Grzegorz 5710 Napisano 17 Września 2012 Share Napisano 17 Września 2012 Babciu - na spoko - nie powiedziałem, że coś takiego nie było tylko , że pierwszy raz o czymś takim słyszę. Tak te niebieskie książeczki JZOT-21 miały napisane "skrócony". Obsługa "A" to nic innego jak wykonywanie czynności w ramach działań bojowych bo nikt w jawnym oficjalnym dokumencie MON nie napisze Ci co masz robić w czasie wojny. Wiesz dobrze, że dla mechanika JZOT to tak jak książeczka do nabożeństwa. Co do zamiany płynów eksploatacyjnych ja się nie wypowiadam bo fachowcem od hydrauliki samolotu byłeś Ty. Ja mogę powiedzieć po swojej specjalności - np. w działku NS 23 ( od Iskry ) w odrzytniku można było stosować naftę lotniczą nawet w czasie P Działania bojowe rządzą się swoimi prawami - tu nie ma czasu na przestrzeganie pewnych wypracowanych zasad liczy się czas. Samolot nawet z drobnymi usterkami idzie w powietrze czego w czasie normalnym robić nam nie wolno było. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Mare_K Napisano 17 Września 2012 Share Napisano 17 Września 2012 Skoro temat zszedł już na temat "W", to czy ktoś słyszał cokolwiek o malowaniu MiGów w razie wojny? Zawsze mnie zastanawiało czy były jakieś odgórne plany nt wyglądu samolotów w razie jakiegoś konfliktu? Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Grzegorz 5710 Napisano 17 Września 2012 Share Napisano 17 Września 2012 Skoro temat zszedł już na temat "W", to czy ktoś słyszał cokolwiek o malowaniu MiGów w razie wojny?Zawsze mnie zastanawiało czy były jakieś odgórne plany nt wyglądu samolotów w razie jakiegoś konfliktu? a byłby na to czas ???? chyba raczej nie dlatego Migi 21 przeznaczone do działań na wysokościach były srebrne a lotnictwo szturmowe i lądowe łaciate. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
babcia131 Napisano 17 Września 2012 Share Napisano 17 Września 2012 Babciu - na spoko - nie powiedziałem, że coś takiego nie było tylko , że pierwszy raz o czymś takim słyszę. Tak te niebieskie książeczki JZOT-21 miały napisane "skrócony". Obsługa "A" to nic innego jak wykonywanie czynności w ramach działań bojowych bo nikt w jawnym oficjalnym dokumencie MON nie napisze Ci co masz robić w czasie wojny. Wiesz dobrze, że dla mechanika JZOT to tak jak książeczka do nabożeństwa. Grzegorz -cały pic polega na tym ,że ta wymieniona przeze mnie książeczka miała być stosowana tylko na wypadek "W" Bardzo mało z niej pamietam , kazali pobrać i zapomniec co w niej pisze, aby tylko nie stosować w codziennej obsłudze samolotów Jeśli normalny zestaw był"skrócony " to ten dokument był skrócony co najmniej o połowę .Wielkość taka sama , ale bardzo cienka . Zdałem , a szkoda , mogło zostać na pamiatkę.I powiem , z czymś takim przy kolejnych 21 juz sie więcej nie spotkałem . Dobre pytanie z tym malowaniem Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Mare_K Napisano 17 Września 2012 Share Napisano 17 Września 2012 Dobre pytanie z tym malowaniem Czyli nikt, nic nie wie i można oddawać się fantazjom na ten temat? Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Grzegorz 5710 Napisano 17 Września 2012 Share Napisano 17 Września 2012 Grzegorz -cały pic polega na tym ,że ta wymieniona przeze mnie książeczka miała być stosowana tylko na wypadek "W" Bardzo mało z niej pamietam , kazali pobrać i zapomniec co w niej pisze, aby tylko nie stosować w codziennej obsłudze samolotów Jeśli normalny zestaw był"skrócony " to ten dokument był skrócony co najmniej o połowę .Wielkość taka sama , ale bardzo cienka . Zdałem , a szkoda , mogło zostać na pamiatkę.I powiem , z czymś takim przy kolejnych 21 juz sie więcej nie spotkałem Zobacz wydawnictwa jakie są dostępne w bibliotece wojskowej : 1.Jednolity zestaw obsług technicznych Nr 21 - E : urządzenia radioelektroniczne / Dowództwo Wojsk Lotniczych. - Poznań : DWL, 1984. 2.Jednolity zestaw obsług technicznych nr 21 : płatowiec i silnik / Ministerstwo Obrony Narodowej. Dowództwo Wojsk Lotniczych. - Poznań : DWL, 1975. 3.Jednolity zestaw obsług technicznych nr 21 : urządzenia radioelektroniczne / Ministerstwo Obrony Narodowej. Dowództwo Wojsk Lotniczych. - Poznań : MON DWL, 1975. 4.Jednolity zestaw obsług technicznych nr 21 : uzbrojenie / Ministerstwo Obrony Narodowej. Dowództwo Wojsk Lotniczych. - Poznań : DWL, 1975. 5.Jednolity zestaw obsług technicznych nr 21-E : osprzęt / Dowództwo Wojsk Lotniczych ; [tł. z ros.]. - Poznań : DWL, 1984. 6.Jednolity zestaw obsług technicznych nr 21-E : płatowiec i silnik / Dowództwo Wojsk Lotniczych ; [tł. z ros.]. - Poznań : DWL, 1984. 7.Jednolity zestaw obsług technicznych nr 21-E : uzbrojenie / Dowództwo Wojsk Lotniczych ; [tł. z ros.]. - Poznań : DWL, 1984. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
babcia131 Napisano 17 Września 2012 Share Napisano 17 Września 2012 Grzegorz -ale co ja na to poradzę,że akurat tego o którym pisze nie ma .Ja nawet nie pamietam dokładnej nazwy , o sygnaturze nie mówiąc , ale na pewno to mi sie nie przyśniło i było na wypadek " W " Mare_kCzyli nikt, nic nie wie i można oddawać się fantazjom na ten temat? Możesz dodać do tych fantazji rozmyślania , kto , czym , kiedy i czy mozna byłoby wysłać "mokre " samoloty w powietrze Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Grzegorz 5710 Napisano 17 Września 2012 Share Napisano 17 Września 2012 Dobre pytanie z tym malowaniem Czyli nikt, nic nie wie i można oddawać się fantazjom na ten temat? Marku _k Z całym szacunkiem ale jak sobie wyobrażasz całą taką operację ?? " w związku z przemalowywaniem naszych samolotów w barwy bojowe prosimy o czasowe wstrzymanie działań bojowych na okres 7 dni aż wyschnie nałożona dzisiaj farba " No proszę przestań opowiadać - jak będzie godzina "W" nikt o nic nie pyta - siadamy na rowery i jedziemy Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Jacko Napisano 18 Września 2012 Share Napisano 18 Września 2012 Sprzęt wojskowy już jest w barwach bojowych ;) Amerykanie czy Rosjanie mają barwy podobne do naszych, a uczestniczą cały czas w jakiś konfliktach i nie przemalowują co chwilę samolotów czy okrętów. Być może byłaby potrzeba zmiany barw części sprzętu przy długotrwałych działaniach na szerszą skalę w specyficznym terenie (np. pustynia czy Arktyka) ale to nam chyba nie grozi ;) Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Mare_K Napisano 18 Września 2012 Share Napisano 18 Września 2012 Marku _k Z całym szacunkiem ale jak sobie wyobrażasz całą taką operację ?? " w związku z przemalowywaniem naszych samolotów w barwy bojowe prosimy o czasowe wstrzymanie działań bojowych na okres 7 dni aż wyschnie nałożona dzisiaj farba " No proszę przestań opowiadać - jak będzie godzina "W" nikt o nic nie pyta - siadamy na rowery i jedziemy Zdaję sobie sprawę, że w razie nagłego, zaskakującego ataku jądrowego prawdopodobnie nie byłoby nawet czego przemalowywać i w tym przypadku nie ma nawet o czym rozmawiać. Zakładając jednak, że do pełnoskalowego konfliktu dochodzony by stopniowo, to byłby zarówno czas jak i możliwość zdobycia środków na przemalowanie maszyn. Stąd też i moje pytanie... I tak dla przypomnienia, to jedne z bardziej kolorowych "mundurków" dla MiGów powstawały właśnie w pośpiechu, już w trakcie wojny, często przy użyciu lakierów samochodowych. Czyli jednak można... Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
babcia131 Napisano 18 Września 2012 Share Napisano 18 Września 2012 I tak dla przypomnienia, to jedne z bardziej kolorowych "mundurków" dla MiGów powstawały właśnie w pośpiechu, już w trakcie wojny, często przy użyciu lakierów samochodowych. Czyli jednak można... Jak sobie dobrze przypominam , to troche było inaczej. Jesli Egipt był w stanie długotrwałego konfliktu z Izraelem , to nie znaczy że tam codziennie toczyły sie walki .I coś mi sie wydaje , że Egipcjanie chcąc zaoszczędzic środków, malowali te samoloty w trakcie prac remontowych , właśnie farbami samochodowymi , co raczej na dobre tym płatowcom i maskowaniu nie wyszło .[ nie jestem pewien ale rzecz ma też związek z pogorszeniem sie stosunków z ZSRR i brak dostępu do orginalnych lakierów ] Gdzieś był artykuł na ten temat właśnie . Ale wydaje mi się że jest to temat akurat na kończący się "sezon ogórkowy " Ps .A tak wogóle to zaprezentowałeś 2 rózne malowania -z 2 różnych krajów -pierwsze to 21 z Indii -oni słyną z różnokolorowych malowań [ i raczej nie farbami samochodowymi -2 to chyba właśnie Egipt -i to Oni próbowali malować samoloty lakierami samochodowymi. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Mare_K Napisano 18 Września 2012 Share Napisano 18 Września 2012 Egipt "malował się" w pośpiechu zaraz po zakończeniu Wojny Sześciodniowej i dotyczyło to przede wszystkim maszyn z pierwszej linii. Fakt, "po", nie "przed", ale idea szybkiego przemalowania większej ilości sprzętu i improwizacji pozostaje. W przypadku Indii to nie wiadomo jak, gdzie, kiedy i czym. Wiadomo tylko, że malowania pojawiły się ok. 1971 roku (akurat w trakcie wojny z Pakistanem) i sądząc po wykonaniu, różnorodnych barwach i schematach użytych, to Hindusom bardzo się spieszyło. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
young Napisano 18 Września 2012 Share Napisano 18 Września 2012 To samo malowanie widoczne jest na 3061 (zdjęcie w artykule "Katastrofa w Zielęcicach" w "Lotnictwo z Szachownicą" nr. 45 I pewnie na wielu innych, tylko trzeba mieć dostęp do zdjęć wczesnych malowań. Myślałem, że zadałem proste pytanie Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
em Napisano 18 Września 2012 Share Napisano 18 Września 2012 Oczywiscie ze były wzory malowan maskujacych dla 21 viewtopic.php?f=63&t=29583&start=45 Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
babcia131 Napisano 18 Września 2012 Share Napisano 18 Września 2012 (edytowane) https://hotfile.com/dl/172663090/dde5dd3/Technologia_malowania_kamuflau_21.zip.html A nawet były radzieckie biuletyny dotyczące kolorów , rodzajów emalii itp. W warunkach pułku lotniczego , mozna byłoby ewentualnie na szybkiego prysnąć maskowanie jedyną dostepną farbą "maskującą " czyli khaki z samochodówki .Róznego rodzaju odcieniami , w zalezności co znajdowało sie w baniaku z farbą [ po 100 rozcieńczeniach , dorabianiu koloru itd ] Chiałbym przypomnieć że Dęblin po I remoncie BIS-ów [ i ostatnim jednocześnie ] malował płatowiec podobno orginalną holenderską farbą -podobno taką samą jak holenderskie F-16. No i po pierwszym locie na rozpędzanie , płatowiec był dosłownie "rozebrany " z farby. Łącznie z pokryciem stożka , gdzie emelia wyglądała jak "spływająca zielona smoła " I tu pewnie , po takim "domowym malowaniu " efekt były troszke lepszy , bo zapewne w ciapki . young- jedyne co mi przychodzi jeszcze do głowy to ewentualne wzmocnienie pokrycia lakierowego w obrębie klapek p.pompażowych .Może to był jakiś lakier chemoutwardzalny ? Ale czemu tylko na tych paru samolotach , może w czasie eksploatacji były jakieś uwagi , ubytki lakieru ? PS. Jeszcze odnosnie malowania maskującego egipskich 21 Mozliwe że poniższe zdjęcie przedstawia takie malowanie na "szybkiego " Farba pewnie " samochodowa khaki " , nieskomplikowane wzorek , no i mamy kamuflaż. Uploaded with ImageShack.us Edytowane 18 Września 2012 przez Gość Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Grzegorz 5710 Napisano 18 Września 2012 Share Napisano 18 Września 2012 I pewnie na wielu innych, tylko trzeba mieć dostęp do zdjęć wczesnych malowań. Myślałem, że zadałem proste pytanie Malowanie to pochodzi ze szpareczek wczesnych UM - było także na szpareczkach z Debrzna 5710, 0856i 6006 do pierwszego remontu. Prawdopodobnie chodziło o zaznaczenie strefy niebezpiecznej przy klapkach przeciw pompażowych Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Mikele Napisano 18 Września 2012 Share Napisano 18 Września 2012 Mozliwe że poniższe zdjęcie przedstawia takie malowanie na "szybkiego " Farba pewnie " samochodowa khaki " , nieskomplikowane wzorek , no i mamy kamuflaż. Ja wiem, czy kamuflaż? Takie regularne pasy wyglądają prawie jak czarno-żółte pasy ostrzegawcze na ?wlotach suk ;) Podejrzewam, że przy takim malowaniu niemalże od linijki efekt uzyskany był odwrotny od zamierzonego ;) Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
babcia131 Napisano 18 Września 2012 Share Napisano 18 Września 2012 (edytowane) Dobra -mamy kolorowy samolot. Koniec tematu abstrakcyjnego - "Malowanie Naszych samolotów w czasie "W"- zagadnienie 1 -Teoria " Wracając jeszcze do koloru kokpitu-autentyczny panel z 21BIS -ten sam panel sfotografowany 2 razy -i mogę ręczyć ze w dalszym ciągu barwa nie przypomina autentycznego koloru [ który wpada bardziej w zieleń ? ] I żeby było jeszcze ciekawiej -załamka dla Miłośników perfekcji -pulpit malowany był pędzlem i to raczej już bez szlifowania papierkiem nr."10000" Uploaded with ImageShack.us Edytowane 18 Września 2012 przez Gość Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
okonek Napisano 18 Września 2012 Share Napisano 18 Września 2012 Malowanie to pochodzi ze szpareczek wczesnych UM - było także na szpareczkach z Debrzna 5710, 0856i 6006 do pierwszego remontu. Prawdopodobnie chodziło o zaznaczenie strefy niebezpiecznej przy klapkach przeciw pompażowych Hmmm... do pierwszego remontu ? Może te egzemplarze nie były pierwotnie przeznaczone dla nas ? Rosjanie zdaje się coś tam z przodu po obu stronach jeszcze malowali i w ten sposób zakryto ten znaczek Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
young Napisano 18 Września 2012 Share Napisano 18 Września 2012 Wątpliwe. To samo było na US, a może i U, ale tych nie sprawdzałem. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
babcia131 Napisano 18 Września 2012 Share Napisano 18 Września 2012 Może te egzemplarze nie były pierwotnie przeznaczone dla nas ? Rosjanie zdaje się coś tam z przodu po obu stronach jeszcze malowali i w ten sposób zakryto ten znaczek Rosjanie malowali cos "ala trójkąt" z napisem "OPASNAJA ZONA "ale to było na wyskosci DUA-3 , między klapkami p.pompażowymi a krawędzią wlotu. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Grzegorz 5710 Napisano 18 Września 2012 Share Napisano 18 Września 2012 Hmmm... do pierwszego remontu ? Na zdjęciach samolotów po remontach tych znaków już nie ma np.4608 czy 7507 jak i na 5710 Na zdjęciu z Goleniowa szparka 3318 a więc U nie posiada takowych znaków Czy przez przypadek inny kolor pokrycia lakierowanego wokół tych klapek nie miał na celu ułatwienie obserwacji czy są one zamknięte czy też otwarte ?? Na szparkach najnowszych gdzie pokrycie lakierowe było już szare znikają te znaki. Ale tu Babcia powinna się odezwać - zna dobrze przeznaczenie tych klapek Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
okonek Napisano 18 Września 2012 Share Napisano 18 Września 2012 Rosjanie malowali cos "ala trójkąt" z napisem "OPASNAJA ZONA " Mi raczej chodzi o taki pięciokąt przecinany przez samolocik. Znak Mikojana czy może pułkowe godło. No właśnie co to było Coś takiego tylko w mniejszym rozmiarze. http://lib.rus.ec/i/19/284219/pic_53.jpg Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
young Napisano 18 Września 2012 Share Napisano 18 Września 2012 Koledzy potrzebuję długość: - R-3S - APU-13 Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
babcia131 Napisano 18 Września 2012 Share Napisano 18 Września 2012 R-3S -wymiary: dł.2,83m średnica-12,7cm rozpiętośc skrzydeł-52,8cm APU-13MT wymiary-2861x 130x 225,5mm Za instr.uzbrojenia dla BIS-a Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Rekomendowane odpowiedzi
Dołącz do dyskusji
Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.