Skocz do zawartości

Arma Hobby - zapowiedzi i nowości lotnicze


Roland_Sebastian

Rekomendowane odpowiedzi

3 minuty temu, Roland_Sebastian napisał:

@Xmen może napiszesz co Cię tak śmieszy? Pośmiejemy się razem.

Nie mogę.:nie_powiem:

Patrz mój poprzedni post w tym temacie.

Edytowane przez Xmen
  • Confused 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

3 godziny temu, letalin napisał:

Popatrz na cień na ziemi idący od lewego podwozia. Słońce jest mniej więcej na godzinie siódmej. Ster musiałby być wychylony ponad 30 stopni, żeby być zacienionym. Nie widać tam takiego wychylenia, o ile widać jakiekolwiek. Gdyby tam był cień, to wcinający się w ster zawias i tylna część statecznika byłyby też ciemniejsze, a są  tak samo jasne jak reszta statecznika i końcówki kadłuba. 

No i jest świadectwo Morgały, że w czasie gdy samolot był w TSL, to ster był czerwony. Kiedy zmieniono malowanie nie wiadomo. Królikowski jednak też wspomina, że samolot miał dwa różne malowania w czasie swojej  dość długiej służby. 

01 (2).jpg

Lewa wysokość, jej cień. Kierunek nie musi być aż tak uchylony ,wystarczy minimalne odchylenie.Zobacz zdjęcia Jakow-11 z podobnie odchylonym kierunkiem.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Godzinę temu, em napisał:

Lewa wysokość, jej cień. Kierunek nie musi być aż tak uchylony ,wystarczy minimalne odchylenie.Zobacz zdjęcia Jakow-11 z podobnie odchylonym kierunkiem.

Uznajmy jednak, że promienie słoneczne są w zasadzie równoległe. Nie widzę powodu, żeby analizować cień lewego statecznika poziomego, co jest do zrobienia, szczególnie jak ma się model w ręku i światło słoneczne. Cień od lewej goleniu pokazuje jednoznacznie położenie Słońca. Ster nawet odchylony o kilka stopni będzie podobnie oświetlony, jak statecznik.  Jak już chcesz myśleć o tym cieniu od statecznika poziomego, to jest on na całej widocznej części kadłuba, również tej dolnej, która byłaby zacieniona, gdyby Słońce było blisko godziny szóstej. Cień na kadłubie zaczynałby się w najszerszym miejscu kadłuba i obejmował cały dół od tej linii.  Słońce jest wystarczająco mocno z boku, żeby takie tłumaczenie o jakimś cieniu na sterze nie było spójne z obserwowaną sytuacją.  Drugie zdjęcie jest w tej kwestii jeszcze wyraźniejsze, chociaż gorszej jakości.  Ja w każdym razie planuję zbudować swoją Kobrę z żółtym numerem na czerwonym sterze i żółtym ogonem. 

drugie.jpg

Edytowane przez letalin
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Ja model mam od kilku dni. Dziś co myślę o proponowanych schematach malowania.

Cóż brakuje mi szczerze jakiegoś naprawdę kozackiego. W P-51 kilka ciekawych już w pierwszym wydaniu było.

Generalnie te w kolorach OD/NG mnie osobiście do siebie nie przekonują. 

Z szachownicą w ogóle nie biorę pod uwagę. 

Dla mnie ciekawe jest najbardziej to w kolorze piaskowym.

Drugie z białym ogonem, choć tu brak mi jakiegoś pin-up.

Teraz może się narażę, ale brak malowań z czerwoną gwiazdą to idiotyzm. Nie mam na myśli obecnej sytuacji na wschodzie.

W sumie większość P-39 użytkowana była w ZSRR to jest prawda historyczna.

Na tym fakcie zarobią producenci aftermarketowych kalkomanii.

  • Like 2
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

3 godziny temu, letalin napisał:

Uznajmy jednak, że promienie słoneczne są w zasadzie równoległe. Nie widzę powodu, żeby analizować cień lewego statecznika poziomego, co jest do zrobienia, szczególnie jak ma się model w ręku i światło słoneczne. Cień od lewej goleniu pokazuje jednoznacznie położenie Słońca. Ster nawet odchylony o kilka stopni będzie podobnie oświetlony, jak statecznik.  Jak już chcesz myśleć o tym cieniu od statecznika poziomego, to jest on na całej widocznej części kadłuba, również tej dolnej, która byłaby zacieniona, gdyby Słońce było blisko godziny szóstej. Cień na kadłubie zaczynałby się w najszerszym miejscu kadłuba i obejmował cały dół od tej linii.  Słońce jest wystarczająco mocno z boku, żeby takie tłumaczenie o jakimś cieniu na sterze nie było spójne z obserwowaną sytuacją.  Drugie zdjęcie jest w tej kwestii jeszcze wyraźniejsze, chociaż gorszej jakości.  Ja w każdym razie planuję zbudować swoją Kobrę z żółtym numerem na czerwonym sterze i żółtym ogonem. 

drugie.jpg

Odszukaj zdjęcia Jak-11,zobaczysz jak niewielkie wychylenie kierunku zmienia ,,kolor,, powierzchni sterowej.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Godzinę temu, em napisał:

Odszukaj zdjęcia Jak-11,zobaczysz jak niewielkie wychylenie kierunku zmienia ,,kolor,, powierzchni sterowej.

Zdjęć Jaka -11 jest masa. Pokaż konkretne. 

 

Jeszcze raz: Jeśli tu miałoby grać rolę oświetlenie, to wychylenie musiałoby być maksymalne, jako że Słońce stoi ok. 30 stopni na lewo od ogona. Nie sądzę, że ster wychylał się tak mocno. 

Poza tym jak już wielokrotnie pisałem jest świadectwo świadka, zebrane i opublikowane przez Morgałę. Ster był czerwony w tym okresie służby i w czasie pobytu samolotu w TSL. 

To naprawdę bardzo ważne jest, żeby takie szczątki informacji zbierać i składać w całość. Często tylko dzięki takim informacjom można odczytać czarnobiałe zdjęcie prawidłowo.  Jest jeszcze też zdjęcie drugiej Kobry z kolorowym, najpewniej też czerwonym sterem i numerem 20. 

Dawno temu też sądziłem, że to cień, ale wtedy jeszcze nie znałem artykułu napisanego przez Morgałę. Po nim raczej trudno dyskutować na ten temat. Zapomnij o tym cieniu:) 

 

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Interpretacja wtórna do tej znanej z Królikowskiego, albo TBiU. Wątpliwe, czy autor przyglądał się zdjęciu jeśli się popatrzy na krój numeru na sterze, czy antenę. Na pewno też nie czytał zbyt uważnie Morgały:)  To "Polish Air Force (Free)" jest za to na swój sposób zabawne.😜

Edytowane przez letalin
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

33 minuty temu, letalin napisał:

To naprawdę bardzo ważne jest, żeby takie szczątki informacji zbierać i składać w całość. Często tylko dzięki takim informacjom można odczytać czarnobiałe zdjęcie prawidłowo.  Jest jeszcze też zdjęcie drugiej Kobry z kolorowym, najpewniej też czerwonym sterem i numerem 20. 

Dawno temu też sądziłem, że to cień, ale wtedy jeszcze nie znałem artykułu napisanego przez Morgałę. Po nim raczej trudno dyskutować na ten temat. Zapomnij o tym cieniu:)


OK, pytanie tylko, na ile wiarygodne są relacje świadków, biorąc pod uwagę, jak mocno potrafi się różnić indywidualna percepcja koloru i przede wszystkim jak zawodna jest ludzka pamięć (zresztą nie tylko w tym zakresie), zwłaszcza po dłuższym okresie czasu.  Pamiętasz kolor swojego samochodu sprzed 30 lat?
To taka uwaga ogólna - dla mnie ster tutaj też ma inny kolor niż reszta płatowca (aczkolwiek jest jeszcze jeden czynnik - to jest powierzchnia kryta szmatą, czyli malowana czym innym niż reszta)

Edytowane przez caughtinthemiddle
  • Like 2
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

5 godzin temu, letalin napisał:

Uznajmy jednak, że promienie słoneczne są w zasadzie równoległe. Nie widzę powodu, żeby analizować cień lewego statecznika poziomego, co jest do zrobienia, szczególnie jak ma się model w ręku i światło słoneczne. Cień od lewej goleniu pokazuje jednoznacznie położenie Słońca. Ster nawet odchylony o kilka stopni będzie podobnie oświetlony, jak statecznik.  Jak już chcesz myśleć o tym cieniu od statecznika poziomego, to jest on na całej widocznej części kadłuba, również tej dolnej, która byłaby zacieniona, gdyby Słońce było blisko godziny szóstej. Cień na kadłubie zaczynałby się w najszerszym miejscu kadłuba i obejmował cały dół od tej linii.  Słońce jest wystarczająco mocno z boku, żeby takie tłumaczenie o jakimś cieniu na sterze nie było spójne z obserwowaną sytuacją.  Drugie zdjęcie jest w tej kwestii jeszcze wyraźniejsze, chociaż gorszej jakości.  Ja w każdym razie planuję zbudować swoją Kobrę z żółtym numerem na czerwonym sterze i żółtym ogonem. 

drugie.jpg

Jeśli mogę coś wtrącić. To na zamieszczonym zdjęciu ster kierunku jest w pozycji neutralnej. Jest innego koloru niż statecznik pionowy. Widać odbicie światła na szczycie steru kierunku. Przy takim długim cieniu rzucanym na kadłub przez ster wysokości, ster kierunku również rzuciłby cień na statecznik pionowy przy wychyleniu.

  • Like 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

No i jeszcze ten opis świadka

Lotnictwo z szachownicą nr 22, str.13:
-"Z tego okresu zachował się opis malowania płatowca, sporządzony przez jednego ze słuchaczy TSWL-kpr.techn.lotn. Adama Borowczyka. Powierzchnia samolotu była pokryta oryginalnym amerykańskim lakierem, natryskanym jeszcze w wytwórni Bella. Wierzch był koloru wypłowiałego khaki, podobnego do spełzłej jesiennej trawy. Można go było określić jako oliwkowy ze znacznym odcieniem piaskowego. Spód był szaro-błękitny, jasny. Po lewej, w spodzie przedniej części kadłuba namalowano czerwony napis znamionowy: US ARMY AIR FORCE P-39-Q-21-BE-SERIAL NO A.C. 44-3..........
Statecznik pionowy i pas pod nim na kadłubie były żółte. Ster kierunku czerwony. Liczba 01 żółta (lub biała ?)"

medium.jpg

Edytowane przez Cypis
  • Like 2
  • Thanks 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

1 minutę temu, caughtinthemiddle napisał:


Pamiętasz kolor swojego samochodu sprzed 30 lat?

30 lat temu nie miałem auta:) Ale od 1998: Beżowy, potem od 2004 papirusowy, 2007 niebieski, 2010 czarny,  2017 misano blue. 

Kolory samochodów  ojca od 1962: Koralowo-biały (miałem chyba -1lat gdy go sprzedał), 1977 szary potem  błękitny, 1982  pomarańczowy, 1984 zielony, 1988 biały, 1989 srebrny, 1994 czarny, 2000 biały, 2015 niebieski, 2018 brązowy.   Sądzę, że znalazłbym bez problemu numery katalogowe większości tych  lakierów, gdyby to było istotne.  

15 minut temu, caughtinthemiddle napisał:


OK, pytanie tylko, na ile wiarygodne są relacje świadków, biorąc pod uwagę, jak mocno potrafi się różnić indywidualna percepcja koloru

Tak, masz rację. Jednak czerwony trudno pomylić z innym kolorem. Jeśli gość widział czerwony, to możemy drążyć temat i zastanawiać się nad odcieniem, typem farby, ale podstawowy kolor jest nie do pomylenia z czymś innym. Problem powstaje, gdy np. w oryginalnym zapisie byłoby "cz." i potem ktoś to uznał za czarny, a kto inny za czerwony. W historii tej Kobry prawdopodobnie zdarzył się taki przypadek przy opisie metryczki, która u Morgały stała się czerwona, ale zapisana jako "cz." była po prostu zwyczajnie czarna. 

 

  • Like 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

21 minut temu, lord_karton napisał:

Jeśli mogę coś wtrącić. To na zamieszczonym zdjęciu ster kierunku jest w pozycji neutralnej. Jest innego koloru niż statecznik pionowy. Widać odbicie światła na szczycie steru kierunku. Przy takim długim cieniu rzucanym na kadłub przez ster wysokości, ster kierunku również rzuciłby cień na statecznik pionowy przy wychyleniu.

Cieszy mnie, że ktoś widzi to tak jak ja:) 

  • Thanks 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

22 godziny temu, Kolekcjoner WP napisał:

Bell_P-39Q_Airacobra_01.thumb.jpg.3d2c53c0086fe1b9bb194bc196ab1b38.jpg

 

i29b9XV.thumb.jpg.8bb1e9136bc470adeb8ac3cdeb35fa9d.jpg

Panowie, myślę, że drugie ze zdjęć innego polskiego egzemplarza rozwiewa wątpliwości co do tego, że jest to różnica kolorów, a nie cień.

Ale jak, według Was, zinterpretować fakt, że dwa różne samoloty mają podobne ubarwienie części ogonowej?

  • Like 3
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

 

Godzinę temu, letalin napisał:

Jest jeszcze też zdjęcie drugiej Kobry z kolorowym, najpewniej też czerwonym sterem i numerem 20. 

Przyjąć do wiadomości fakt, że stery były czerwone i nie szukać koniecznie wytłumaczenia, może samo się kiedyś znajdzie?  Pewnie jednak będziemu musieli po prostu żyć z tym, bez wiedzy skąd to przyszło  i czemu służyło. Kto chce poświęcić życie na rozwikłanie zagadki, bez gwarancji, że do czegoś nowego dojdziemy? Jeśli ktoś ma dostęp do CAW, to mogę podać sygnatury dokumentów dotyczących jednostki gdzie służyła ta Kobra i niech się przedziera.

Edytowane przez letalin
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Godzinę temu, Cypis napisał:

No i jeszcze ten opis świadka

Lotnictwo z szachownicą nr 22, str.13:
-"Z tego okresu zachował się opis malowania płatowca, sporządzony przez jednego ze słuchaczy TSWL-kpr.techn.lotn. Adama Borowczyka. Powierzchnia samolotu była pokryta oryginalnym amerykańskim lakierem, natryskanym jeszcze w wytwórni Bella. Wierzch był koloru wypłowiałego khaki, podobnego do spełzłej jesiennej trawy. Można go było określić jako oliwkowy ze znacznym odcieniem piaskowego. Spód był szaro-błękitny, jasny. Po lewej, w spodzie przedniej części kadłuba namalowano czerwony napis znamionowy: US ARMY AIR FORCE P-39-Q-21-BE-SERIAL NO A.C. 44-3..........
Statecznik pionowy i pas pod nim na kadłubie były żółte. Ster kierunku czerwony. Liczba 01 żółta (lub biała ?)"

medium.jpg

 

Według powyższego opisu należałoby użyć do malowania rozjaśnionej farby Olive Drab, a spód pomalować na standardowy polski powojenny niebieski. Chyba, że pod wpływem czasu Neutral Grey wszedł w odcień niebieskawy.  

 

Swoją Airacobrę chyba na 80% zrobię tak jak na powyższej grafice. Chyba, że ktoś się dokopie do jeszcze innych informacji.

 

 

Swoją drogą szkoda, że AH nie dodała kalkomanii z cyfrą 20 do arkusza... Ale może taki Techmod, czy ModelMaker wyda arkusz z drugim egzemplarzem? Pożyjemy, zobaczymy.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Jeżeli pisze o szaro-niebieskim, to napewno chodzi o neutral grey, czyli taki jak w oryginalnym kamuflażu. Jeżeli przemalowywali by dół czemu nie zrobili tego z górą?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

35 minut temu, Kolekcjoner WP napisał:

 

 

Swoją Airacobrę chyba na 80% zrobię tak jak na powyższej grafice. Chyba, że ktoś się dokopie do jeszcze innych informacji.

 

 

Swoją drogą szkoda, że AH nie dodała kalkomanii z cyfrą 20 do arkusza... Ale może taki Techmod, czy ModelMaker wyda arkusz z drugim egzemplarzem? Pożyjemy, zobaczymy.

Weź raczej wzór z PFC t.II. Chodzi głównie o granicę kolorów pod statecznikiem. Nie szło to tak równo jak na tej grafice. Na zdjęciu w książce to widać. 

 

Ta "20" ma jeszcze wystające spod szachownicy stare oznaczenia. Sporo więcej niż tylko numer.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

39 minut temu, Kolekcjoner WP napisał:

Swoją drogą szkoda, że AH nie dodała kalkomanii z cyfrą 20 do arkusza... Ale może taki Techmod, czy ModelMaker wyda arkusz z drugim egzemplarzem? Pożyjemy, zobaczymy.

Kto wie? Może się pojawi w innym pudełku? Na tym pewnie Arma nie poprzestanie.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

2 godziny temu, Kolekcjoner WP napisał:

Rozjaśniłem mocno zdjęcie i wygląda na to, że żółty pas zaczyna się trochę przed statecznikami poziomymi. 

 

 

20221010_045825.jpg.41e44aa4b32441430ef5b609f3599ed7.jpg

 

 

20221010_060251.jpg.b3574e0a4053d968815000b28e37ccf7.jpg

weź jednak lepsze zdjęcie do takiego rozjaśniania.  Na takich zdjęciach widać to, co chce się zobaczyć:) Ja podział kolorów widzę wg zielonych kresek.

20221010_060251.jpg.b3574e0a4053d968815000b28e37ccf7.jpg

Edytowane przez letalin
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • Greif locked this temat
  • Greif unlocked this temat

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Umieściliśmy na Twoim urządzeniu pliki cookie, aby pomóc Ci usprawnić przeglądanie strony. Możesz dostosować ustawienia plików cookie, w przeciwnym wypadku zakładamy, że wyrażasz na to zgodę.