Lipstein Napisano 6 Marca 2013 Share Napisano 6 Marca 2013 Kamil, a jakiej produkcji jest używana przez Ciebie plastelina? Pytanie zasadne, bo ja raz użyłem plasteliny produkcji chyba jeszcze ZSRR i była masakra - plamy, trudności z usunięciem Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Piotr Dmitruk Napisano 6 Marca 2013 Share Napisano 6 Marca 2013 Można podnosić krawędź taśmy, można też nakleić nieco cofniętą taśmę, a na nią nakleić plastelinę ukształtowaną w taki daszek wiszący 1 mm nad powierzchnią. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Mikolaj75 Napisano 6 Marca 2013 Autor Share Napisano 6 Marca 2013 Cześć wszystkim, dzięki za zainteresowanie i poruszenie szeregu zagadnień. Spróbuję po kolei odpowiedzieć: greatgonzo - niestety nie dysponuję fotką ezgemplarza nr 13 z napisem fundacyjnym, a taki samolot będzie wykonywany. Schemat ten jednak jest bardzo popularny w opracowaniach - u Luranca, w Monografiach Lotniczych oraz na planszy autorstwa AMO_Graphica - tu prośba: Andrzeju, gdybyś miał dokumenty źródłowe z których to opracowywałeś, daj znać. Analiza schematów wskazuje na powtarzalność układu plam na Jakach choć na pewno nie tak ścisłą jak np na Spitfirach. W miarę możliwości brudki będę odwzorowywał na podstawie ich układu na innych samolotach. Kamil - osłony nie są połączone na stałe, do tego są elementami jednorodnymi i choć są cienkie, nie myślę aby dało się je łatwo uszkodzić przy ściąganiu masy. Do tego zachowam należytą ostrożność Banny, Robert, Marcin, Piotr - dzięki za uwagi i porady, to prawda, że nie mam doświadczenia w częstym malowaniu gotowych modeli, ale nadrabiam to ćwiczeniami. To moja wina, że warsztat jest rozwlekły, ale gdybyście zechcieli rzucić okiem na stronę 26, to jest tam opis prób na płatach-poligonach i połówkach kadłuba. Tam testowałem nie tylko kolory, ale i przejścia (z ręki, blutack, maski tekturowe). Wyniki też tam są, i fotki wałków też. Sam Don Roberto napisał wówczas: "ładnie wyszły przejścia" (a wałki jak ten wyżej) . W ogóle uważam, że blutack nie pozwala na robienie bardzo miękkich przejść, bo musiałby być niezwykle gruby (ważny jest promień, a nie średnica wałka). Spójrzcie zresztą proszę na Airacobrę Bartosza 69 - zastosował w miarę cienkie wałki i rozmycie jest minimalne (czyli takie jak ma być), ale w Jaku musi być większe, bo tak po prostu było na oryginałach Jeśli do weekendu uda mi się pomaskować całego łobuza to położę ciemny szary, jeśli nie to chociaż prysnę osłony. Wyniki szanownemu gremium przedstawię. Pozdrawiam - Mikołaj Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Robert Ostrowski Napisano 6 Marca 2013 Share Napisano 6 Marca 2013 Mikołaj jak najbardziej z blutaka wyjdą bardzo miekkie przejscia zalezy to od srednicy wałka i od kąta prowadzenia aero Edit tak Mikołaju na testach wyszły ładne tylko tutaj mam wrazenie ze na osłonach dałes sporo grubsze ,moze to wina zblizenia Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Mikolaj75 Napisano 6 Marca 2013 Autor Share Napisano 6 Marca 2013 Robert - zgoda, ale rozsądna grubość wałka ma swoje granice, choćby pod względem możliwości ułożenia, a na dodatek w 72 zbyt duży kąt mógłby w pewnych przypadkach doprowadzić na małych powierzchniach do wpadania farby pod przeciwny wałek. Chodzi jednak o to, że po prostu w Jaku potrzebne są przejścia nazwijmy to "średnie". Poza tym już kiedyś zatwierdziłeś PS. Dzięki za wymianę poglądów o malowaniu Jaka w fajnym stylu Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Banny Napisano 6 Marca 2013 Share Napisano 6 Marca 2013 No to czekamy na efekt malowania! Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
AMO_Graphic Napisano 6 Marca 2013 Share Napisano 6 Marca 2013 Ok. Mikołaju. Jutro poszukam w płytach. Schemat malowania "13" opierałem na rosyjskich planach z książki niezbyt dawno wydanej, a dotyczącej malowania samolotów WWS w czasie II Wojny, oraz fotografiach, opracowując instrukcję malowania do modelu MONTEX-u w 1/32. Schematy z tego wydawnictwa odbiegają nieco od dotychczasowych informacji, ale za to mają podparcie w fotografiach. Poszukam i podeślę Ci to co mam. Pozdrawiam Andrzej Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Mikolaj75 Napisano 9 Marca 2013 Autor Share Napisano 9 Marca 2013 Cześć, Kamil - masa będzie stosowana do maskowania całego kamuflażu, ale mimo takiej a nie innej konfiguracji Jaczka, jest on w swych fragmentach relatywnie mocny - skrzydła nie budzą zasadniczych wątpliwości co do wytrzymałości, bardzo delikatnie będę obchodził się z górą kadłuba, ale i tam nie powinno być problemów. AMO_Graphic - będę wdzięczny za każdą informację, mam jedynie nadzieję, że nie wywróci to moich dotychczasowych wyobrażeń o malowaniu Jaka w sposób rewolucyjny, nie zniósłbym tego po latach wierzeń w zaplanowany już kamuflaż... Dla całkowitego wyjaśnienia kwestii grubości wałków, poniżej efekt malowania na wałkach jak pokazane wyżej. Powtórzyły się wyniki z testów, mniejsze wałki spowodowałyby już tak niewielkie rozmycie, że mogłoby być to już uznane za błąd w malowaniu. Taśma, maskol i masa zeszły bez problemu, udało się nic nie uszkodzić. I zbliżenie na osłonę kabinki - maskowanie generalnie zdało egzamin Przystępuję zatem do maskowania reszty Jaczka. Pozdrawiam - Mikołaj Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
fiedotow Napisano 9 Marca 2013 Share Napisano 9 Marca 2013 Jestem pod wrażeniem... Choć przyznam szczerze, że linia przejścia wydaje mi się rozmyta na zbyt dużym obszarze. Ale jest ładnie Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Banny Napisano 9 Marca 2013 Share Napisano 9 Marca 2013 Typowe rozmycie na prawdziwym samolocie przy malowaniu natryskiem z reguły nie przekracza 5 centymetrów, czyli w skali 1/72 powinno być mniejsze niż 1mm... Ale jak ktoś chce specjalnie podkreślić rozmycie, to przesadne uwypuklenie tego efektu jest do przyjęcia. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
greatgonzo Napisano 9 Marca 2013 Share Napisano 9 Marca 2013 Limuzynki Ci zazdroszczę. U mnie fatum, piąty raz chyba poprawiam. Mnie Jaki są zupełnie nieznane. OK, zobaczę na Twoim modelu . Moim zdaniem technicznie wyszło to bardzo dobrze. Rozmycie jest bardzo małe, najwyżej 1mm na oko, a jednocześnie bardzo miękkie. To drugie jest bardzo trudne do uzyskania przy wałkach o małej średnicy - rozmycie ucięte wałkiem uzyskuje 'techniczny' wyraz nietypowy dla malowania pistoletem z ręki. Z kolei szerszy wałek wymaga bardzo konsekwentnego prowadzenia aerografu. Bo te Jaki były z ręki, tak? Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
AMO_Graphic Napisano 9 Marca 2013 Share Napisano 9 Marca 2013 Cześć Mikołaju. Bez przesady z tym stresem. Pisząc o książce miałem na myśli uporządkowanie schematów malowania konkretnych typów samolotów, oraz użytych kolorów. Dużo bogatsza paleta farb, a nie tylko zielony, brązowy i czarny. Kilka schematów barw, charakterystyczne dla poszczególnych zakładów produkcyjnych, etc. Znalazłem płytę z rysunkami. Muszę jeszcze doszukać się fotek. Schemat "13" poniżej Dół jest oczywiście niebieski. Jak znajdę fotki, to podrzucę. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Robroy Napisano 9 Marca 2013 Share Napisano 9 Marca 2013 Sledze Twój warsztat od jakiegoś czasu- piękna modelarska robota Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
KayFranz Napisano 9 Marca 2013 Share Napisano 9 Marca 2013 Andrzeju - generujesz te profile z CMYK-a (w każdym razie ten z góry...) Zrób je w RGB, to będą trzymały właściwe kolory... Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Mikolaj75 Napisano 9 Marca 2013 Autor Share Napisano 9 Marca 2013 Dzięki za uwagi i wszelakie inne informacje. Miło mi też powitać na warsztatcie kolegę Robroya - także ze względu na zamiłowanie detaliczne - 14-tkę oglądam, a jakże Andrzej - widzę, że są pewne różnice, na szczęście nie drastyczne.. Kwestia rozmycia kolorów jest przede wszystkim efektem analizy fotek. Dobrze wiemy, że jest ich niewiele. Dla polskich Jaków bardzo miarodajne (i tak naprawdę chyba jedyne) są fotki "12-tki" (powszechnie znane zdjęcia) i nie ma wątpliwości, że rozmycie należy do relatywnie szerokich. Nie jest to zatem wola eksponowania, a raczej odzwierciedlenia sposobu malowania. Przecież nawet na zdjęciach Spitów widać natryskowe malowanie, ale każdy się zgodzi, że tam przejścia były o wiele bardziej wyraziste niż w Jakach. Nie można zatem stosować jednolitej metody, tylko dostosować ją do realiów pierwowzoru. greatgonzo - nie mam aż tak precyzyjnych informacji, ale nie wydaje mi się aby malowanie Jaków przebiegało inaczej niż z ręki. W limuzynce mam akurat to ułatwienie że jest w pełni rozwijalna i maskowanie nie stanowiło problemu. Prawda wyjdzie na jaw przy wiatrochronie i tylnej części osłony... Ponieważ zdjęcia na zbliżeniu mogą wywoływać nieprecyzyjne wrażenia co do przejść kolorów, poniżej fotka osłon z pewnej odległości na macie olfa dla zobrazowania rozmiarów A tu w dużym zbliżeniu przy linijce - przestrzeń rozmycia nie przekracza 1 mm Jeśli natomiast ktoś dysponuje materiałem wskazującym na inne realia, proszę o podzielenie się. Jak dostanę te dane dopiero w galerii, to będzie mi smutno... Pozdrawiam - Mikołaj Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
fiedotow Napisano 9 Marca 2013 Share Napisano 9 Marca 2013 Na zdjęciu z większej odległości ładnie się prezentuje... Gratulacje Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Banny Napisano 9 Marca 2013 Share Napisano 9 Marca 2013 Przecież nawet na zdjęciach Spitów widać natryskowe malowanie, ale każdy się zgodzi, że tam przejścia były o wiele bardziej wyraziste niż w Jakach. Nie można zatem stosować jednolitej metody, tylko dostosować ją do realiów pierwowzoru. Dokładnie tak. Kamo na Spitfire'ach było malowane z reguły od szablonów (przynajmniej fabrycznie). Przypuszczam, że w samolotach sowieckich było to raczej "od ręki", nawet fabrycznie. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
greatgonzo Napisano 9 Marca 2013 Share Napisano 9 Marca 2013 Przecież nawet na zdjęciach Spitów widać natryskowe malowanie Widać różne rzeczy, bo i różne rzeczy się działy, ale to inny temat . Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
AMO_Graphic Napisano 10 Marca 2013 Share Napisano 10 Marca 2013 Poprawione rozszerzenie plików. Andrzeju - generujesz te profile z CMYK-a (w każdym razie ten z góry...)Zrób je w RGB, to będą trzymały właściwe kolory... Zgadza się, rysowane w CMYKu, ale już skorygowane. Dzięki za sugestię Pozdrawiam Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Mikolaj75 Napisano 10 Marca 2013 Autor Share Napisano 10 Marca 2013 Cóż, Andrzeju - ja trochę za szybko, a może Ty trochę za późno. W każdym razie moje przywiązanie do Luranca wzięło górę . Jak otrzymał zatem Lurancowy średniowieczny kamuflaż fabryczny: W czasie schnięcia ja udaję się do bibliotek klasztornych celem poszukiwań zwojów i pergaminów mężów starożytnych zawierających rozprawy i traktaty o brudzeniu makiet aparatów latających. Pozdrawiam - Mikołaj Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
young Napisano 10 Marca 2013 Share Napisano 10 Marca 2013 Klasa! Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
xychu Napisano 10 Marca 2013 Share Napisano 10 Marca 2013 Przepiękny. Podoba mi się. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
kamil zoszak Napisano 10 Marca 2013 Share Napisano 10 Marca 2013 jestem ciekaw jak teraz w tm całym szkielecie będzie pasował silnik... Czekam na niego z niecierpliwością Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
manas Napisano 10 Marca 2013 Share Napisano 10 Marca 2013 Modelarstwo doskonałe. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
AMO_Graphic Napisano 10 Marca 2013 Share Napisano 10 Marca 2013 Spoko Mikołaju. To Twój model, Twój wybór i Ty decydujesz z jakich materiałów korzystasz. Nie ma co się stresować. Model wygląda... zjawiskowo i powtarzam to, co wcześniej w kontekście Andrzeja Ziobra i Henia Hemke. Jest moc! Pozdrawiam Andrzej Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Rekomendowane odpowiedzi
Dołącz do dyskusji
Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.