Jump to content

Oświetlenie miejsca pracy


J4kub
 Share

Recommended Posts

31 minut temu, Klapouch napisał:

Myślałem, ale tak mi się wydaje, że aby strumień światła nie był oślepiający i przez to bezużyteczny musiałbym mieć softbox. Taki softbox to kawał kloca. Musiałby stać na statywie, zapewne za mną, wiec de facto muszę mieć dwa po obu stronach. Taki jeden kosztuje 100 pln x 2 = 200 pln + 2 żarówki 2 x 100 pln = 200 pln i razem mam 400 pln. To więcej niż za vellemana no i zajmuje mnóstwo miejsca. Chyba, ze jest jakaś opcja "mini" softboxa, ale nie sądzę. Fizyki nie oszukasz, jeśli mam duży strumień światła, to muszę mieć dużą powierzchnię, żeby natężenie mnie nie oślepiało. Przynajmniej ja tak rozumiem. 

Kombinujesz za duzo, swiatlo nie musi miec soft boxa, poprostu wkrec to nad poziomem oczu i juz,  ja mam jedna przyklejona nad glowa do polki a druga na jakies lampie stojacej za 40zł z allegro i owinalem sobie alu zeby nieroswietlalo pokoju.

1D53FA8B-64EF-4F06-82F9-6C5572B97EC9.jpeg

Edited by Bobek
Link to comment
Share on other sites

2 godziny temu, Klapouch napisał:

Wydaje się, że będzie lepiej, przede wszystkim równomierna wiązka, lepsza temperatura, ale nigdzie nie mogę znaleźć współczynnika CRI. 

Nie ma współczynnika CRI bo tam są wymienne świetlówki i w zależności od tego jakie włożysz takie będzie swiatło. Fabryczne sa bylejakie chińskie szajsy i trzeba je od razu wymienić.

Co do lamki z IKEA to kupujesz dwie lampki o pieknej nazwie FORSÅ   i do tego do kompletu dwie żarówki: https://www.kanlux.com/pl/produkt/29629/XLED-G45-E14-6W-NW-M i masz bardzo dobrze i bardzo równomiernie oświetlone miejsce pracy.  Te ledówki świecą praktycznie jak zwykła żarówka dookólnie,  więc lampka pracuje optymalnie i nie oślepia. Ważne, żeby miec dwie lampki, wtedy masz bardziej równomiernie oświetloną powierzchnię. razem będzie to cię kosztowac jakies max 150 zeta, czyli duzo mniej niż dziadowski Vellemann

Edited by Qz9
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

nie kupuj świetlówek foto bo to nie ma sensu juz dzisiaj. Wielkie i nieporęczne, trze ado nich lampek z grunym gwintem i wala po oczach bo wystaja spod kapeluszy.  mało która lampka biurkowa jest juz dzisiaj na gwont E27 a do tego taka swietlowka foto to ma min 25-30 cm długości.

 

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
  • 3 weeks later...

Panowie a co powiecie o tych LEDach?  Producent delkaruje CRI>95, udostępnia pełną dokumentację z badań na stronie. Nada się to do oświetlenia warsztatu? 
Chciałem sobie zbudować lightboxa z materiałem rozpraszającym światło żeby równomiernie oświetlić całe biurko,  a ledy są do tego najwygodniejsze.  Akurat mam też porządny zasilacz Meanwella to część kosztów odpada.  Za 5m tych ledów (90W) wołają sobie dwie i pół stówki, więc chcę mieć pewność że jest to dobry zakup. 

https://ledline.pl/produkty/produkt/395/tasma-led-line-300-smd5730-12v-3900-4175k-cri-95
 

led.png

Edited by Czesio
Link to comment
Share on other sites

Pojawiaja się właśnie paski z wysokim CRI, bo chińczycy zaczeli je robić. charaketrystyka jest taka, że jest nieżle (chociaz ten niebieski pik nie jest dobry)  ale jesli możesz poczekac to wstrzymaj sie jeszcze z pół roku, prawdopodobnie za chwile pojawią się masowo i duzo taniej takie rozwiązania. Sa juz pierwsze żarówki z CRI>95, co prawda na razie zastepniki halogenów GU10 ale myslę, że jeszce ze 3 miesiące i pojawią się normalne E27. Wysyp produktów powinien byc koniec maja taże od pażdiernika powinny byc dostepne.

 

  • Like 3
Link to comment
Share on other sites

  • 8 months later...

Moja konstrukcja:

Stara lampa zdechła, a i tak było trochę ciemnawo.

2 oprawy led 60 cm 18 W 4500K,  rozebrałem i z 2 zrobiłem jedną.

Wysięgnik ikea, teraz mam 36W i na razie jest nieźle.

Cały koszt to ok. 60zł.20211125_190414.thumb.jpg.bcc3a64ddd44fc1a233f076c53e473da.jpg

20211125_234437.jpg

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...
11 minut temu, Markuz napisał:

Dzień dobry.

Chodzi mi po głowie także coś jak w linku, jako doświetlenie warsztatu i przy okazji jako lampa do zdjęć warsztatowych.

Ktoś ma może doświadczenie z takimi lampami? Czy to się nada czy szkoda kasy. 

https://allegro.pl/oferta/lampa-pierscieniowa-ring-do-blatu-uchwyt-80w-10693679452

Mam cos podobnego lecz bez uchwytu tylko stojaca na stole ze szklem powiekszajacym , jako lampa dodatkowa to jeszcze ale jako glowna jedyna to nie 

Link to comment
Share on other sites

W dniu 13.12.2021 o 20:19, Markuz napisał:

Dzień dobry.

Chodzi mi po głowie także coś jak w linku, jako doświetlenie warsztatu i przy okazji jako lampa do zdjęć warsztatowych.

Ktoś ma może doświadczenie z takimi lampami? Czy to się nada czy szkoda kasy. 

https://allegro.pl/oferta/lampa-pierscieniowa-ring-do-blatu-uchwyt-80w-10693679452

Ja przyglądałem się kiedyś takiej lampie u znajomego, bo też się zastanawiałem nad kupnem. Jednak stwierdziłem ,że daje słabe światło i nie zdecydowałem się na zakup.

Finalnie dla doświetlenia kupiłem dwie zwykłe lampki biurkowe, do których założyłem duże żarówki 4000 K (wiem można polemizować nad temperaturą barw etc.). Jedną lampkę ustawiłem z lewej, drugą z prawej strony. Oczywiście jeszcze mam do tego górne oświetlenie. Ale przy takim ustawieniu praktycznie też jest efekt bezcieniowy i jest bardzo jasno. Do pracy sprawdza się super takie ustawienie.

Link to comment
Share on other sites

  • 4 months later...
5 godzin temu, damien77 napisał:

Jaka barwę powinny dawać żarówki ?

Najlepiej w okolicach 5000 - 6500 stopni kelvina.

To są wartości odpowiadające światłu w dzień (słoneczny do bardziej pochmurnego).

 

Prócz tego patrz na współczynnik CRI (RA) bo to on odpowiada za oddawanie barw.

 

Ja kiedyś do swojego stanowiska pracy (fotografia i wydruki) używałem żarówek Yuji z gwintem E27 (ledy) ale chyba już nie są do kupienia (jedna kosztowała coś koło 200 zł).

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Posted (edited)
6 godzin temu, damien77 napisał:

Jaka barwę powinny dawać żarówki ?

Wystarczy,że będzie białe światlo nie ciepłe wpadające w sepie bo przekłamie kolorki.A te wartości w kelwinach to owszem dobre bardzo ale do fotografowania modeli.Sam używam żarówki 10watt o barwie białej.I świetnie się spisuje do malowania .

Edited by push-up78
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Posted (edited)
11 godzin temu, mini21 napisał:

Najlepiej w okolicach 5000 - 6500 stopni kelvina.

To są wartości odpowiadające światłu w dzień (słoneczny do bardziej pochmurnego).

 

Prócz tego patrz na współczynnik CRI (RA) bo to on odpowiada za oddawanie barw.

Trzeba patrzeć na obydwa równocześnie. Zwykła żarówka ma idealny, maksymalny współczynik reprodukcji barw CRI = 100. Dlatego, że ten współczynnik odnosi się do wzorca przy tej samej temperaturze barwowej.

Mówiąc prościej, zwykła żarówka jest najbliższa ideałowi, ale w porównaniu do innych źródeł o tej samej temperaturze - czyli 2500-2700K. Gdyby Słońce miało taką temperaturę barwową, zwykła żarówka najlepiej oddawałaby światło dzienne.

Ale niestety. Słońce daje owe wspomniane 5000-6500 więc idealne CRI zwykłej żarówki niewiele pomaga.

Czyli owszem, trzeba szukać źródła o najwyższym CRI ale pod warunkiem, że ma już odpowiednią temperaturę. Kiedyś w swojej praktyce reprodukcyjnej stosowałem specjalne świetlówki Phillipsa o temperaturze 6500 i wysokim RA ale były drogie.

 

Edited by HKK
Link to comment
Share on other sites

Posted (edited)
W dniu 7.05.2022 o 11:59, HKK napisał:

Trzeba patrzeć na obydwa równocześnie. Zwykła żarówka ma idealny, maksymalny współczynik reprodukcji barw CRI = 100. Dlatego, że ten współczynnik odnosi się do wzorca przy tej samej temperaturze barwowej.

Mówiąc prościej, zwykła żarówka jest najbliższa ideałowi, ale w porównaniu do innych źródeł o tej samej temperaturze - czyli 2500-2700K. Gdyby Słońce miało taką temperaturę barwową, zwykła żarówka najlepiej oddawałaby światło dzienne.

Ale niestety. Słońce daje owe wspomniane 5000-6500 więc idealne CRI zwykłej żarówki niewiele pomaga.

Czyli owszem, trzeba szukać źródła o najwyższym CRI ale pod warunkiem, że ma już odpowiednią temperaturę. Kiedyś w swojej praktyce reprodukcyjnej stosowałem specjalne świetlówki Phillipsa o temperaturze 6500 i wysokim RA ale były drogie.

 

 

Oczywiście że i temp barwowa i cri jest tu istotne.

Dlatego pisałem że prócz temp ważny jest też stopień "oddania" koloru.

 

Szczerze to zapomniałem już o istnieniu zwykłych żarówek "żarowych".

 

Na zajęciach z zarządzania barwą mówiliśmy właśnie o "idealnym stanowisku do pracy z kolorem" ale zazwyczaj temat kończył się na lampach GrafiLite lub sufitowym specjalnym plafonem.

Na szczęście pojawiły się wtedy żarówki Yuji (już nie produkowane chyba) które miały wszystkie zalety drogich świetlówek + możliwość montażu w zwykłej lampce.

Jak bawiłem się w reprodukcje to pomalowałem jeszcze cześć pokoju na szaro (kolor najbliższy szarej karcie) żeby nie było przekłamań - ale to były stare czasy.

 

Ogólnie - jak ktoś nie jest "freek'iem" na tym punkcie to aż tak bardzo bym się nie przejmował.

Potem trzeba zrobić zdjęcie które i tak 90% odbiorców będzie widziało inaczej bo mają różne wyświetlacze/ustawienia itp.

No chyba że świat stanie się idealny i każdy będzie miał skalibrowany monitor (który jeszcze na to pozwala)

Edited by mini21
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue.