Jump to content

Guizhou FT-7 - Bilek/Intech/Zvezda/d.wł - 1:72


Mikolaj75
 Share

Recommended Posts

Na pwm jest ciekawy konkurs o nazwie "Reszta Świata" i zapisałem się. Tu też będę relacjonował.

Model powstanie jako mix starych zestawów z udziałem dodatków własnych.

Pod nazwą Guizhou FT-7P kryje się - w uproszczeniu - dwumiejscowy MiG-21 made in China.

Fotka startowa:

RjZlFB6l.jpg

I planowany samolot:

BofH0rjl.jpg

Poszukuję zdjęć kokpitu tej wersji - pomóżcie jeśli możecie - z góry dzięki ?

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Mikołaju, czy ramy czasowe konkursu są liczone w latach? Bo jak się wkręcisz w temat to raczej szybko go nie ukończysz ?

Link to comment
Share on other sites

Dzięki za wgląd. Moses - nie ma obaw, model pomyślany w koncepcji festiwalowej :-)

Tymczasem trwają ciężkie prace budowlane.
Na początek dobór najwłaściwszych komponentów z zaznaczeniem linii cięć. Tu nie ma co się szczypać, można dosadnie - oczywiście z zachowaniem rozsądku.

0EPDqj4l.jpg

I pocięte - Intech - przód i góra kadłuba; Zvezda - tył i dół (głównie z uwagi na najlepsze z całej trójki wnęki podwozia i dyszę silnika), Bilek - statecznik, stożek i ostatni segment pierścienia z tyłu. Samodzielnie wystrugałem wannę kokpitu.

mYy4UZfl.jpg

Pierwszy etap montażu - zdecydowałem się na układ przód - tył, zamiast bok-bok, bo lepiej sztukować i dopasowywać w tym układzie, niż mieć wlot i wylot w różnych długościach.

txEptHMl.jpg

I kadłub w stanie surowym zamkniętym. Jest brzydki i odstręczający, ale linię trzyma, szczeliny w akceptowalnych normach. Jak dobrze wyschnie to powypełniam szczeliny wstawkami i klinami, poszpachluję itp.

YJ4iD8cl.jpg

2YqSFUul.jpg

Na razie fajnie się buduje  :)

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

PROŚBA DO ADMINA - Z OZNACZENIA TYPU W TYTUŁU WĄTKU USUNĄĆ LITERKĘ "P" - POWINNO POZOSTAĆ TYLKO "FT-7"


Lecimy dalej:
Chińskie wersje są bardzo atrakcyjne modelarsko, bo łączą w sobie cechy różnych odmian - tu np wąski statecznik z autorskim zasobnikiem na spadochron, którego w związku z tym nie mogłem po prostu przeszczepić z PFM. Rura zasobnika powstała z ofrezowanej ramki wlewowej i została docięta pod statecznik, następnie doklejona i pod spód poszło oprofilowanie, mozolnie dopasowywane do kadłuba:

gi7Vodxl.jpg

phtRkCxl.jpg

W toku prac uszkodzeniom uległa krawędź wlotu powietrza. Uznałem to za dobry znak, bo trochę miałem zastrzeżeń do Intechowego wlotu. Odciąłem go zatem, z kadłuba Bilka wziąłem wlot, który został wewnątrz porządnie wypolerowany i stożek z Intechu i teraz jest ok. Przy okazji widać okrawędziowaną wnękę podwozia:

9lWGC2zl.jpg

A potem były ciężkie prace montażowo-obróbkowe, przy czym wcześniej na tylnej części kadłuba zrobiłem linie i nity, bo byłoby ciężko przy wklejonym stateczniku. Ogólnie priorytetem było zachowanie spójności bryły i linii garbu zwłaszcza. Już trochę sylwetki złapał:

tsSlb1nl.jpg

VG9OTOQl.jpg

F2eprNzl.jpg

BiHQlNol.jpg

  • Like 3
Link to comment
Share on other sites

5 godzin temu, Mikolaj75 napisał:

Chińskie wersje są bardzo atrakcyjne modelarsko, bo łączą w sobie cechy różnych odmian (...)

Tylko często jest problem z dostatecznie dobrą dokumentacją. Chociaż Chiny mają ciekawe pomysły. O ile FT-7 to tak czy inaczej z grubsza MiG-21, to np Xian Y-20 to jak na mój gust absolutny mistrz krzyżówek - Ił-76 i C-17 :D

Fajnie Ci idzie. Dopiero dzięki Twojemu warsztatowi "odkryłem", że to cudo ma taki sam statecznik pionowy jak PF.

Link to comment
Share on other sites

2 godziny temu, xXKryst3KXx napisał:

Jestem ciekawy tego jak można z 3 zestawów zbudować jeden model i po co jak można z jednego, będę śledził twój temat, jestem nowy na forum i kibicuję.

Myślę zatem, że ciekawość swą warsztat oglądając zaspokoisz.

Na poważnie - dość znamienne jest to że 21-szy w zasadzie nie doczekał się (do czasu edkowego MF) w 72 zestawu, który mógłby być przez szerokie grono traktowany jako wzorzec, a już tym bardziej jako oczywista baza pod przeróbki na mniej popularne wersje.

Wybrana przeze mnie wersja jest kłopotliwa - charakterystyczną bryłę kadłuba dawał Intech, wąski statecznik i w miarę dobre skrzydła (bez jamek skurczowych) - Bilek, Zvezda z kolei najlepsze detale wnęk, dyszy i tylnej części kadłuba. Zestawy traktuję w tym wypadku jako dawców najlepszych (nie mylić z dobrymi)  komponentów. Jestem przy tym na takim etapie hobby, że nie mam syndromu żalu po niepełnie wykorzystanym zestawie ?

Od razu dodam - w Telford miałem okazję przyjrzeć się wypraskom nowego UM-a z KP. Wszystko byłoby do przyjęcia, gdyby nie koszmarne dziury (nity). Samolot miał wygląd sitka kuchennego...

 

Aha - pytanie: pakistańskie FT-7P miały fotele Martin-Baker. Mój samolot to FT-7 (krótki) z małej 4-egz dostawy. Czy coś wiemy, aby miał fotele MB czy inne?

Link to comment
Share on other sites

10 godzin temu, Mikolaj75 napisał:

Na poważnie - dość znamienne jest to że 21-szy w zasadzie nie doczekał się (do czasu edkowego MF) w 72 zestawu, który mógłby być przez szerokie grono traktowany jako wzorzec

RV Model / KP? 

Link to comment
Share on other sites

mbrnnr - pisałem o tym KP...

Mały updejt - niby niewiele, ale istotny krok dla mnie. Kiedy rozpocząłem odtwarzanie linii na kadłubie, okazało się, że warto wcześniej zamontować wiatrochron i okrawędziować kokpit, żeby nie ryć dwukrotnie w w tych strefach. Ale to z kolei wykazało, że warto uprzednio zrobić urządzenia pod wiatrochronem. Uznałem, że nie będę robił urządzeń na razie, a jedynie zabezpieczę modułową półeczkę, potem na niej zrobię urządzenia i po prostu wsunę.

1. Wiatrochron i półeczka i sprawdzenie czy dopasowane:

gRpRN8ol.jpg

VBjyHpGl.jpg

2. i zasada jak to będzie w przyszłości:

EMTaXWql.jpg

3. Sam wiatrochron dostał obramowanie, żeby zapewnić jednolitość krawędzi:

1l8gIOWl.jpg

fwDMff3l.jpg

4. został doklejony do kadłuba, następnie kliny, obróbka i można wracać do rycia linii na kadłubie:

AVWutaDl.jpg

 

I ponownie upierdliwa prośba do Admina - poproszę zmienić w tytule: jest "FT-7P"; powinno być "FT-7"

Link to comment
Share on other sites

Tymczasem kadłub został oliniowany, ponitowany (na fotkach w aktualnym stanie słabo to widać, pewnie przez kolor tworzywa), dodałem różne drobiazgi - owiewki, nasadki, wzierniki, chwyty (ciemnoszare to Quickboost) i detaliki niezbędne do zgodności z wersją. Na spodzie kadłuba przykleiłem długie cienkie paski jako wzmocnienia dla płyt charakterystycznych dla FT-7.
Szare tło słabe, ale konieczne - na białym niewiele byłoby widać..

T8hGp1Uh.jpg

QSB8vf4h.jpg

 

W związku z dotychczasową bezskutecznością, nadal uparcie proszę o zmianę w tytule wątku - jest "FT-7P"; powinno być "FT-7" ...

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

W dniu 30.12.2018 o 21:54, Mikolaj75 napisał:

Aha - pytanie: pakistańskie FT-7P miały fotele Martin-Baker. Mój samolot to FT-7 (krótki) z małej 4-egz dostawy. Czy coś wiemy, aby miał fotele MB czy inne?

Zdjęć wnętrza jeszcze nie znalazłem, ale małe sprostowanie co do typu samolotu.

To jest jednak FT-7P. Według Yefima Gordona Pakistan nie posiadał samolotów FT-7.

 

Clipboard02ttttt.jpg

Clipboard01ttttt.jpg

Clipboard01yyytr.jpg

Clipboard02tttttt.jpg

Clipboard01tttb.jpg

Edited by Jarekk
Link to comment
Share on other sites

Dzięki Panowie

Jarek - wygląda na to, że w oznaczeniach jest zamieszanie.. Brak literki "P" przyjąłem za tą informacją:

https://en.wikipedia.org/wiki/List_of_Chengdu_J-7_variants#FT-7_trainer_series

Ten samolot jest różniście podpisywany, w monografii 4+ było nawet "FT-7TP"...

Tak czy inaczej się buduje, nowe fotki niebawem ?

 

Link to comment
Share on other sites

Witam wszystkich jestem na forum od niedawna,ale samoloty i modelarstwo to kawał  mojego życia. właśnie wypatrzylem warsztat z budowy tego  modelu i z przyjemnością  kibicuje  Panu Mikołajowi, bo z tego co widzę  szykuje się  doskonały  model  specyficznej wersji  najpopularniejszego nad dźwiękowa wszechczasów. Będę  regularnie  zaglądał i śledził postępy  w budowie. Pozdrawiam serdecznie  wykonawcę i  podziwiam kunszt. Jako wielki fan  tego samolotu chyba też  coś  zacznę, bo modeli  mig 21 ci u mnie dostatek. Pozdrawiam  Brać modelarską

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Dziękuję za doping ?

Dalej idziemy:
Skrzydła zostały ponitowane:

nzhheg7l.jpg

Zostały dołączone do kadłuba i zaopatrzone we własnej roboty grzebienie i przerywacze przy lotkach (mały wąski paseczek pomijany przez zestawy). Oczywiście spasowanie słabe, ale nie stanowiło to problemu, bo odtworzyłem łączenie dbając o zachowanie różnych szerokości fragmentów "blachy" w odpowiednich obszarach:

6BWLa1Nl.jpg

ic91cAOl.jpg

Model zyskuje powoli sylwetkę. I czy to się nazwie Ghizhou czy Shenyang czy Chengdu, to zawsze będzie to dwudziesty pierwszy...

ZAMm2xwh.jpg

HjvAGqxh.jpg

AApEqWHh.jpg

GXrHYdah.jpg

qo5O9rxh.jpg

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Dzięki chłopaki - Michał, rok nie będzie - to model z tych szybszych - zresztą 21 znany jest jako "szybki"...

Adam - kopę lat, miło że zaglądasz ?

 

Tymczasem klapy i ich siedlisko:

Wewnętrzna struktura jest dość skomplikowana i chociaż nie będzie jej specjalnie widać, to wypada zrobić.
1. nakłuwam centra otworków:

oaajLyCl.jpg

2. rozwiercam do oczekiwanych rozmiarów:

LLWBJzxl.jpg

3. wycinam poszczególne segmenciki:

yiesvPgl.jpg

4. listwa łącząca ma nity, dlatego ścieżkę wyznaczam na płytce większych rozmiarów - nitowanie na wąskich paskach z reguły kończy się ich destrukcją:

5CDlBndl.jpg

5. po docięciu żyletką jest nitowana listwa (mam nadzieję, że coś widać na fotce):

Frzb0oKl.jpg

6. i powklejane w uprzednio wyfrezowaną strefę w skrzydle:

dZWRtiul.jpg

7. przygotowane klapy właściwe:

GeCT0HUl.jpg

8. przymierzone do płatowca:

1tSSdIkl.jpg

sxS1W3Sl.jpg

  • Like 3
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue.