Roland_Sebastian Napisano 15 Sierpnia 2022 Share Napisano 15 Sierpnia 2022 4 godziny temu, Juffre napisał: I tu pojawia się pytanie - jak pozbyć się takich artefaktów? Zamiast CA to ja bym po prostu dał grubszą warstwę surfercera i przeszlifował to na gładko. CA ma ten minus, że po zaschnięciu jest twardszy od plastiku wokół i ciężko przeszlifować to na równo. Z tego co widać po zdjęciach są to niewielkie wciągi więc metoda na surfercer świetnie się sprawdzi, nie zrobiłem zdjęć w trakcie, ale w ten sposób poradziłem sobie ze słynnymi "wciągami grozy" na armowym mustangu. 1 Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Juffre Napisano 15 Sierpnia 2022 Autor Share Napisano 15 Sierpnia 2022 (edytowane) 30 minut temu, Roland_Sebastian napisał: Zamiast CA to ja bym po prostu dał grubszą warstwę surfercera i przeszlifował to na gładko. CA ma ten minus, że po zaschnięciu jest twardszy od plastiku wokół i ciężko przeszlifować to na równo. Z tego co widać po zdjęciach są to niewielkie wciągi więc metoda na surfercer świetnie się sprawdzi, nie zrobiłem zdjęć w trakcie, ale w ten sposób poradziłem sobie ze słynnymi "wciągami grozy" na armowym mustangu. Jest to jakiś pomysł. Przez grubszą warstwę rozumiesz natryśnięcie surfacera na powierzchnię czy nałożenie surfacera na powierzchnię pędzlem (np surfacer 500)? Osobiście trochę się obawiam szlifoania CA właśnie przez jego twardość... no chyba że ten patent z talkiem zadziała Edytowane 15 Sierpnia 2022 przez Juffre Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Roland_Sebastian Napisano 15 Sierpnia 2022 Share Napisano 15 Sierpnia 2022 W przypadku szczelin, np przy klejeniu połówek kadłuba nanoszę surfacer pędzlem. Przy takich powierzchniowych problemach używam aerografu. Jeśli w pobliżu feralnego miejsca są jakieś detale (nity, linie podziału itp.) maskuję je taśmą. Surfacer ma jeszcze jedną dobrą cechę, można go zmyć wacikiem nasączonym MLT, więc często używam go jako szpachlówki w trudno dostępnych miejscach. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Jacek Kryszak Napisano 15 Sierpnia 2022 Share Napisano 15 Sierpnia 2022 Surfacer ma taką wadę że gdy malowanie nie wyjdzie i trzeba zmywać to i on się zmyje. Ponadto ma z czasem trndencję do lekkiego skurczu co na elementach malowanych potem metalizerami bardzo widać. Kilka cienkich warstw tamiya cement ten z żółtą nakrętką i elegancko to się szlifuje bo ma twardość zbliżoną do polistyrenu. Jedyna wada to ze trzeba odczekac kilka dni na dobre utwardzenie. 1 Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Juffre Napisano 16 Sierpnia 2022 Autor Share Napisano 16 Sierpnia 2022 6 godzin temu, Jacek Kryszak napisał: Surfacer ma taką wadę że gdy malowanie nie wyjdzie i trzeba zmywać to i on się zmyje. Ponadto ma z czasem trndencję do lekkiego skurczu co na elementach malowanych potem metalizerami bardzo widać. Kilka cienkich warstw tamiya cement ten z żółtą nakrętką i elegancko to się szlifuje bo ma twardość zbliżoną do polistyrenu. Jedyna wada to ze trzeba odczekac kilka dni na dobre utwardzenie. Jakie odstępy dawałeś pomiędzy warstwami? No i czym najlepiej nanosić taki klej? Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Roland_Sebastian Napisano 16 Sierpnia 2022 Share Napisano 16 Sierpnia 2022 7 godzin temu, Jacek Kryszak napisał: Ponadto ma z czasem trndencję do lekkiego skurczu co na elementach malowanych potem metalizerami bardzo widać. No bez jaj, na takich powierzchniach nie ma szans się skurczyć na tyle żeby było to widać... Nie piszę tu o zalewaniu nim dziur tylko wyrównaniu powierzchni... Oczywiście trzeba dać czas na porządne wyschnięcie, a nie szlifować to po godzinie od nałożenia... Dla potwierdzenia użyteczności metody z surfacerem zdjęcia z warsztatu KFS nad najnowszym mustangiem. Całość tutaj: https://www.kfs-miniatures.com/1-72-p-51-b-c-mustang-arma-hobby-budowa/ Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Bercik Napisano 16 Sierpnia 2022 Share Napisano 16 Sierpnia 2022 (edytowane) 19 godzin temu, Juffre napisał: @_OldMan_ Dzięki! Czy ten klej od Tamki jest bardziej miękki od zwykłego kleju CA. Mam dość złe wspomnienia z próbami szlifowania CA - zawsze wybieram plastik zamiast kleju co powiększa mój problem... Cześć, Jako autor pozwolę sobie odpowiedzieć - klej z filmu jest tak samo twardy jak inne CA, używam go głównie dlatego, że jest bardzo mocny (do blach) i długo zachowuje swoje właściwości. Tamiya rzeczywiście robi ten drugi podlinkowany klej, który szlifuje się łatwiej. Czarny cyjanoakryl od AK także użyty w filmiku (black widow) również się dużo łatwiej szlifuje (pewnie z uwagi na dodatki). Generalnie im klej dłużej poleży na modelu, tym trudniej się go szlifuje. Jeśli zaczniesz szlifować zaraz po wyschnięciu to na pewno będzie szło dużo łatwiej niż gdy zrobisz to na drugi dzień. No i ważne też czym szlifujesz - te gąbki DSPIAE są super wydajne, na CA grubsze materiały ścierne są przydatne. Natomiast, abstra:bip:ąc już od filmiku, myślę, że w przypadku użycie gęstego Surfacera natryśniętego na model załatwi temat i nic nie powinno się później zapadać, o ile nie nałożysz bardzo "mokrej" grubej kolejnej warstwy, która będzie Ci podżerała podkład pod spodem. Żeby nie wybierać plastiku, to można przeszlfować to miejsce czymś w miarę sztywnym - jakimś papierem ściernym na gąbce czy nawet przykleić papier ścierny do czegoś płaskiego kawałkiem taśmy dwustronnej. Robert Edytowane 16 Sierpnia 2022 przez Bercik 2 Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Juffre Napisano 16 Sierpnia 2022 Autor Share Napisano 16 Sierpnia 2022 Dziękuję wszystkim za pomocne uwagi! W pierwszej kolejności przetestuję natryśnięcie surfacera 1200 na te niedoskonałości. Jak to nie zadziała to będę kombinował dalej Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Staryfajter1954 Napisano 17 Sierpnia 2022 Share Napisano 17 Sierpnia 2022 21 godzin temu, Juffre napisał: Dziękuję wszystkim za pomocne uwagi! W pierwszej kolejności przetestuję natryśnięcie surfacera 1200 na te niedoskonałości. Jak to nie zadziała to będę kombinował dalej Ja na takie niedoskonałości nakładam Surfacer 500 prosto z pędzla i zostawiam do wyschnięcia a potem to szlifuję i poleruję. Ewentualnie stosuję Mr Disolber Putty a więc płynną szpachlówkę. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Jacek Kryszak Napisano 22 Sierpnia 2022 Share Napisano 22 Sierpnia 2022 Ktoś może wie dlaczego irańskie F-14 parkując mają skrzydła ustawione w pozycji 68 stopni , podczas gdy amerykańskie 74 stopni? Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Tap-chan Napisano 22 Sierpnia 2022 Share Napisano 22 Sierpnia 2022 Te kilka stopni robi różnicę na lotniskowcu, ale na lądzie nie ma znaczenia. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Juffre Napisano 30 Sierpnia 2022 Autor Share Napisano 30 Sierpnia 2022 Zrobiłem preshading. Użyłem mocno rozcieńczonej C331. Odnośnie stateczników pionowych. Natrysnąłem na nie wiele warstw Mr Primer 1000. Niestety nie rozwiązało to mojego problemu. Wciąż widać skazy. Tym razem spróbuję z jakąś szpachlówką. 4 Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Tap-chan Napisano 30 Sierpnia 2022 Share Napisano 30 Sierpnia 2022 Nie jestem fanem. Bardzo ładna praca aero, ale jak dla mnie za sterylnie. Preshading powinien być nierówny i nieregularny, panele separować można przecież washem. Ale oczywiście to tylko moje zdanie. Technicznie 2 Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Juffre Napisano 30 Sierpnia 2022 Autor Share Napisano 30 Sierpnia 2022 Dzięki za uwagę. Faktycznie wyszedł nieco zbyt sterylnie. Jakoś tak bałem się zrobić to bardziej różnorodnie. Po tym zamierzam jeszcze zrobić marmurek to liczę, że to nieco urozmaici i całość nie będzie zbyt nudna 1 Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Psar77 Napisano 30 Sierpnia 2022 Share Napisano 30 Sierpnia 2022 3 minuty temu, Juffre napisał: Po tym zamierzam jeszcze zrobić marmurek to liczę, że to nieco urozmaici i całość nie będzie zbyt nudna To na pewno Śledzę ! 1 Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Marcin Witkowski Napisano 31 Sierpnia 2022 Share Napisano 31 Sierpnia 2022 Ta metoda różnicowania paneli dla F-14 jak i innych samolotów pokładowych raczej słabo się sprawdza. 1 Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Juffre Napisano 31 Sierpnia 2022 Autor Share Napisano 31 Sierpnia 2022 2 godziny temu, Marcin Witkowski napisał: Ta metoda różnicowania paneli dla F-14 jak i innych samolotów pokładowych raczej słabo się sprawdza. Planuję do tego zrobić marmurek Jaki sposób Twoim zdaniem byłby tutaj lepszy? Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Marcin Witkowski Napisano 31 Sierpnia 2022 Share Napisano 31 Sierpnia 2022 Preshadeing, szczególnie tak chirurgicznie precyzyjny jaki zrobiłeś, słabo koresponduje z tym co powinno tu być efektem finalnym. Nie widzę patrząc na zdjęcia samolotu, by ten krok miał dać cokolwiek na drodze do odwzorowania malowania pierwowzoru. Swoją drogą, ta metoda jest zbyt schematyczna w sensie ogólnym. Kamuflaż, który odwzorowujesz ma bardziej miękki charakter zróżnicowań. Tak w sensie kolorystycznym jak i zabrudzeń. Lepsze będzie operowanie przebarwieniami i tonacją koloru bazowego na jakimś (wg mnie najlepiej czarnym) podkładzie i później pinwash w liniach podziału. Nie jestem specem od malowania modeli, doświadczenie mam małe. Więc tych rad nie musisz brać za pewnik. Poszukaj galerii z modelem F-14 Moralezza. Tam jest wczesny VF-41, ale zasadniczo kamuflaż jest ten sam. Dużo w tym wykonaniu jest realizmu. 2 Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Psar77 Napisano 31 Sierpnia 2022 Share Napisano 31 Sierpnia 2022 Ja z preshadingu zrezygnowałem po pierwszym modelu - zrobiłem go "bo taka moda" i wracałem wtedy do modelarstwa, ale teraz uważam, ze jest kompletnie bez sensu o wiele ciekawsze i bardziej naturalnie wyglądające efekty osiąga się za pomocą marmurka, przebarwień, rozjaśnień i tego typu technik. 3 Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Juffre Napisano 31 Sierpnia 2022 Autor Share Napisano 31 Sierpnia 2022 Też jestem za marmurkiem. Ten preshading zrobiłem tylko dlatego, że podpatrzyłem to u Kfsa i uznałem, że przy okazji się czegoś nauczę Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Staryfajter1954 Napisano 1 Września 2022 Share Napisano 1 Września 2022 W dniu 30.08.2022 o 18:05, Juffre napisał: Zrobiłem preshading. Użyłem mocno rozcieńczonej C331. Odnośnie stateczników pionowych. Natrysnąłem na nie wiele warstw Mr Primer 1000. Niestety nie rozwiązało to mojego problemu. Wciąż widać skazy. Tym razem spróbuję z jakąś szpachlówką. Bardzo ładnie wyszedł ten preshading, cienka linia (jakiego aerografu użyłeś i jakiej średnicy dyszy) ? Przeglądam przebieg linii na budowanym przez Ciebie modelu i porównując z tym co jest w DACO to ten przebieg linii różni się i bardziej odpowiada temu co jest w Aero Technice Lotniczej albo Przeglądowi Konstrukcji Lotniczych z początku lat 90. No i teraz się zastanawiam które plany są bliższe prawdy ? Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Staryfajter1954 Napisano 1 Września 2022 Share Napisano 1 Września 2022 21 godzin temu, Psar77 napisał: Ja z preshadingu zrezygnowałem po pierwszym modelu - zrobiłem go "bo taka moda" i wracałem wtedy do modelarstwa, ale teraz uważam, ze jest kompletnie bez sensu o wiele ciekawsze i bardziej naturalnie wyglądające efekty osiąga się za pomocą marmurka, przebarwień, rozjaśnień i tego typu technik. Ja akurat używam preshadingu i blackbasingu. Preshading przydaje się do zaznaczania linii na modelach, które nie mają w ogóle linii (starte i nie trasowanie). Takiej metody użyłem przy Phantomie II z bardzo starej Hasegawy, na którym preshadingiem zaznaczyłem jedynie linie a nie trasowalem ich. Uzyskałem w ten sposób przedzielające spod kamuflażu linie podziałowe. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Psar77 Napisano 1 Września 2022 Share Napisano 1 Września 2022 Nie no - naprawdę wolałeś użyć grubej i nieregularnej krechy preshadingu aniżeli wytrasować linie podziału ? 1 1 Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Marcin Witkowski Napisano 1 Września 2022 Share Napisano 1 Września 2022 20 godzin temu, Juffre napisał: Też jestem za marmurkiem. Ten preshading zrobiłem tylko dlatego, że podpatrzyłem to u Kfsa i uznałem, że przy okazji się czegoś nauczę Pre w przypadku F-14 na większości linii podziału paradoksalnie jest kompletnie przeciwskuteczny, bo na samolotach USN obserwuje się częściej rozjaśnienie okolic samych linii podziału przez podmalówki, które są stosowane regularnie jako zabezpieczenie antykorozyjne. Chyba, że traktować tę metodę jako sposób na dodanie powierzchni swojego rodzaju trójwymiarowości. W mojej opinii to jednak nie ta droga. 1 Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Juffre Napisano 1 Września 2022 Autor Share Napisano 1 Września 2022 2 godziny temu, Staryfajter1954 napisał: Bardzo ładnie wyszedł ten preshading, cienka linia (jakiego aerografu użyłeś i jakiej średnicy dyszy) ? Przeglądam przebieg linii na budowanym przez Ciebie modelu i porównując z tym co jest w DACO to ten przebieg linii różni się i bardziej odpowiada temu co jest w Aero Technice Lotniczej albo Przeglądowi Konstrukcji Lotniczych z początku lat 90. No i teraz się zastanawiam które plany są bliższe prawdy ? Malowałem Procon Boyem PS-289 - dysza 0.3mm Farbę mocno rozcieńczyłem Wamod levelling thinerem i dodałem do tego sporo dowanolu - co bardzo pomogło. Co nie zmienia faktu, że sam proces jest bardzo mozolny. 57 minut temu, Marcin Witkowski napisał: Pre w przypadku F-14 na większości linii podziału paradoksalnie jest kompletnie przeciwskuteczny, bo na samolotach USN obserwuje się częściej rozjaśnienie okolic samych linii podziału przez podmalówki, które są stosowane regularnie jako zabezpieczenie antykorozyjne. Chyba, że traktować tę metodę jako sposób na dodanie powierzchni swojego rodzaju trójwymiarowości. W mojej opinii to jednak nie ta droga. Masz rację, widziałem zdjęcia z jaśniejszymi podmalówkami. No cóż skoro już się tak namęczyłem to nie będę go zamalowywał. Zobaczymy co mi wyjdzie po marmurku. Będę sukcesywnie wstawiał fotki 1 Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Rekomendowane odpowiedzi
Dołącz do dyskusji
Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.