kjp_a_man Napisano 16 Września 2015 Share Napisano 16 Września 2015 Dzięki wielkie. ;)To jeszcze cukiereczek Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
jaxiu Napisano 16 Września 2015 Share Napisano 16 Września 2015 Nie wiem na ile pomocna będzie ta recenzja, ale raczej pozytywna nie jest Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
rogalos Napisano 16 Września 2015 Share Napisano 16 Września 2015 Witam serdecznie, mam problem z malowaniem łagodnych przejść/czystych cienkich linii aerografem. Otóż zawsze wokół malowanej linii pojawiają się drobniutkie, irytujące kropeczki farby. Szukałem odpowiedzi na forach, ale niestety nic nie pomogło - ani gruntowne czyszczenie aero, kupno nowej iglicy i odwadniacza, wszelkie kombinacje z ciśnieniem, stopniem rozcieńczenia farby czy odległością aero od malowanej powierzchni. Mój aerograf to H&S Ultra (dysza 0,2 mm), kompresor to As-186, maluję farbami akrylowymi Tamiya. Próbowałem dedykowanego rozcieńczalnika, Levelling Thinnera, retardera Tamiya jak i malowania czystą farbą i nic. Szlifowanie końcówki iglicy drobnym papierem ściernym również nie pomogło, dopiero gdy maluję prawie samym rozcieńczalnikiem z maleńkim dodatkiem farby jest pewna różnica na plus, ale przecież nie o to chodzi. Co ciekawe, malując farbami Vallejo Model Air wyszedł mi później całkiem znośny kamuflaż (ale musiałem użyć kombinacji retarder + flow improver + czyszczenie iglicy patyczkiem higienicznym co 30 s, i nie powiem żeby to było wygodne ). Poniżej zdjęcie z modelem malowanym farbą Tamiya: Będę bardzo wdzięczny za wszelką pomoc, bo powoli kończą mi się pomysły, może jakimś cudem uszkodziłem dyszę, bądź po prostu robię coś nie tak? Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
ganjavir Napisano 19 Września 2015 Share Napisano 19 Września 2015 W H&S uszkodzienie dyszy już widziałem. I wtedy dzieje się podobnie. Ale dla mnie widok na zdjęciu wygląda na za rzadką farbę w stosunku do podanego ciśnienia. Ja maluję H&S Evolution więc fukawki identyczne. Farbą na rzadko i tak 1-1,3 bar. Powinno być dobrze, Tym szlifowaniem iglicy to możesz całkiem dorobić. Jak będzie nierówna krawędź to też będzie "malował inaczej" Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
rogalos Napisano 19 Września 2015 Share Napisano 19 Września 2015 Dziękuję za odpowiedź Z tym szlifowaniem to starałem się robić to bardzo delikatnie, pod lupą teoretycznie wszystko wygląda ok... Spróbuję jeszcze raz pomalować na niskim ciśnieniu i mocno rozcieńczonej farbie. Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
LukMon Napisano 20 Września 2015 Share Napisano 20 Września 2015 Cześć. Mam dylemat, bo padł mój kompresorek i teraz nie wiem jaki kupić nowy. Są 2 opcje: 1. http://agtom.eu/pl/kompresory/307942-kompresor-tg-212k-do-aerografu-zbiornik-30l.html 2. http://agtom.eu/pl/kompresory/309679-kompresor-tc-30t-2-tlokowy-zbiornik-30l.html Co poradzicie wybrać, różnica w cenie nie jest jakaś drastyczna więc to nie jest argument:). Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Solaris7813 Napisano 20 Września 2015 Share Napisano 20 Września 2015 A może AS-186? Mam i polecam. Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
LukMon Napisano 20 Września 2015 Share Napisano 20 Września 2015 Ten as-186 to jest identyczny jak ten 1 który podałem. Pewnie tylko różne nazwy w zależności od importera:). Czyli nie ma sensu brać tego z pozycji nr 2? Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Solaris7813 Napisano 20 Września 2015 Share Napisano 20 Września 2015 Ja myślę, że modelarzowi nie jest potrzebne nic lepszego od tego AS-186 Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
LukMon Napisano 20 Września 2015 Share Napisano 20 Września 2015 Ok w takim razie dziękuje za pomoc w podjęciu decyzji:). Będzie wspomniany AS-186. Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
rogalos Napisano 21 Września 2015 Share Napisano 21 Września 2015 Witam ponownie, za radą Ganjavir spróbowałem malować bardzo rozcieńczoną farbą (Tamiya) na małym ciśnieniu. Przy próbie delikatnego malowania (ciśnienie ok. 1 bar, rozcieńczenie ok. 65:35 na korzyść rozcieńczalnika) aerograf dosłownie wyrzuca małe kropeczki farby: Poprawa jest dopiero gdy został prawie sam rozcieńczalnik i pod warunkiem, że aerograf jest ciągle w ruchu. Wystarczy jednak potrzymać aero sekundę w jednym miejscu i też pojawiają się kropki. Pomocy, co robię nie tak? Czy to może wyglądać ew. na uszkodzenie dyszy/iglicy? Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
jaxiu Napisano 21 Września 2015 Share Napisano 21 Września 2015 flow improver, albo coś co obniży napięcie powierzchniowe (niektórzy dodają nawet płyn do naczyń)? Jakiego używasz rozpuszczalnika? Próbowałeś zmienić pozycję kopułki w stosunku do dyszy? np lekko ją odkręcić (osłonę dyszy czy jak tam zwał - 1/2 obrotu)? Ewentualnie lekko poluzować dyszę (testowo) Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Marak Napisano 21 Września 2015 Share Napisano 21 Września 2015 ...Pomocy, co robię nie tak?Czy to może wyglądać ew. na uszkodzenie dyszy/iglicy? Nie bardzo rozumiem po co kolega Jaxiu radzi rozszczelniać dyszę, co tylko spowoduje, że powietrze będzie dmuchało do zbiorniczka, ale nie neguję, różne cuda się zdarzają. Czy to na wszystkich farbach Tamiya tak Ci się dzieje? Najważniejsze, powtórzę za kolegą Jaxiu czym rozcieńczasz, bo może winę ponosi farba lub rozcieńczalnik. Ja bym obstawiał jednak brudną (lub uszkodzoną - ale raczej brudną) dyszę. Odkąd kupiłem skrobak do dyszy, widzę ile świństwa zostaje w dyszy po każdym malowaniu. O ile farby błyszczące dają się przepłukać, to po metalizerach, czy gorszych matowych, zawsze coś zostaje. Poza tym mam poważne obawy co do Twojej iglicy, którą jak piszesz czyściłeś papierem ściernym. Piszesz, że drobnym, czyli ok. 8000-10000, to spróbuj ją przepolerować drobną pastą polerską i dotrzeć na szkle. U mnie taki rozkurz pojawia się przy zbyt małym ciśnieniu, co jest logiczne, bo aby uzyskać laminarny, a nie turbulentny przepływ musi być odpowiednia prędkość powietrza. Więc nadmiernym zmniejszaniem ciśnienia raczej nic nie wskórasz. Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
kjp_a_man Napisano 22 Września 2015 Share Napisano 22 Września 2015 …U mnie taki rozkurz pojawia się przy zbyt małym ciśnieniu, co jest logiczne, bo aby uzyskać laminarny, a nie turbulentny przepływ musi być odpowiednia prędkość powietrza. Więc nadmiernym zmniejszaniem ciśnienia raczej nic nie wskórasz. Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
jaxiu Napisano 22 Września 2015 Share Napisano 22 Września 2015 Może nie do końca precyzyjnie się wyraziłem - chodzi mi o sprawdzenie i przetestowanie czy położenie dyszy i jej osłony (kapturka) jest prawidłowe. Całe lata temu miałem radziecki aerograf w którym było to regulowane (złe ustawienie generowało kosmiczne kłopoty). W moim obecnym (Chińskim) zależy to mocno od ułożenia uszczelki dyszy (jej ściśnięcia) i kapturka (ostatnio ją wymieniałem i miałem kłopot z jej grubością) Dlatego sugeruje, żeby sprawdzić czy coś się z ustawieniem dyszy względem kapturka (nozzle cap) nie rozregulowało - może to znacząco zmieniać strukturę aerozolu wydostającego się z aerografu. Czyszczenie dyszy skrobakiem też jest dobrym pomysłem. Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Marak Napisano 22 Września 2015 Share Napisano 22 Września 2015 chodzi mi o sprawdzenie i przetestowanie czy położenie dyszy i jej osłony... Miałbyś 100 % racji, jeśli chodzi o wszelkie piwaty, gdzie wystarczy mocniej dokręcić dyszę, aby zmienić jej położenie. W Ultrze jest to raczej niemożliwe. Konstrukcja samocentrującej dyszy jest taka, że odkręcając osłonę, jednocześnie rozszczelniasz dyszę. Dociśnięta dysza ma stałe położenie i nie ma moźliwości regulacji. Jeśli jednak nastąpiło jakieś mechaniczne uszkodzenie gniazda dyszy, to może być ten sam efekt, że dysza za mało wystaje i powoduje to zły strumień. PS. Skrobak jest "fabryczny". Drogie pieroństwo, ale nie odważyłbym się na eksperymenty z własnym skrobakiem. Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
rogalos Napisano 22 Września 2015 Share Napisano 22 Września 2015 Dziękuję bardzo za liczne i rozbudowane odpowiedzi. Próbowałem rozcieńczać farbę zarówno dedykowanym rozcieńczalnikiem Tamiya (plus retarder Tamiya), polecanym do tych farb Levelling Thinnerem, jak i czystą farbą - efekt za każdym razem taki sam. Malowałem różnymi matowymi kolorami. Tak jak pisał Marak, w Ultrze za bardzo nie można kombinować z położeniem dyszy i jej osłony - wszystko jest mocno dokręcone i wygląda ok. Samą dyszę wrzuciłem na tydzień do airbrush cleanera i potem dokładnie wyczyściłem wpierw skrobakiem (niededykowanym) oraz igłą od strzykawki z wacikiem. Inna sprawa, że myłem aerograf dość dokładnie po każdym malowaniu. Rozkręciłem też cały aero na części pierwsze, wyczyściłem wszystko jeszcze raz i złożyłem z powrotem - też nie pomogło. Co ciekawe, zamówiłem jakiś czas temu nową iglicę i bez zmian, po szlifowaniu o którym wcześniej pisałem (na starej iglicy) to samo. Stąd doszedłem do wniosku że albo coś nie tak jest z dyszą, albo z malującym i zwracam się z prośbą o pomoc do bardziej doświadczonych kolegów na forum... Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Solo Napisano 22 Września 2015 Share Napisano 22 Września 2015 To naprawdę ciekawa sprawa, bo objawy są dość nietypowe, szczególnie w świetle informacji jak dokładnie to oczyściłeś. Ja bym zaryzykował i kupił nową dyszę, jeśli to nie pomoże, to zadzwoń do Fine-Art, oni przyjmują aerografy do serwisu i zdiagnozują, a także naprawią taką usterkę, za stosunkowo niewielkie pieniądze. A może masz zabrudzony kanał powietrzny i tam coś przeszkadza w swobodnym przepływie powietrza? Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
rogalos Napisano 24 Września 2015 Share Napisano 24 Września 2015 Panowie, szykowałem się już do kupna nowej dyszy i postanowiłem jeszcze raz spróbować: przeczyściłem wszystko kolejny raz, delikatnie przeszlifowałem iglicę pod trochę innym kątem i spróbowałem wymieszać bardzo dokładnie farbę z Levelling Thinnerem w osobnym naczynku i - ku mojemu zaskoczeniu - żadnych kropek farby! Ba, mogłem nawet spokojnie malować linie o grubości poniżej milimetra Ciśnienie ok. 2 bary. Nie mam pojęcia co konkretnie pomogło, ale mam pytanie - czy mogła to być tak trywialna przyczyna, jak źle rozcieńczona farba? Do tej pory mieszałem farbę w fabrycznej buteleczce przerobionym mikserem do mleka do kawy, i potem, używając strzykawki podawałem do aerografu, gdzie wlany był już wcześniej rozcieńczalnik (i tam wszystko jeszcze raz mieszałem mieszadełkiem przed malowaniem). Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Solo Napisano 24 Września 2015 Share Napisano 24 Września 2015 Nie sądzę, żeby to była farba. Jeśli była w stanie, rzekłbym, płynnym, niezbyt gęsta, to zawsze daje się jakoś malować. Musiałaby być naprawdę gęsta, żeby zatkać dyszę, a sam pisałeś że rozcieńczałeś ją zazwyczaj bardzo mocno. Ja bym obstawiał że coś zatykało dyszę, jeśli używałeś Gunze C, to po dłuższym czasie tam osadzają się takie mikrowłókna, które jeśli nieczyszczone, potrafią na amen zatkać wylot dyszy. Dlatego ja przechodzę powoli na Gunze H, a do tego raz na jakiś czas tym skrobakiem bardzo dokładnie i dość mocno czyszczę dyszę w środku. Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
karambolis8 Napisano 25 Września 2015 Share Napisano 25 Września 2015 Jeśli rozcieńczałeś wcześniej w zbiorniczku aerografu, to to mogła być przyczyna. Gęsta farba spływa do samej dyszy zanim dolejesz rozcieńczalnika i tam już się raczej nie wymiesza. Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
cooper69 Napisano 25 Września 2015 Share Napisano 25 Września 2015 Najlepszy sposób na rozcieńczanie farby jaki znalazłem to gruba igła lekarska 2 i strzykawka np. 5ml. Nabierasz odpowiednią ilość rozpuszczalnika, a potem farby, wciągasz trochę powietrza żeby był luz, bełtasz potrząsając strzykawką i wlewasz do aero potrzebną ilość farby. Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Solo Napisano 25 Września 2015 Share Napisano 25 Września 2015 Jeśli rozcieńczałeś wcześniej w zbiorniczku aerografu, to to mogła być przyczyna. Gęsta farba spływa do samej dyszy zanim dolejesz rozcieńczalnika i tam już się raczej nie wymiesza. Gdyby tak było, to zatkałoby mu to dyszę całkowicie, ale po jej przepchnięciu (długi proces przepuszczania powietrza pod wysokim ciśnieniem) aerograf malowałby normalnie, gdyby "chwycił" prawidłowo rozcieńczoną mieszankę. Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Mikele Napisano 25 Września 2015 Share Napisano 25 Września 2015 Do tej pory mieszałem farbę w fabrycznej buteleczce przerobionym mikserem do mleka do kawy, i potem, używając strzykawki podawałem do aerografu, gdzie wlany był już wcześniej rozcieńczalnik (i tam wszystko jeszcze raz mieszałem mieszadełkiem przed malowaniem). Na moje oko mogło Ci coś dostać się do dyszy, farba zaschła albo inny czort się tam dostał. Albo nawet nie do dyszy, tylko na nakrętce za dyżą mogła Ci zostać stara farba, która zaburzała przepływ. Dobra praktyką jest rozcieńczanie i mieszanie farby poza aerografem i przelewanie do zbiorniczka już gotowej do użycia. Jak najczęstsze płukanie aerografu też nie zaszkodzi. Między różnymi kolorami choćby samym Leveling Thinnerem a po skończonej pracy jakimś zmywaczem - osobiście używam Zmywacza do akryli Wamodu i mogę polecić. Warto też rozebrać po umyciu aerograf, przynajmniej wyjąć iglicę i dyszę do osuszenia. Do dyszy możesz też zrobić sobie wycior z twardego drutu o średnicy mniejszej, niż dysza (odkrywcze ). Ja używam kawałka struny gitarowej, i gitara Przy odpowiedniej obsłudze aero posłuży Ci lata. ps. Malowanie przy dwóch barach to zły pomysł. Mocne rozcieńczenie, naprawdę mocne i małe ciśnienie 0.8-1.0 bara i zobaczysz, co to jest praca aerografem Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
maniekx6 Napisano 25 Września 2015 Share Napisano 25 Września 2015 Witam Mam pytane czy używał ktoś kompresora lub aerografu firmy DEDRA czy są warte swojej ceny ? http://dedra.pl/pl/products/index/84/aerografy-i-kompresory.html W castoramie kompresor http://dedra.pl/pl/products/info/782/kompresor-mini-ze-zbiornikiem.html za 329 zł Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Rekomendowane odpowiedzi