Jump to content

M-346 Master


Recommended Posts

Taki Master to samolot szkolno bojowy. Mamy takie położenie geograficzne, ze w razie czego będziemy państwem frontowym. I wtedy możliwość niezasysania brudów z płyty lotniska może się okazać bardzo potrzebna. F-6, bedą musiały mieć czyste pasy, co ogranicza ich dyslokacje, zatem pewnie po paru godzinach konfliktu będą stertą złomu. Ja bym wolał, mieć samoloty, których szansa przetrwania pierwszych zmasowanych ataków na bazy lotnicze jest duża. Czyli samolotów, które by mogły operować z ciągle innych lotnisk. Myśliwce operujące z jednej bazy sa banalnie proste do rozwałki. Słowem zawyżone standardy czystości pasa, są na kursie kolizyjnym z przetrwaniem samolotu w realiach konfliktu.

Link to post
Share on other sites
  • Replies 90
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Spiton, F-16 ma poczwórne flight controlsy , czyli układ sterowania , z tego co pamietam normalnie jeden moze być wyłaczony z eksploatacji . W sytuacji naprawde pilnej potrzeby operacyjnej moze latać z jednym sprawnym FC. Tak samo z odkurzaniem pasa/lądowiska nikt nie będzie zawracał sobie gitary czyszczeniem czegokolwiek , nawet jesli złapie cos do silnika dopoki bedzie utrzymywał sie w powietrzu ma jechac do celu .Tam czy spadnie sam czy go zestrzelą nie robi nikomu róznicy .Ma doleciec i zniszczyć wyznaczony cel .I tyle .

Link to post
Share on other sites
I wtedy możliwość niezasysania brudów z płyty lotniska może się okazać bardzo potrzebna. F-6, bedą musiały mieć czyste pasy, co ogranicza ich dyslokacje, zatem pewnie po paru godzinach konfliktu będą stertą złomu.

Pogląd taki nie zmienia faktu korzystania przez F-16 (norweskie, holenderskie) z DOL. To, że u nas się tego nie ćwiczy (a widziałem kilka różnych, mniej i bardziej sensownych wytłumaczeń), nie znaczy, że się nie da. Bo się da, jak się chce.

Master pewnie też by mógł - gdyby ktoś zechciał, awaryjnie... Wbrew pozorom to nie jest tak, że od razu samolot się rozleci i w ogóle padaka. Najczęściej po prostu spadnie resurs.

Link to post
Share on other sites

niestety kadłuby Jaka produkcyjnego i Mastera są bardzo podobne ale zupełnie inne niż w Amodelu. Wersje produkcyjne obu samolotów mają bardziej obły kadłub, w prototypach był niższy w części nadsilnikowej a na środku kadłuba miał podwyższenie na którym umieszczony był statecznik

Link to post
Share on other sites
niestety kadłuby Jaka produkcyjnego i Mastera są bardzo podobne ale zupełnie inne niż w Amodelu. Wersje produkcyjne obu samolotów mają bardziej obły kadłub

 

Wyciągnąłem swojego Jaka 130 z Amodel (72157) i mogę potwierdzić, że kadłub w części tylnej (silnikowej) nie ma nic wspólnego z Masterem. Na dodatek podwozie jest chowane do tyłu zamiast do przodu i jest mocowane w innym miejscu. Mastera raczej z tych AModel-owych Jaków nie będzie.

Link to post
Share on other sites
  • 5 months later...

I co to jest? Pierwszy polski, czy tylko że niepomalowany? Wygląda jak częściowo kryty sklejką, zwłaszcza poniżej przedniej kabiny ;-)

Link to post
Share on other sites
I co to jest? Pierwszy polski, czy tylko że niepomalowany? Wygląda jak częściowo kryty sklejką, zwłaszcza poniżej przedniej kabiny ;-)

Polskie są jeszcze na linii produkcyjnej. 2 sztuki, jeśli się nie mylę.

Link to post
Share on other sites
  • 3 weeks later...
  • 3 months later...

Z qalimar podejrzewamy, że to prowizorka jeszcze. Numer jest za duży, statecznik nie jest do końca pomalowany (brakuje drugiego koloru). Nie ma też szachownic na skrzydłach, a przynajmniej tych na górze.

Link to post
Share on other sites
  • 4 weeks later...

Czyli polskie oznaczenia nie były namalowane docelowo, tylko tymczasowo naklejone na potrzebę oficjeli i prasy. Ciekawe też, czy dojdzie jeszcze drugi kolor na stateczniku.

Edited by Guest
Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue.