano 1 Czerwca 2019 Share Napisano 1 Czerwca 2019 6 godzin temu, Seb napisał: Ale aero dalej masz nieogarnięte. Może dyszę masz pękniętą ? A na którym zdjęciu modelu z tego wątku, można ten „błąd” dostrzec? Chętnie przeanalizuję, bo może sam robię takie błędy nie wiedząc o tym :-) Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Stojkovic Napisano 1 Czerwca 2019 Autor Share Napisano 1 Czerwca 2019 Trzecie zdjęcie od końca na cieniu wokół pierścienia wieży widać trzy lub cztery kropki (plucie aero). Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
zipster Napisano 1 Czerwca 2019 Share Napisano 1 Czerwca 2019 Bardzo fajnie zobaczyć tego typu wątek oglądam z zaciekawieniem. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Thalgonis Napisano 1 Czerwca 2019 Share Napisano 1 Czerwca 2019 19 minut temu, mbrnnr napisał: Pisałem do niego priwa. Beton. Nie przesadzasz trochę? Gdyby autor nie wskazał palcem, w życiu bym tego błędu nie zauważył... Pokazywania jak prawidłowo robić modele jest od cholery i trochę na sieci, ale już pokazywania jak ich NIE robić (czyli taki „wykaz błędów newbe”) nie uświadczysz nigdzie :-) Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Stojkovic Napisano 1 Czerwca 2019 Autor Share Napisano 1 Czerwca 2019 Chłopaki ogarnijcie się! Literówka w tytule wam przeszkadza? Serio to jest najważniejsze? Zamiast skupić się na treści szukacie mankamentów... macie coś do wniesienia do tematu w kwestii modelarskiej? Czy tylko przyczajka gramatyczna? Nie wiem, gdzie po zmianie na nowe forum jest funkcja edycji, czy jest ona czasowa czy nie i ogranicza możliwość edycji np. do 24 h. Zmieniłbym to i po problemie. Proszę zatem moderatorów o poprawę na Panther zamiast Pnther albo najlepiej na " Panzerkampfwagen V Panther (Sd.Kfz.171)" co by nikogo oczy nie bolały że niepełna nazwa, to jest chyba tak generalnie Ausf A i do tego wersja późna, fabryki nie znam... Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
enten Napisano 1 Czerwca 2019 Share Napisano 1 Czerwca 2019 (edytowane) 27 minut temu, Stojkovic napisał: .... to jest chyba tak generalnie Ausf A i do tego wersja późna, fabryki nie znam... To jest Italeri....... Nie drąż tematu Fajnie, że robisz coś dla ludzi! Edytowane 1 Czerwca 2019 przez enten Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
michal0281 Napisano 2 Czerwca 2019 Share Napisano 2 Czerwca 2019 Bez wymyslania i czepiania o bzdury, fajny temat, bede zagladal. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Seb Napisano 2 Czerwca 2019 Share Napisano 2 Czerwca 2019 Żadne trzecie zdjęcie. Na każdym zdjęciu widać, że aerograf tobie pruszy. Z resztą nie tylko na tym modelu, ale jak większość nie widzi to spoko. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Stojkovic Napisano 2 Czerwca 2019 Autor Share Napisano 2 Czerwca 2019 Zmienię iglicę i dyszę - zobaczymy czy to rozwiąże problem. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Stojkovic Napisano 3 Czerwca 2019 Autor Share Napisano 3 Czerwca 2019 Czas na kolejną część malowania. Tym razem po ciemnym kolorze bazowym (dark base) nakładamy kolor bazowy (Base), która jest odcieniem neutralnym w gradiencie (ani ciemny, ani jasny). W zasadzie ortodoksyczni modelarze na tym etapie powinni zakończyć, jako że dla nich rozjaśnienie dalsze bryły nie jest naturalne itp. itd. a potem te modele wyglądaja jak wyglądają... To co jest istotne to restrykcyjne kontrolowanie wartsw farby, żeby nie było za grubo - bo potem przy piątej warstwie farby robi nam się naleśnik z modelu - przy tych farbach z których korzystam nie jest to łatwe i na pewno dużo prościej jest kontrolowac farby Tamiya. W zasadzie jak porównamy do ciemnej bazy już widzimy, że model jest jaśniejszy. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Stojkovic Napisano 3 Czerwca 2019 Autor Share Napisano 3 Czerwca 2019 Pierwszy etap poważnej modulacji kolorów to rozjaśnienie bazy (kolor Light base) i kontynuacja budowy gradientów. Pamiętam, że na początku bardzo byłem zafiksowany na odpowiednim ułożeniu kierunku rozjaśnienia. Teraz po iluś tam modelach uważam, że najważniejsze jest logiczne ułożenie kierunku w zgodzie z tym jak pada światło słoneczne z tą jednak różnicą, by zawsze rozjaśnić płaskie powierzchnie. Generalnie oczywista sprawa że na przedniej płycie tego czołgu na górze będzie jaśniej niż na dole. Jednak nie do końca oczywiste jest to, że tylną płytę za wieżą też rozjaśnię w kierunku tyłu pojazdu (tam gdzie są wentylatory i silnik). Najwazniejsze by rozjaśnić, by coś zaczęło się tam dziać optycznie. Dopiero w kolejnym kroku używając jaśniejszego odcienia (Highlight) będziemy odcinać od siebie poszczególne płaszczyzny np. przednia płytę od górnej płyty przy włazach. Obie powierzchnie sa jasniejsze niż baza, ale nadal zlewaja się w jedną całość i to trzeba będzie zmienić (co i jak pokażę w kolejnym kroku). Specjalnie dodałem foto bez wieży, by pokazać jak zgrywa się zacieniona powierzchnia z neutralna i jasną. Już ten model zyskał na optycznej wyrazistości, a to dopiero początek. Na ten moment mamy: zacienione, neutralne i rozjaśnione powierzchnie: 2 1 Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Stojkovic Napisano 3 Czerwca 2019 Autor Share Napisano 3 Czerwca 2019 Zgodnie z zapowiedzią wykonujemy kolejny krok na płaszczyznach rozjasnionych uprzednio (light base) i teraz tylko odcinamy (różnicujemy) rozjasnione powierzchnie dalej jeszcze jasniejszym kolorem (Highlight). Dzięki temu uzyskamy logiczny gradient nadający całej bryle Pantery wyrazistości. Jak widzicie kolorystyka bardzo mocno pojasniała. Dla potrzeb tego tutoriala specjalnie mocniej widac ciemniejsze kolory bazowe (normalnie zmodulowałbym jeszcze szerzej na płaszczyznach w taki sposób, że jasniejszy kolor zajmowałby 2/3 lub 3/4 danej powierzchni na tym etapie. Jak widzicie przednia płyta czołgu jest u góry nacznie jasniejsza, niż pozioma płyta z wlazami za nią - o to nam chodziło! Podobnie boczne fartuchy, boki wieży, jarzmo działa i błotniki. Tylna płyta jest także rozjaśniona. Pamiętajcie, że na tym etapie możemy kolorem (highlight) odcinac także lementy na poziomch płaszczyznach typu włazy, korki i osłony silnika. Kolejnym krokiem będzie najjasniejszy kolor (Shine) - którego użyjemy tylko do skrajnie ukośnych powierzchni. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Daniel_ Napisano 3 Czerwca 2019 Share Napisano 3 Czerwca 2019 Bardzo dobry przykład, Jeżeli dobrze rozumuję , to w tym przypadku mamy słońce gdzieś lekko przed przodem pojazdu, ale używając tej techniki nic nie stoi na przezszkodzie , żeby zmodulować "odwrotnie" tzn. ustawić słońce za pojazdem i cienie pociągnąć troszkę inaczej. Można też bardziej równomiernie , dla słońca w zenicie. ( jest nawet taki zestaw do współczesnych pustynnych kolorów Zenith modulation set) . Czekam z niecierpliwością na ciąg dalszy . Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Stojkovic Napisano 4 Czerwca 2019 Autor Share Napisano 4 Czerwca 2019 (edytowane) Przed ostatni etap malowania bazy czyli najmocniejsze rozjaśnienie odcieniem (Shine) na krawędziach płyt skierowanych pod mocnym kątem. Zarówno do kroku z użyciem odcienia Highlight jak i Shine używam kawałka kartonika do szybkiego zamaskowania powierzchni, której nie chce pomalować. Koloru shine używam na jarzmie działa, bokach wieży a w zasadzie tylko górnej ich krawędzi. Wszystko po to, by odciąć od siebie rozjaśnione powierzchnie. Dzięki temu mogłem bez przeszkód uzyskac efekt o który mi chodziło. Nikt nie zwrócił na to uwagi, ale mam wklejoną odwrotnie płytę nadsilnikową i czeka mnie jej przemalowanie w odwrotną stronę pod względem kierunku padania światła. Bez obaw - zrobi się Edytowane 4 Czerwca 2019 przez Stojkovic Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
enten Napisano 4 Czerwca 2019 Share Napisano 4 Czerwca 2019 2 godziny temu, Stojkovic napisał: Nikt nie zwrócił na to uwagi, ale mam wklejoną odwrotnie płytę nadsilnikową Myślisz, że to ważne przy tym modelu? Nie masz siatek na grille i wloty powietrza, zostawiłeś wypychacze na uchytach na zapasowe ogniwa, szwy na rurach wydechowych... To tylko w tej okolicy. 1 Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Stojkovic Napisano 4 Czerwca 2019 Autor Share Napisano 4 Czerwca 2019 Model pochodzi z mrocznych czasów gdy zaczynałem, więc posłuży jako demonstrator malowania. Nie biczujcie za błędy młodości Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
enten Napisano 4 Czerwca 2019 Share Napisano 4 Czerwca 2019 16 minut temu, Stojkovic napisał: więc posłuży jako demonstrator malowania. tego się trzymajmy w tym temacie! Fajnie, że działasz. ps. kiedyś też sklejałem ten model Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
push-up78 Napisano 4 Czerwca 2019 Share Napisano 4 Czerwca 2019 Psiknij delikatnie jasnym górę lufy świetnie się to zgra z całością bryły.Tak w ogóle fajniutki efekt modulacji. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Rekomendowane odpowiedzi
Dołącz do dyskusji
Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.