Skocz do zawartości

Panther ausf. A - Italeri 1:35 - podstawy malowania i weatheringu


Stojkovic

Rekomendowane odpowiedzi

Pora na ostatni etap modulacji bazy, czyli uzupełnienie odcieniem Shine drobnych elementów by je powyciągać czyli podkreslić ich obecność - ranty płyt, uchwyty, zawiasy itp.

W tym momencie model wygląda wręcz kreskówkowo, mocne kontrasty i rozjaśnienia. Wszystko to się pięknie stonuje na końcu. Moim zdaniem własnie tak wygląda prawidłowa modulacja kolorów jest mocna, ale nie przepalona.

 

61747731_2485995661431599_6636634837883027456_n.jpg

61753105_2485994264765072_5162967091166314496_n.jpg

61828357_2485994551431710_2021342502920912896_n.jpg

62032524_2485994814765017_4865215760361848832_n.jpg

62146322_2485994991431666_7792506753093992448_n.jpg

Edytowane przez Stojkovic
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Podsumowanie malowania bazy:

Etap 1: szary podkład

Etap 2: nałożenie cieni kolorem Shadow

Etap 3: położenie ciemnej bazy - Dark Base

Etap 4: położenie Bazy

Etap 5: położenie jasnej bazy - Light Base

Etap 6: rozjaśnienie jasnej bazy (odcięcia powierzchni)- Highlight

Etap 7: podkręcenie najbardziej ekstremalnych krawędzi - Shine

Etap 8: malowanie z pędzla śrubek i wszelkich detali, które chcemy by nie zatraciły się na modelu61443003_2478240795540419_4386492147134627840_n.jpg.2c6203dfa55031481cac2acb7cc56a86.jpg

61705106_2482247815139717_5052169347384999936_n.jpg.5185211521e33c1a89957e31689e7526.jpg1390551021_61502524_2478241262207039_7481901156403249152_nkopia.jpg.83ce723923fff22a7eab655567282e2d.jpg61713421_2482248551806310_4226657541964169216_n.jpg.1ed9bcd2a645312fb06e35a70d30187a.jpg62217875_2482513091779856_4398161899695374336_n.jpg.e9762b5123b9577b1bd5266001f210bd.jpg61986194_2484228464941652_5220974365415309312_n.jpg.38681a311100f2168252f70d407b8824.jpg61828357_2485994551431710_2021342502920912896_n.jpg.2d9e772d8cd406ef357a0e2233819646.jpg

Teraz czas na kolory kamuflażu

 

Edytowane przez Stojkovic
  • Like 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Oczywiście, że można tak też działać - robiłem tak wiele razy np. przy Olive Drab czy Sinay Grey do Merkav.

Jedyny minus wtedy to czas, a właściwie jego brak, bo trzeba zmodulować za jednym razem, żeby nie musieć mieszać od nowa i miec potem innych odcieni.

Tu poslużyłem się sprawdzonymi gotowcami po pierwsze dla pewności, po drugie dla możliwości zrobienia tego na kilka etapów.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

49 minut temu, Stojkovic napisał:

Jedyny minus wtedy to czas, a właściwie jego brak, bo trzeba zmodulować za jednym razem, żeby nie musieć mieszać od nowa i miec potem innych odcieni.

No nie, bo to się robi w prosty sposób tj. nic na oko. To znaczy moja metoda jest trochę na oko, bo odmierzam farbę zapałkami używanymi jako zakraplacz. Leję prosto do aerografu np. dark yellow 3 krople + biała 1 kropla oraz wielokrotności. Potem ton jaśniejszy w proporcjach 3+2, następny 1:1; 2:3 itd. Ja używam Gunze, które są w słoiczkach więc odmierzać trzeba przy pomocy czegoś takiego jak zapałka. Te farbki akrylowe mają chyba jak stare Vallejo dziubek do zakraplania. W tej metodzie trzeba tylko pamiętać na jakiej proporcji się skończyło ale nie oszukujmy się, nie ma dramatu jak się nam zapomni, bo drobne różnice w odcieniach przy tym sposobie malowania i dalszej obróbki są przecież pomijalne.  

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Żółty po dodaniu czarnego bardzo mocno przesunie się w stronę brudnej zieleni. Tutaj widać, że ten najciemniejszy kolor to jest w zasadzie Burnt Umber.

Ja zawsze mam problem z modulacją - nie używałem nigdy gotowych zestawów i nie do końca wiem jak rozjaśniać kolory, bo proste dodanie białego sprawia, że kolory są wyprane i wyglądają jak spłowiałe na słońcu. Chyba nie zawsze to jest ok...

No nic, sam zbieram siły teraz do malowania w Dunkelgelb i zobaczę jak mi wyjdzie. 

Pozdrawiam
Krzysiek

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

9 godzin temu, Bzdura napisał:

Czern nie nadaje sie do przyciemniania niektorych kolorow, chocby Dunkelgelb. Widac to mocno w technice B&W.

Toteż nie napisałem, że dodaję czerni do koloru. Używam jej tylko do pierwszego kroku jaki pokazał Stojkovic, czyli zrobienia ciemnej bazy w zakamarkach i miejscach, które mają być najciemniejsze. Samym czarnym.

 

1 godzinę temu, krzy65siek napisał:

Ja zawsze mam problem z modulacją - nie używałem nigdy gotowych zestawów i nie do końca wiem jak rozjaśniać kolory, bo proste dodanie białego sprawia, że kolory są wyprane i wyglądają jak spłowiałe na słońcu. Chyba nie zawsze to jest ok..

Zgadza się dlatego czasem trzeba się posiłkować innymi kolorami. Mając na półce podstawowe barwy jak żółtą, czerwoną, zieloną, niebieską zawsze można coś wymodzić. Ja się przeważnie posiłkuję gotowymi kolorami, które mi zostały z innych modeli. Jakiś jaśniejszy piaskowy, zielony itd. 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

4 godziny temu, Baldigozz napisał:

Toteż nie napisałem, że dodaję czerni do koloru. Używam jej tylko do pierwszego kroku jaki pokazał Stojkovic, czyli zrobienia ciemnej bazy w zakamarkach i miejscach, które mają być najciemniejsze. Samym czarnym.

Totez ja nic nie pisalem o dolewaniu czarnej do czegokolwiek, natomiast Twoj pierwszy post lekko wprowadza w blad, bo uzywajac skrotu myslowego sprawiasz wrazenie jakby cala modulacje mozna wykonac

Cytat

mając 3 buteleczki farb: właściwą dla kamuflażu, białą i czarną

Technika B&W polega na wymalowaniu swiatlocienia w manierze monochromatycznej i nadaniu mu odcienia wlasciwego.

Sherman-BW_YS_21.jpg

jllopezstyle.com

Osobiscie uwazam, ze takie malowanie pod zolty kolor daje slaby efekt koncowy. Do dobierania kolorow do rozjasnien/przyciemnien polecam kolo kolorow.

Edytowane przez Bzdura
  • Like 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Napisałem "wszystko to można zrobić" przy użyciu tych 3 buteleczek. I tak dokładnie przeważnie robię. Różnicy nie zauważyłem poza zaoszczędzeniem kilkudziesięciu złotych w portfelu, bo zamiast wydawać na zestaw farb do modelowania 50-70 zł, wydaję 10 zł na jedną farbkę. Białą i czarną mam zawsze jakąś. 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Rozjasnienie zielonego czy brazowego bialym raczej da marny efekt. Warto o tym wspomniec w watku, ktory jest skierowany do poczatkujacych. Tak samo jak o tym, ze w zalewie zestawow dedykowanych do konkretnych kolorow czy teatrow wojennych warto wyrobic sobie odpornosc na kupowanie wszystkich gotowcow oferowanych przez producentow. Nie znam odcienia ktory nie zostalby rozlozony na czynniki pierwsze i malowany farbami dostepnymi pojedynczo. Swoja droga, nawet farby z zestawu do modulacji mozna uzyc w innym celu niz sama modulacja.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Nie szukajmy może oszczędności tam gdzie nie trzeba. Specjalnie używam gotowców, żeby nie komplikować, a pokazać zasadę działania na bezpiecznie.

Dyskusja na temat tego czy biały czy pistacjowy są bezcelowe, tymbardziej, że znając zasady modulacji można się potem samemu bawić...

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Daleki jestem od zaglądania komuś w kieszeń ale w modelarstwie największe pieniądze robi się na lenistwie ? Niektóre firmy swoje produkty od razu wypuszczają pod stosowanie aftermarketów ze swojej stajni. Wszelkiej maści dodatki, blachy, żywice, to chyba większy biznes niż same podstawowe zestawy. To samo jest w chemii, gdzie ktoś propaguje nową modę w malowaniu, brudzeniu, a potem konfekcjonuje pod swoim nazwiskiem serię produktów do tego. Nie żebym to ganił, wręcz przeciwnie. Dzięki temu coś się dzieje. Sam wolę sięgnąć po gotowy wash niż wyciągać tubkę farby, rozcieńczalnik i przygotowywać go na piechotę. Tylko wiem, że jakby mi się chciało, to mogę to zrobić. W przypadku początkujących szkoda mi ich i czasem skromnych budżetów, bo oglądają internety i myślą, że nie da rady inaczej niż np. używać pigmentów pod marką znanego modelarza, gdy taki sam albo lepszy jakościowo kupią kilka razy taniej w byle sklepie dla artystów. Dlatego uważam, że zawsze warto coś o tym napomknąć.

Nie traktuj proszę tego co pisałem w tym poście i powyższych jako ataku na twój świetny pomysł. Wykonanie też świetne więc kontynuuj dalej.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Nie ma problemu.

Staram się trzymać głównego tematu, bo sam wiem, jak ciężko jest znaleźć coś krok po kroku łopatologicznie.

Forum jest od dyskutowania :)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Co by dalej kontynuować wątek naniosłem z ręki camo testując przy okazji farby Mr. Paint - niedoskonałości to moja wina, nie farb.

Już widać, że modulacja optycznie nie jest tak bardzo rzucająca się w oczy. Na gotowe camo kładziemy z szerokiego pędzla filtr.

62045354_2491893850841780_5653301706096640000_n.jpg

62347160_2491893664175132_2776295048004763648_n.jpg

62439990_2491893530841812_2238445471871795200_n.jpg

62440332_2491894094175089_6274271101409296384_n.jpg

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Nie miałem żadnej konkretnej, trochę wzorowałem się na Panterach z Normandii - głownie chodziło mi o poćwiczenie linii z ręki.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Bardzo dobra inicjatywa Stojkovic! Szanuję! 
Czy da się przypiąć jakoś ten wątek albo stworzyć jakiś dział porady dla początkujących?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

W dniu 8.06.2019 o 16:19, Stojkovic napisał:

Na gotowe camo kładziemy z szerokiego pędzla filtr

Jak i czym, po całości tym pędzlem? Jaki filtr, gotowiec? Czy może samoróbka, jak tak to z czego, oleje? I jaki efekt mamy tym sposobem osiągnąć, co to ma na celu? Dla laika to bardzo lakoniczne info, proszę o rozwiniecie ?

Pytam, bo sam do końca nie wiem, a jeśli to poradnik to trzeba łopatologicznie :nauka:

Inicjatywna godna pochwały :piwo:

Pozdrawiam,

Jurek

Edytowane przez Jery
  • Like 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Cały szpej potrzebny do roboty jest na pierwszej fotce.

Widać tam gotowy filtr MIG'a o odcieniu Sand Grey. Jak widzis, mamy na modelu bardzo wiele odcieni (6 samego piaskowego + oliwkowy i brąz)kolory nie sa harmonijne, są jaskrawe - stosowanie filtra pozwoli nam nieco przygasić te kolory i stonować je w harmonijną całość. Model będzie mniej kreskówkowy.

Ważne by przy nakładaniu filtra z butelki dobrze obetrzec pędzel by nie zalać nim modelu, a jedynie "posmarować" po całości - cienka warstwa wystarczy.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Nie ma nigdy tak, że się wszystko od razu umie. Jak na razie to zlikwidowałem odkurz przy szlaczkach  i to jest krok do przodu.

Możemy długo dyskutować o tym jaki wariant wybrać w gronie zaprawionych modelarzy robiących "enty" już model taką czy inną techniką.

W zamierzeniu ten wątek jest dla tych co dopiero zaczynają i boją się zepsuć model malowaniem innym niz jeden kolor albo weathering  to głównie błoto ze słoika po burty.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Jestem na posterunku,

 

Dziś będzie co nieco o obiciach.

Bardzo często widać na forach, że młokosy modelarskie (chodzi o staż klejenia) drugi czy nawet pierwszy model koniecznie chca poobijać i to w wielu przypadkach jest niezwykle zgubne bo robia te obicia wszędzie i wielkie jak kratery.

Moje zdanie na ten temat jest dośc mocno konserwatywne. Obicia, zadrapania głównie tam gdzie się chodziło, uderzało o przeszkody terenowe i coś stawiało/przesuwało...

Dodatkowo ranty i krawędzie płyt (ale nie wszystkie!)

Kolor do obic jaki stosuję i nigdy mnie nie zawiódł: Chipping color z palety AK

Moje obicia wykonuje na dwa sposoby:

- delikatnie cieniutkim pędzlem 3x0

- gąbkami (gdy farba nieco podeschnie na palecie)

Błotniki jeśli nie powyginane i rozprute, moga byc lekko poobijane od gałęzi, murków i innego lekkiego rodzaju przeszkód.

Wszystko z umiarem!

 

64322187_2506377346060097_4092308340720271360_n.jpg

64586863_2506377486060083_5820424660315013120_n.jpg

62612244_2506378119393353_4628347257425494016_n.jpg

64361832_2506377932726705_2229989450065117184_n.jpg

64398204_2506377789393386_174052286950014976_n.jpg

64451210_2506377619393403_7016667756279889920_n.jpg

Edytowane przez Stojkovic
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Umieściliśmy na Twoim urządzeniu pliki cookie, aby pomóc Ci usprawnić przeglądanie strony. Możesz dostosować ustawienia plików cookie, w przeciwnym wypadku zakładamy, że wyrażasz na to zgodę.