Skocz do zawartości

Tunezja last minute. Panzer IVG 1/35, Border Model


zaruk

Rekomendowane odpowiedzi

IMG_2889-2.thumb.jpg.316c66209518bade27f268c8df032f49.jpg

 

IMG_2883-2.thumb.jpg.94300631b2b6518c92da3c4d5d948c3c.jpg

 

W lutym 1943 roku wojska niemiecko-włoskie w północnej Afryce zostały okrążone w - jak nazywali to sami Niemcy - twierdzy Tunezja. Od wschodu ścigani przez 8 Armię nacierającą z większym lub mniejszym zapałem po bitwie po El-Alamein. Od zachodu naciskani przez anglo-amerykańskie oddziały desantowane w operacji Torch. Pobicie oddziałów Osi i zajęcie Tunezji dawało Aliantom doskonały przyczółek do zajęcia Sycylii i południowych Włoch. Dlatego do Afryki płynęły (właściwie leciały) uzupełnienia, żeby móc jak najdłużej utrzymać ten rejon. Aby opóźnić ofensywę z zachodu, dowództwo niemieckie zaplanowało uderzenie na niedoświadczone i źle dowodzone oddziały amerykańskiego II Korpusu, zajmujące zachodnią Tunezję. Grupa dowodzona przez generała von Arnima kierowała się na zachód idąc w kierunku przełęczy Kasserine. Grupa marszałka Rommla, w skład której wchodziła między innymi 15 Dywizja Pancerna, maszerowała od południa poprzez El Guettar, Gafsę, w kierunku na Ferianę.

 

Mapa_2.thumb.jpeg.de9a2032e14d6e534beff5f7bef01f97.jpeg

 

Uderzenia oby tych grup spowodowały chaos w wojskach amerykańskich, które – ponosząc duże straty – cofały się w nieładzie. Oprócz braku doświadczenia bojowego i przewagi sprzętu niemieckiego, przeciwko Aliantom działała niekompetencja głównodowodzącego II Korpusem – generała Fredendalla oraz brak wsparcia alianckiego lotnictwa nie mogącego startować z rozmokłych pasów startowych swoich lotnisk polowych. Między 14, a 22 lutego wojska niemieckie i włoskie wdarły się daleko wgłąb obrony amerykańskiej, początkowo planując zajęcie Tebessy z jej olbrzymimi składami zapasów i sprzętu. Jednak w miarę rosnącego oporu stawianego przez reorganizowanych i wzmacnianych Amerykanów, dowództwo wojsk Osi zaczęło powątpiewać w możliwość odniesienia takiego sukcesu, jednocześnie obawiając się o losy oddziałów włoskich, pozostawionych na linii Mareth dla powstrzymania 8 Armii. Rozpoczęto więc odwrót, decydując się na oddanie zdobytych w walce terenów. Operacja „Wiosenny wiatr” nie zakończyła się spodziewanym sukcesem i już wkrótce armie Aliantów przeszły do natarcia, kończąc dwuletnią przygodę niemiecką na Czarnym Lądzie.

Wśród oddziałów Rommla uderzających przez Gafsę, Ferianę i Kasserine w kierunku Tebessy, znajdowały się pojazdy 8 Pułku Pancernego będącego trzonem 15 Dywizji Pancernej. Jednym z nich był Panzer IVG z numerem 7 PIK, najpewniej biorący udział w walkach z Amerykanami.

 

1021473595_PanzerIVG15PZ.Divpodobnomaj-czerwiec1942.thumb.jpg.27a71742b00f75e89e4201a6ddd6095a.jpg

 

120146166_PanzerIVG15PZ.Divpodobnomaj-czerwiec1942_1.thumb.jpg.ac33db5a26181bb64c4303e5c05a468f.jpg

 

Jego losy bojowe nie są mi dokładnie znane pewne jest natomiast, że został zdobyty przez oddziały amerykańskie. Dowodem na to jest seria zdjęć przedstawiających żołnierzy jankeskich oglądających zdobyty i uszkodzony czołg.

 

426927719_PanzerIVG15Pz_Div.(7Pik)Kasserine26_02_1943.jpg.f7c084bb88ce88e807b7d6c9e103f556.jpg

 

1617589614_PanzerIVG15Pz_Div.(7Pik)Kasserine26_02.1943_3.thumb.jpg.ca05cb894960e69b715d2d25cffa6311.jpg

 

Jako datę jego zniszczenia źródła najczęściej wymieniają 26 lutego, a więc okres gdy Niemcy cofali się już w kierunku linii Mareth. Wzmiankuje się, że czołg wpadł na minę i został opuszczony przez załogę. Ciężko jest mi powiedzieć, czy taki był rzeczywiście przebieg wydarzeń – na zdjęciach widać wyraźnie mocno uszkodzoną lufę, co trudno połączyć w wybuchem miny. Pewne jest natomiast, że zdobycie wozu 7 PIK stanowiło nie lada gratkę propagandową dla Amerykanów, próbujących otrząsnąć się po niedawnych batach zebranych od wojsk Osi. Liczne zdjęcia tego czołgu, publikowane w ówczesnej prasie amerykańskiej zdają się to potwierdzać.

Poniżej kilka zdjęć ukończonego przeze mnie pojazdu - jest to drugi model prezentowany na forum. Postanowiłem dorobić do niego małą, debiutancką podstawkę aby lepiej mu się stało.  Dziękuję wszystkim kibicującym tej budowie. Szczególne podziękowania składam Meserowi262 oraz Spotterowi, którzy poświęcili swój czas, aby mi pomóc.

 

IMG_2815-2.thumb.jpg.d0b5610b291fea862813f3148dd33d70.jpg

 

IMG_2816-2.thumb.jpg.e325e995b8ccbda67f5b3d0d6229dafe.jpg

 

IMG_2830-2.thumb.jpg.84d6a2c6cfd458efa55ec516bbda8eec.jpg

 

IMG_2850-2.thumb.jpg.6553131e988e8b9b14b1f8f65c99aaf7.jpg

 

IMG_2851.thumb.jpg.c6aa5e6f30f51afaa03dd6172c4e38fd.jpg

 

IMG_2854.thumb.jpg.7a209707573ff833e6b52c5f0d6608c1.jpg

 

Poniżej link do warsztatu:

 

 

 

 

 

 

Edytowane przez zaruk
  • Like 28
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dziękuję za dobre przyjęcie tej pracy.

 

8 godzin temu, Spotter napisał:

A teraz czekam na kolejny!!! Co planujesz?

Trochę obawiałem się tego pytania...

 

1098279100_AlbatrosD_III.jpg.78707759e493212cdc611041ef02a56f.jpg

 

wstydzioch.gif.1469639bfa7fc074ad99d5b4be3d097c.gif

 

Chciałbym nieco się oderwać od pancerki i skleić coś, co ma tylko dwa kółka... Tak w ramach higieny psychicznej.

  • Like 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Godzinę temu, zaruk napisał:

1098279100_AlbatrosD_III.jpg.78707759e493212cdc611041ef02a56f.jpg

Bardzo dobry wybór. Mam nadzieję, że zrobisz w jedynym słusznym malowaniu Brumowskiego

Albatros Dlll, Hauptmann Godwin Von Brumowski | Aircraft art, Vintage  aircraft, Fighter aircraft

 

Mogę poratować kalkami -> 008-camo-Camo Brumowski, APM Model - Wholesale plastic model kits. -> bo ja już raczej nie wrócę do lotnictwa, a tego Oeffaga miałem w planach...

Edytowane przez martinello
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

11 minut temu, martinello napisał:

Bardzo dobry wybór. Mam nadzieję, że zrobisz w jedynym słusznym malowaniu Brumowskiego

 

Dzięki za propozycję poratowania kalkami, ale wolę poćwiczyć malowanie sklejki. Nie kładłem jeszcze kalek na taką dużą powierzchnię, a malowanie może się skończyć pobytem szpitalnym.  Myślę, że maszyna Bonscha (153.140) nie będzie zła.  Gdyby projekt mnie przerósł, zrobię motorynkę za radą Spottera.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

6 minut temu, zaruk napisał:

 

Dzięki za propozycję poratowania kalkami, ale wolę poćwiczyć malowanie sklejki. Nie kładłem jeszcze kalek na taką dużą powierzchnię, a malowanie może się skończyć pobytem szpitalnym.  Myślę, że maszyna Bonscha (153.140) nie będzie zła.  Gdyby projekt mnie przerósł, zrobię motorynkę za radą Spottera.

Austriackie malowania są takie nieszablonowe, że szkoda modelu na sklejkę, ale to Twój wybór. Chyba jestem maniakiem kalek :) - popatrz tutaj, tak w 2/3 wysokości strony... -> https://www.uschivdr.com/shopping-categories/shop-wood-grain-decals/

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Będę czuł się bezpieczniej ucząc się stopniowo technik lotniczych. Liczę na Twoją pomoc przy warsztacie.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

24 minuty temu, Mariusz 72 napisał:

Tak tego nie mocowali...

Powinienem był umocować linę na którymś z wcześniejszych etapów. Później właściwe jej ułożenie okazało się trudne jeśli chciało się uniknąć większych strat.

Zresztą i tak za kilka dni wylecą w powietrze - więc chyba nie ma to większego znaczenia....

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 5 weeks later...

Pojazd wyszedł pięknie.
Ale mnie najbardziej wzruszył motyw warsztatu. Oficjalnie proszę admina, aby przykleił ten warsztat do wszelkich możliwych "poradników"!
Te wszystkie uwagi, zdjęcia, porady są bardzo pomocne. Na szczególną uwagę zasługują wskazówki Spottera, który praktycznie stworzył podręcznik malowania.
No i Twoja cierpliwość i pracowitość bo przemalowywałeś i poprawiałeś go chyba kilka razy!
Gratulacje!

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dziękuję. Musisz mieć zapasy cierpliwości skoro chciało Ci się czytać ten długaśny warsztat.

  • Like 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 2 weeks later...

Odkopię trochę temat bo rzadko tu zaglądam. Bez wątpienia model świetny, a wątek warsztatowy wzorcowy. Odnoszę tylko wrażenie że do modelu dałeś lufę dłuższą L48,  a powinna być krótsza L43 co zresztą świetnie widać na zdjęciach. Była bardzo charakterystyczna na wczesnych wersjach G.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Umieściliśmy na Twoim urządzeniu pliki cookie, aby pomóc Ci usprawnić przeglądanie strony. Możesz dostosować ustawienia plików cookie, w przeciwnym wypadku zakładamy, że wyrażasz na to zgodę.