Skocz do zawartości

IŁ-28 Trumpeter 1/72


rymulus

Rekomendowane odpowiedzi

  • Odpowiedzi 296
  • Created
  • Ostatniej odpowiedzi

Top Posters In This Topic

Napisano (edytowane)
Mam nadzieję, że Rymulus nie potratuje mojego postu jako zaśmiecanie wątku.

Panie Andrzeju, nie ma mowy o zaśmiecaniu wątku. Porady od osób piszących na forum są bardzo cenne. Wczorajszego wieczoru skorzystałem już z jednej, o czyn za chwilę.

O igłach od weterynarza nie pomyślałem, a przecież mój przyjaciel uprawia właśnie tę profesję.

Ja od wielu lat używam takiej zwykłej olejnej farby testorsa: http://www.martola.com.pl/en2681/produkty67619/silver_chrome_trim

Szkoda, że nie napisałeś tego wczoraj gdy finalizowałem zamówienie w sklepie MH. Choć może to lepiej, bo testując różne "srebrzanki" dorobiłem się farb Tamiy, Humbroli, Model Mastera, a niebawem dotrą jeszcze Alclady i srebrny Mr. Hobby. Jak tak dalej pójdzie to za chwilę będą one stanowić 50% stanu moich wszystkich farb.

Mosiężnym rurką muszę się przyjrzeć, sprawdzić w jakich występują rozmiarach i zastanowić się nad ich ewentualnym zastosowaniem. Robiąc z nich podwozie nadal jednak pozostaje kwestia malowania tłoków amortyzatora.

 

Wracając do kolejnego podejścia do amortyzatorów, kolega Mikele poradził mi żebym okleił je srebrną taśmą. Użyłem więc taśmy aluminiowej samoprzylepnej przyciętej do odpowiedniej szerokości. Efekt jest bardzo fajny. Łączenia taśmy prawie nie widać, poza tym będzie od strony koła więc tym bardziej nie będzie tego widać.

 

fTRLNlS.jpg

 

mBRmdUL.jpg

Edytowane przez Gość
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Mosiężnym rurką muszę się przyjrzeć, sprawdzić w jakich występują rozmiarach i zastanowić się nad ich ewentualnym zastosowaniem. Robiąc z nich podwozie nadal jednak pozostaje kwestia malowania tłoków amortyzatora.

 

Nie tylko mosiezne, mozna kupic tez niklowe - https://www.emodels.co.uk/albion-alloys-nickel-silver-micro-tube-pack-0-3mm-0-5mm-0-7mm-sft6.html, albo aluminiowe - https://www.emodels.co.uk/albion-alloys-aluminum-micro-tube-pack-0-4mm-0-6mm-0-8mm-1-0mm-sft3.html. Wybor srednic tez ogromny.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 2 weeks later...
Do amortyzatorów polecam folię aluminiową ale nie tę grubą samoprzylepną do instalacji wentylacyjnych tylko zwykłą kuchenną przyklejaną na klej do folii Microscale.

Ostatnio nabyłem taśmę samoprzylepną metalizowaną, chyba używa się jej właśnie do instalacji wentylacyjnych. Na amortyzatorze wygląda rewelacyjnie, dodatkowo ma tą zaletę, że jej grubość jest poniżej 0,05mm i jest samoprzylepna.

 

Skoro podwozie zostało ukończone wróciłem znów do skrzydeł. Wytrasowałem ponownie linie podziału, które znikły po przeróbce. Przyznam, że była to syzyfowa praca. Trasowanie linii, która przebiega przez różne materiały (plastik, masa chemoutwardzalna, szpachla), nie jest proste. Cała robota polegała na nacięciu linii, szpachlowaniu miejsc w których szpachla się wykruszyła, szlifowaniu i znów nacinaniu, szpachlowaniu, szlifowaniu itd. aż do zadowalającego efektu.

Dokleiłem także stateczniki poziome i wystrugałem do ostatecznego kształtu ster kierunku.

 

UsX7Mtq.jpg

 

h7PhXlI.jpg

 

5D10LVZ.jpg

 

epN5osf.jpg

 

XIxY6gP.jpg

 

Wziąłem się za uzbrajanie w detale oszklenia nawigatora. Na początek postanowiłem zdjąć z niego maskowanie aby widzieć dokładnie moje poczynania we wnętrzu. Coś oczywiście musiało się ... uszkodzić. W miejscu delikatnych rys, które powstały gdy żyletką przycinałem taśmę maskującą owiewka pękła. Witki mi w tym momencie opadły. Miałem świadomość, że kopyto na którym tłoczyłem owiewką jest całe popękane. Chcąc uratować sytuację całe kopyto wypełniłem poxipolem w celu jego maksymalnego usztywnienia, następnie zabrałem się za szlifowanie i polerowanie kopyta. Zacząłem więc tłoczyć, kilka pierwszych prób nie wyszło oczywiście. Udało mi się w końcu wytłoczyć z przeźroczystego hipsu owiewkę o odpowiednim kształcie. Okazała się ona jednak zbyt miękka, tak jak ta uszkodzona. Wziąłem do tłoczenia opakowanie po żywicach Eduarda, materiał okazał się świetny do tłoczenia. Owiewka jest sztywna choć jej grubość nie jest wiele większa od tej z hipsu. Niestety jest niewielki problem z przejrzystością, plastik ma jakby wewnętrzne zniekształcenia. Widać to przede wszystkim na zdjęciach makro, w rzeczywistości efekt jest zadowalający, a jak na moje obecne możliwości w tej dziedzinie to nawet dobry.

 

dyLsQch.jpg

 

c7G7HGp.jpg

 

UrTpSMt.jpg

 

SUxRPuu.jpg

 

b7YHF9c.jpg

 

8rEtqlF.jpg

 

Na koniec dwa pytania. Po pierwsze czy może mi ktoś doradzić gdzie i jaką konkretnie kupić dobrą ostrą pęsetę. Nabyłem ostatnio kolejną, która na zdjęciu wyglądała dobrze, niestety jej jakość jest powiedzmy rozczarowująca.

Po drugie, w niedalekiej przyszłości będę potrzebował pomocy w zaprojektowaniu i wydrukowaniu numerów bocznych dla iła bo te zestawowe są nieco za małe. Czy możecie mi podpowiedzieć do kogo mogę się zgłosić w tej sprawie. Mam świadomość, że sporo osób na forum robi sobie samodzielnie kalki ale kto, to ja nie wiem.

Edytowane przez Gość
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Po drugie, w niedalekiej przyszłości będę potrzebował pomocy w zaprojektowaniu i wydrukowaniu numerów bocznych dla iła bo te zestawowe są nieco za małe. Czy możecie mi podpowiedzieć do kogo mogę się zgłosić w tej sprawie. Mam świadomość, że sporo osób na forum robi sobie samodzielnie kalki ale kto, to ja nie wiem.

Poproszę o PW.

 

Pozdrawiam, Marek

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Polakierowałem koła i trochę je pobrudziłem. Jako że robię takie efekty pierwszy raz to proszę was o ocenę i uwagi. Jeśli uważacie, że trzeba coś dodać albo usunąć to piszcie.

 

HpvP3Jm.jpg

 

LCRB8UE.jpg

 

7IlTO9N.jpg

 

qhdvTNm.jpg

Edytowane przez Gość
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Ja natomiast bardzo sobie chwalę pęsety Excela. Mam trzy sztuki różnego rodzaju i są bardzo fajne, precyzyjną też mam i jest naprawdę ostra i świetnie się sprawdza nawet do najmniejszych elementów w 1/72. Dostępne chyba w każdym sklepie modelarskim.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Do amortyzatorów polecam folię aluminiową ale nie tę grubą samoprzylepną do instalacji wentylacyjnych tylko zwykłą kuchenną przyklejaną na klej do folii Microscale.

Ostatnio nabyłem taśmę samoprzylepną metalizowaną, chyba używa się jej właśnie do instalacji wentylacyjnych. Na amortyzatorze wygląda rewelacyjnie, dodatkowo ma tą zaletę, że jej grubość jest poniżej 0,05mm i jest samoprzylepna.

 

Możesz napisać jak nazywa się ta taśma + ew. gdzie można ją dostać?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

 

Możesz napisać jak nazywa się ta taśma + ew. gdzie można ją dostać?

Ta tasma to Blue Dolphin bez jakiejs konkretnej nazwy, najlepiej taka rolke zaczac i pomacac czy aby nie jest to tasma z aluminium, a kupilem ja w Mrowce.

Co do pytania o pensety, wpisz na Allegro penseta esd mam 2 sztuki i bardzo sobie chwalę, ostre, w komplecie z zatyczkami. Kiedyś też kupiłem bardzo precyzyjną pensete skośną pod marką Italeri ale dawno to było i te dostępne teraz wyglądają trochę inaczej.

Otatnio wlasnie tej firmy pesete kupilem. Poza tym ze jest troche nierowna to jeszcze przy nieco mocniejszym nacisku jej czubek sie otwiera zamiast mocniej zaciskac.

 

Przepraszam za brak polskich znakow.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 2 weeks later...

Witam,

czas przedstawić kilka fotek z prac. Nie ma tego za wiele bo przez kilka ostatnich dni robiłem próby ze srebrną farbą. Starałem się znaleźć jakąś metodę aby postarzyć ten kolor tak aby wyglądał na modelu na "spracowany".

Do modelu dorobiłem tylko cztery elementy, wszystkie do kabiny pilota, która jest już prawie skończona. Do dorobienia zostały trzy wajchy, które wykonam dopiero po polakierowaniu samolotu by ich nie pourywać.

Te dorobione elementy to dwie małe kosteczki do wnętrza kabiny, których nie widać praktycznie, oraz osłona tablicy przyrządów i celownik. Przykleiłem również owiewkę w której dorobiłem uchwyt celownika.

 

Do celownika będzie jeszcze doklejona szybka i jeśli mi się uda to do tego wystającego ostrego elementu dokleję kółeczko z drutu 0,1mm o średnicy około 0,3mm (dwa kółeczka już zrobiłem).

 

uhh9yZT.jpg

 

4cOjUzl.jpg

 

7zmsBvf.jpg

 

OaVMPCt.jpg

 

Do okrągłego okienka w owiewce dokleiłem mały prostokącik przeźroczystego plastiku który ma imitować znajdujący się tam zawias.

 

el7Wnuu.jpg

Edytowane przez Gość
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Wraz z latem zaczyna się wakacyjny czas wyjazdów, przyjazdów i rozjazdów, więc niestety warsztat przystopuje mniej więcej do połowy sierpnia.

Przy Ile bawiłem się w dorabianie różnych elementów, które wypatrzyłam na zdjęciach, a w modelu nie były uwzględnione.

Dorobiłem więc coś co znajduje się na gondoli silnika...

 

aISjaHj.jpg

 

... i obwódki dookoła dorobionych wcześniej otworów nieznanego mi przeznaczenia. Przy wykonywaniu tych elementów upewniłem się, że zakup hipsu 0,1mm był dobrym pomysłem.

Widać, że wymagają jeszcze poprawek szlifierskich, a jak to nie pomoże to zrywanie i podejście do wykonania numer dwa.

 

e1d4U3f.jpg

 

Dorobiłem także chwyt powietrza przed kabiną strzelca oraz po drugiej stronie kadłuba, pomiędzy skrzydłem a statecznikiem, dwa drobne elementy. Jeden z tych elementów to kawałek igły 0,25mm (to ta taka ciemniejsza kropka na zdjęciu).

 

1VI3qrV.jpg

 

cBlDspx.jpg

 

Do szklarni strzelca doszła ramka od wewnętrznej strony.

 

uL40dJO.jpg

 

rHlyITE.jpg

 

Skończoną szklarnię wkleiłem na swoje miejsce. Złapałem ją punktowo klejem CA a resztę połączeń posmarowałem wikolem. Oczywiście zanim przykleiłem szybę zamontowałem wewnątrz celownik strzelca zrobiony dawno, dawno temu.

 

CV2MDFT.jpg

 

J44oFag.jpg

 

hZNofPD.jpg

 

wFwguot.jpg

Edytowane przez Gość
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

PICT0002nn%205_zpssqgqeuxe.jpg

Nie boisz się takiego szpachlowania CA koło elementów przezroczystych? Jak to później obrabiasz? Dobonder?

Klejem CA złapałem oszklenie tylko na rogach, reszta to wikol. Wikolem kleiłem pierwszy raz i żeby mieć pewność, bo nie wiem jak klei on plastik, to posmarowałem szklarnię nim dookoła. Na zdjęciu to co się tak błyszczy to właśnie wikol, CA bym nie zaryzykował z obawy przed "zaparowaniem" oszklenia. Czym to będę obrabiał? Prawdę mówiąc jeszcze nie wiem.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Wikolem kleiłem pierwszy raz i (…) nie wiem jak klei on plastik

Wikol nie klei plastiku, on go tylko „przyczepia”.

CA bym nie zaryzykował z obawy przed "zaparowaniem" oszklenia

Klejem cyjanoakrylowym można bezpiecznie kleić elementy przezroczyste (zwlaszcza bardzo cienkie), ale wymaga to odpowiedniej metody aplikowania „mikroskopijnych” ilości kleju. Dziś jednak mamy zdecydowanie lepszy klej do tego akurat celu, czyli części przezroczystych – światłoutwardzalny Bondic. Parę osób na forum już go polecało i trochę się dziwię, że jeszcze nie stał się podstawowym klejem do detali przezroczystych i do bardzo małych elementów klejonych na styk. Oczywiście cena jest wysoka, ale nie trzeba go używać „do wszystkiego” i wtedy jeden kartridż starcza na bardzo długo.

Na zdjęciu dla przykładu detale klejone na Bondic, wprawdzie nieprzezroczyste, ale bardzo małe. I zero śladu klejenia. Tych najmniejszych „elemencików” żadnym innym klejem nie udałoby mi się skleić kompletnie bez najmniejszego śladu spoiny (zwłaszcza, że niektóre detale trzeba było trochę „poprzesuwać” zanim udało mi się je wpasować na właściwe miejsce. I żaden Debonder do wymywania nie był potrzebny.

 

a9998094f444257d.jpg

Edytowane przez Gość
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Ferret77 napisał:

CA i Bondic kleją plastik tak samo jak Wikol - te kleje różnią się tylko wytrzymałością mechaniczną. Proszę nie wprowadzać ludzi w błąd.

No właśnie o tę „wytrzymałość mechaniczną” mi chodziło. I jeszcze na dodatek o możliwość czystości klejenia. Ale nie będę się z nikim sprzeczał, kto ma inne zdanie.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

A wytłumaczy mi ktoś dlaczego nie można przykleić owiewki normalnie przy pomocy Tamiya Extra Thin Cement, jak człowiek?

Jakiś czas temu na źle wytłoczonej z przeźroczystego hipsu owiewce testowałem ten klej. Sprawdzałem jak się ten rodzaj plastiku zachowa np po posmarowaniu go tym klejem i jak będą się go trzymały elementy z innego rodzaju plastiku. Świetna informacja była taka, że klej po odparowaniu nie pozostawiał na przeźroczystym elemencie żadnego śladu, niestety elementy przyklejone za jego pomocą lekko trącone odpadały. Doszedłem do wniosku, że ten klej nie reaguje z tym materiałem wystarczająco dobrze by użyć go do przyklejenia owiewki do modelu.

 

Dziś jednak mamy zdecydowanie lepszy klej do tego akurat celu, czyli części przezroczystych – światłoutwardzalny Bondic. Parę osób na forum już go polecało i trochę się dziwię, że jeszcze nie stał się podstawowym klejem do detali przezroczystych i do bardzo małych elementów klejonych na styk. Oczywiście cena jest wysoka, ale nie trzeba go używać „do wszystkiego” i wtedy jeden kartridż starcza na bardzo długo.

O tym kleju myślałem już na etapie budowy kabin w Ile, szczególnie zastosowanie go do klejenia bardzo małych elementów z różnych materiałów (metal z plastikiem). Prawdę mówiąc powstrzymała mnie jak na razie cena bo w moim przypadku muszę ją pomnożyć razy dwa. Gdyby żona zobaczyła że mam ten klej zaraz bym usłyszał pytanie gdzie jest drugi zestaw dla niej

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Jakiś czas temu na źle wytłoczonej z przeźroczystego hipsu owiewce testowałem ten klej. Sprawdzałem jak się ten rodzaj plastiku zachowa np po posmarowaniu go tym klejem i jak będą się go trzymały elementy z innego rodzaju plastiku. Świetna informacja była taka, że klej po odparowaniu nie pozostawiał na przeźroczystym elemencie żadnego śladu, niestety elementy przyklejone za jego pomocą lekko trącone odpadały. Doszedłem do wniosku, że ten klej nie reaguje z tym materiałem wystarczająco dobrze by użyć go do przyklejenia owiewki do modelu.

 

Ale to było widocznie tworzywo celulozowe, do vacu. Tamiya Extra Thin jest do polistyrenu, elementów kształtowanych metodą wtryskową. Użyty z rozwagą bardzo ładnie klei owiewki.

Na zdjęciu dla przykładu detale klejone na Bondic, wprawdzie nieprzezroczyste, ale bardzo małe. I zero śladu klejenia. Tych najmniejszych „elemencików” żadnym innym klejem nie udałoby mi się skleić kompletnie bez najmniejszego śladu spoiny (zwłaszcza, że niektóre detale trzeba było trochę „poprzesuwać” zanim udało mi się je wpasować na właściwe miejsce.

Z czego wynika "niewidzialność" spoiny? Klej da się położyć tak cienką warstwą, czy też chodzi o możliwość usunięcia go z niechcianych powierzchni przed utwardzeniem?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.


×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Umieściliśmy na Twoim urządzeniu pliki cookie, aby pomóc Ci usprawnić przeglądanie strony. Możesz dostosować ustawienia plików cookie, w przeciwnym wypadku zakładamy, że wyrażasz na to zgodę.