Skocz do zawartości

Supermarine Spitfire Mk. IXc EN315 ZX6 - Tamyia 1/32


Boch

Rekomendowane odpowiedzi

Wraz z końcem zimy zakończyłem prace nad modelem.

 

Podsumowanie działalności „Cyrku Skalskiego”

 

W ciągu niecałych dwóch miesięcy, podczas których Polacy walczyli w Afryce, udało im się zestrzelić 25 samolotów przeciwnika. Takiego wyniku nie miała żadna z jednostek Spitfire’ów przydzielonych do 244 Skrzydła. Najskuteczniejszy był 145 Dywizjon, który w tym samym okresie czasu, zgłosił 22 zestrzelenia. Ogółem całe skrzydło zameldowało zniszczenie 100 samolotów nieprzyjaciela, czyli Polacy, którzy stanowili siódmą cześć, po przybyciu Kanadyjczyków z 417 Dywizjonu, dziewiątą część skrzydła, zgłosili 25% zniszczeń całej jednostki. Bez wątpienia był to wielki sukces polskiej jednostki.

 

Najskuteczniejszym pilotem PFT był Eugniesziusz Horbaczewski z liczbą pięciu zniszczonych samolotów wroga. Dzięki pobytowi w Afryce trafił do grona asów. W całym 244 Skrzydle, skuteczniejsi od niego byli jedynie dowódcy 145 i 601 Dywizjonu, którzy oprócz pięciu zestrzeleń, zgłosili też zestrzelenia prawdopodobne i uszkodzenia maszyn wroga. Kolejni co do skuteczności Polacy to Skalski ósmą lokatą w Skrzydle z wynikiem (3-0-1). Po trzy zwycięstwa odnieśli Król, Sporny i Sztramko i zajęli miejsca 9-12. Popek (2-0-1) na pozycji 16-17. W całym skrzydle pilotów, którzy odnieśli co najmniej jedno zwycięstwo było 53, a wśród nich było 12 Polaków.

 

W trakcie kampanii Polacy wykonali 545 lotów bojowych w czasie 618 godzin i 35 minut, oraz 155 lotów nieoperacyjnych w czasie 72 godzin i 45 minut. Najczęściej bojowo latali Skalski (41 lotów), Machowiak i Kowalski (40 lotów), Sporny (39).

 

0762f0_f5e2dae1d3984f4aafbc94ee2e6378b1~

Piloci PFT

 

 

Podsumowanie działalności Spitfire EN315

 

Spitfire w wariancie IXc, z silnikiem Merlin 61. Oblatany w styczniu 1943 miał mieć niezwykle barwną, choć krótką historię. Od momentu przydzielenia go w marcu 1943 roku do jednostki polskiej, na samolocie latali między innymi: Horbaczewski, Bohdan Arct, Kazek Sporny, Mieczysław Wyszkowski, Mieczysław Popek no i oczywiście Stach Skalski. Pierwszy lot w ramach PFT, Spitfire EN 315 odbył dnia 24 marca. Oblotu dokonał Majchrzyk. Pożegnanie natomiast, czyli ostatni lot w ramach tej formacji, odbył się 20 maja 1943, lot z Hergla do Ben Gardane, a za sterami siedział Stanisław Skalski. W międzyczasie samolot wykonał około 75 lotów bojowych, co biorąc pod uwagę niecałe dwa miesiące, daje niezwykle intensywny czas.

 

W trakcie walk nad Afryką, Polacy odnieśli na Spitfire EN315 ZX6 łącznie sześć potwierdzonych zestrzeleń, w tym 5x Bf-109 i 1x Mc. 202. Dwa zestrzelenia prawdopodobne, w tym 1x Bf-109 i 1x Mc. 202 oraz dwa uszkodzenia, oba to Bf-109.

 

Zwycięstwa odniesione na tej maszynie:

 

02.04.1943 – Horbaczewski – Bf-109 pewny

04.04.1943 – Skalski – Bf-109 pewny

06.04.1943 – Wyszkowski – Bf-109 prawdopodobny

08.04.1943 – Popek – Bf-109 uszkodzony

18.04.1943 – Arct – Mc.202 prawdopodobny

20.04.1943 – Arct – Bf-109 pewny

21.04.1943 – Arct – Bf-109 uszkodzony

22.04.1943 – Horbaczewski - 2x Bf-109 pewne

28.04.1943 – Popek – Mc. 202 - pewny

 

Można się pokusić o stwierdzenie, że to niezwykły samolot w historii polskich sił w II wojnie światowej, na pewno jeden z najbardziej zasłużonych. Jak widać ze statystyk, samolot wykonał kilkanaście procent lotów całej jednostki.

 

Po wydarzeniach w Afryce, w niedługim czasie EN315 spotkał swój los na Malcie, gdzie w lipcu 1943 został utracony.

 

0762f0_6596c999ec704a6c9e5d3e7bcc61bc56~

Kazek Sporny w kabinie EN315

 

0762f0_93335a5b16b54c81b9d0911ae8529098~

Start Polaków na akcję. 

 

Podsumowanie warsztatu

 

Model przedstawia maszynę w okresu działalności PFT w Afryce, wiosną 1943 roku. Samolot o oznaczeniu bocznym ZX6.

 

Mogę w zasadzie powiedzieć, że przezimowałem z tym projektem, bo prace rozpocząłem 16 grudnia 2022. Przez ten czas, niemal codziennie wykonywałem mniejsze lub większe działania. Trudno jest mi zatem przeliczyć to na godziny, ale myślę, że było ich w okolicy 150.

 

Założenie jakie sobie postawiłem to poczucie, że niczego nie robiłem w pośpiechu i z dużą starannością. Chciałem w ten projekt włożyć całe zaangażowanie na jakie mogłem sobie pozwolić. Ważnym etapem budowy był drugi Spitfire sklejony na szybko (Hobbby2000 1/32), który służył mi jako poligon wielu rozwiązań, działania chemii, efektów malowania etc. Ten prosty zabieg okazał się strzałem w dziesiątkę i na pewno będę sięgał po podobne rozwiązania przy kolejnych projektach.  

 

Etapy budowy, jeśli ktoś ma ochotę zerknąć, znajdziecie tutaj:
Warsztat Spitfire EN315

 

Model Tamyia Spitfire IXc w skali 1/32. Oprócz samego modelu użyłem żywicznych doatków i innych aftermarketów:

- Tablica

- Lufy

- Koła

- Drzwi kabiny

- Maski

- Blachy do silnika

 

Model malowany był farbami Tamyia i Gunze, a później olejamy Abteilung i kredkami akwarelowymi marki AK i Faber Castell.

Mnóstwo części, ale spasowanie bardzo dobre, niezwykła dokładność i piękne oddanie detali. Model zdecydowanie warty polecenia. 

 

0762f0_351a8b6e52e84ec487a0246c6f53ef92~

 

0762f0_5aa421580d3c420bb10312fcc2821dfd~

 

0762f0_8a553d62309a48d78817a4e7a33958c6~

 

0762f0_a0347d6614b24e669b57b1a50ff1cf08~

 

0762f0_b1de45bb260b439fa2f28ba3b554550f~

 

0762f0_65046aea710c4098b07bd8b3ce19ec26~

 

0762f0_90e7bfd955f645be906c7f337bac1a31~

 

0762f0_8f3416368e414395904cd08a43a1dbe5~

 

0762f0_b3b6d99f6eca4f0ea4f80a4d8f8c116e~

 

0762f0_ee79e54604a34cbe8f040114547ccddc~

 

0762f0_bad1ea2744e94534b23071a3395d0315~

 

0762f0_6f233de7d8984aadaa6a01fc7ce2a4af~

 

0762f0_c668254b0c894ec3bf789545d1bf9c6a~

 

0762f0_98164e2d0b7a4d43a92411ca56d443e6~

 

0762f0_4fc55e46476b4208a9c56e3af3283b4c~

 

0762f0_babd9df712ed4a42b47ac8aad1af4a23~

 

0762f0_f0536fee4639441c866d02d3c401549c~

 

0762f0_ecfcafebae984753b8818bd685bd76b2~

 

0762f0_496e196a82df4ebbbe5a765b82a91021~

 

0762f0_9c3ac99cbcbb43a59c89aab8af01c5da~

 

0762f0_a0dd7768615744fbbead6855c7ef0a23~

 

0762f0_0b217677bc144fadae91b4014387f235~

 

0762f0_106c4ca8947b4347b23e0a5a725878f3~

 

0762f0_90ac13aefb3e4d28aedd11465eab14ba~

 

0762f0_d6697943600048b8bebc629bfa7e5bdc~

 

0762f0_36b5608f159a449abb3d6652287d52c5~

 

0762f0_d758fefc881f40c58c597d466fbc61ca~

 

0762f0_5c20b5be95754b6d8591dc1397db3fb2~

 

0762f0_f1774aa5d7fb4ed1a363ae951d31fee9~

 

0762f0_c70c7fdec1c0453fb6c459d051fc7ba1~

 

0762f0_39b3dbbe372c4334ae75bcd17bc3674b~

 

0762f0_1cfd3404b0e04825b07025b9b39c4893~

 

0762f0_1b1429b3641b4b33a2951f19f47465d9~

 

0762f0_0cbab023e39d4a44b0b97a5e841caee6~

 

0762f0_8a36d1ab5fe94c6cb788e03eac9f1a3e~

 

0762f0_745893e94d334355850ae825aaa3a788~

 

0762f0_d5bb3cc867a94a74a9e8a4ae3215655f~

 

Pzdr.

Łukasz

Edytowane przez Boch
  • Like 44
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Piękne wykonanie. Swoim starczym wzrokiem nie dostrzegam co prawda niuansowania różnymi odcieniami aluminium ale - jak podejrzewam - autor oraz wszyscy obserwujący (no, prawie) mieli dobrą zabawę. Profesjonalne zdjęcia podkreślają urok tej pracy.  Jej oglądanie to czysta przyjemność.

  • Thanks 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

22 minuty temu, RogerM napisał:

Efekt finalny bardzo dobry, a niektórzy tak się obawiali w czasie eksperymentów malarskich o ich wynik... :brawo:

Bo należy poczekać z oceną jabłecznika, aż się upiecze.

Edytowane przez Boch
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

15 minut temu, Boch napisał:

Bo należy poczekać z oceną jabłecznika, aż się upiecze.

 

Ale nie w naszym pięknym kraju. Tutaj każdy chce piec razem z kucharzem.

  • Haha 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Model fantastyczny, fajnie "zużyty", ogólny odbiór bardzo in plus :super:

Natomiast moim zdaniem efekty kafelkowania, te naście warstw które kładłeś w ogóle nie są widoczne. Wszystko i tak się zlewa w - bardzo ładną - ale jednak pustynną chmurę. I nie zrozum mnie źle, myślę że tak właśnie powinno być i sam bym dążył do podobnego efektu, po prostu cała ta misterna robota się ukryła.

Rzeczy takie jak napisy eksploatacyjne, żółte krawędzie natarcia, opony z bieżnikiem czy zaślepkę uzbrojenia wytykano w warsztacie, szkoda że nie zmieniłeś. Ale każdy robi jak uważa :)

Powtórzę: model pierwszorzędny!

  • Like 3
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Moim zainteresowanie jest głównie pancerka, ale od czasu do czasu zajrzę do jakiegoś warsztatu, a nóż coś mnie zainteresuje. Twój oglądałem z zapartym tchem. Model rewelacyjnie wykonany, pięknie zaprezentowany, szczegóły pięknie wyeksponowane. Silnik i ślady eksploatacji powodują, że odwracają wzrok od świetnie wykonanej całości. 

 

Chcę więcej takich oglądać. Piękne!

  • Thanks 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Ze wszystkich ZX 6 jakie widziałem, ten mi się podoba najbardziej ! Rewelacja pod każdym względem.

Widzę, że zaślepiłeś otwory obok działek w skrzydłach. Ja w swoim tez tak zrobiłem, a podobno były zostawione jako otwarte.

  • Thanks 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Model wali z liścia  i nie bierze jeńców.

Malowanie jest precyzyjne i perfekcyjne - chciałbym tak umieć.

Ślady i eksploatacja wykonane mistrzowsko.

Zdjęcia także.

 A co ajabymgdybymtakpotrafił?

Wygląda że angolki mieli najtrwalszą farbę do kamo - wszystkie te ślady i niuanse widać że są ,, na kolorze" .

I tak samo napisy eksploatacyjne - ani jedna literka czy kreseczka  się nie starła, wszystkie ,, są przykryte" śladami.

A podobno akurat ten był jednym z intensywniej  użytkowanych.

Co nie zmienia faktu że model meisterklasse...

 

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Kupę roboty włożyłeś w ten model i za to wielki szacunek. Bardzo podoba mi się czystość i staranność wykonania. W kwestii malowania: dużo zabawy, a praktycznie wszystko zniknęło. Dół na tak, a nawet na TAK, góra... po twoich wcześniejszych pracach spodziewałem się innego efektu. Podratowałeś ją brudzeniem, ale nadal wygląda jakby brakowało ostatnich warstw farby, takiego finalnego wygaszenia, wygładzenia. Śmigło super. JBZ pisał w warsztacie o zaślepkach, ja o kołach, ale to zawsze możesz jeszcze zmienić. Wyciągnij wnioski i do przodu, czekam na kolejny warsztat :D .

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dokładnie , czy coś dały te wcześniejsze efekty czy nie, malkontentom i tak nie dogodzisz :) , wizualnie to świetny model wyszedł, autor pokazał tu sporo ciekawych technik, jeden z drugim siedzi tu  w miejscu naście lat a i tak będzie szukał pierdołek, i tyle mu zostanie..

Edytowane przez Evildead
  • Thanks 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Umieściliśmy na Twoim urządzeniu pliki cookie, aby pomóc Ci usprawnić przeglądanie strony. Możesz dostosować ustawienia plików cookie, w przeciwnym wypadku zakładamy, że wyrażasz na to zgodę.