Skocz do zawartości

F/A-18F Super Hornet, Hasegawa, 1:48


Marcin Witkowski

Rekomendowane odpowiedzi

  • 3 weeks later...
  • 3 weeks later...

Malowanie w 90% ogarnięte. Tych dziesięć procent, to jakieś konieczne poprawki, czy nieco zabrudzeń jakie dojdzie na końcówkach skrzydeł. No i oczywiście wszystkie elementy, jak pylony, pokrywy podwozia, owiewka, dysze i kilka innych rzeczy też musi dostać kolor. Ale płatowiec już jako-tako wygląda. 

51223257136_bea39171ac_k.jpg

51222546527_f23c344618_k.jpg

51224024289_b5c74798e7_k.jpg

51223471328_3ce7c7c97b_k.jpg

51223471653_305a2857f0_k.jpg

 

Usterzenie poziome też jest już gotowe, ale na miejsce trafi zapewne po instalacji dysz silników. 

51223256866_68fa93d970_k.jpg

51223470798_50ffc1bc71_k.jpg

 

Końcówki skrzydeł na swoje miejsce pewnie trafią nieco wcześniej. Na tych elementach dojdzie jeszcze nieco zabrudzeń. 

51224024104_4ea9a83913_k.jpg

51223256811_2cddab1f2d_k.jpg

 

Krótka retrospekcja w tym miejscu, bo zanim przykleiłem listwy uszczelniające profil skrzydła między jego stałą częścią a klapą, widoczne na zdjęciach powyżej, wkleiłem siłowniki klap i popychacze listew. Zestaw ich nie zawierał, więc te elementy wykonałem od zera. Będą widoczne w minimalnym stopniu, jedynie od spodu. 

51223471763_905c2955a1_k.jpg

 

 

I na koniec zupełnie aktualny temat. Pracuję nad poprawieniem pylonów podskrzydłowych. Zestawowe są dość ubogie w detale, między innymi dlatego, że są na nich tak zwane "uszy", czyli zaślepki/owiewki śrub mocujących adapter. Postanowiłem wykonać te śruby, więc najpierw trzeba było usunąć wypukłości imitujące "uszy". A śruby, które mają zewnętrzne karbowanie, wykonałem przez rozciągnięcie nafrezowanej wcześniej ramki. Musiałem znaleźć dość grubą, by wykonać kilka frezów. Nie siliłem się na dokładnie taką samą liczbę, bo różnica między 12, a 7 przy średnicy śruby 0,5mm jest niedostrzegalna. W sumie, to taka trochę sztuka dla sztuki, ale liczę że może podniesie wartość modelu. Zwłaszcza, że owiewki, których zadaniem jest minimalizowanie oporu powietrza pylonów i być może echa radarowego, dość szybko zniknęły z liniowch samolotów. Pewnie jako zbędna upierdliwość. 

51223476178_f51cc01e77_k.jpg

51224029329_c79fea1745_k.jpg

51224074499_19cfd19733_k.jpg

 

 

 

 

 

  • Like 8
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Ale to jest fajne, wszystko dopracowane i precyzyjne. Brak luzów technicznych na przypadki. Swoją drogą bez wątpienia znaczenie ma dokumentacja.

Trochę mi zajęło, żeby załapać gdzie idą te frezowane śrubki.. I pytanie - z opisu wynika, że klapy nie są dwuszczelinowe? Ta listwa to jakieś tworzywo elastyczne?

  • Like 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dzięki Pany 

Miku, klapy są jednoszczelinowe. Element między klapą, a skrzydłem jest umocowany do skrzydła na zawiasach. Podejrzewam, że może być to kompozytowo-metalowe. W każdym razie są na nim wkręty, których imitację odtworzyłem. Tak na marginesie, to te elementy i ich odpowiedniki na końcówkach skrzydeł, które pokaże pewnie za jakiś czas, są totalnie przerobione. Bo i odchudzone, i przeprofilowane. A do tego zrobiłem fakturę i zamiast tradycyjnych linii podziału, podobnie jak na klapach, zrobiłem wystające taśmy. Z kolei od spodu dorobiłem widoczną na fotce uszczelkę zamykająca przestrzeń między tym elementem a klapą, po jej wciągnięciu. Pewnie w galerii końcowej pokażę to dokładniej. Uszczelka jest z rozciągniętej rurki, bo z boku, podobnie jak w przypadku widocznej wyraźnie struktury klapy, tu też widać detal. Jest to w rzeczywistości rodzaj powlekanego węża. 

 

 

 

 

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Zacnie to wszystko wygląda, finalnie będzie to kapitalny model.

Odnosząc się do wcześniejszego wpisu to muszę napisać, że zazdroszczę wam czterdziestoósemkowcą, że macie dostęp do szablonów ze śladem bura. Ja już od bardzo długiego czasu zastanawiam się jakby tu wykonać taki szablon lub lepiej stempel w 1/72. Teraz znów sobie o tym przypomniałem i kusi mnie żeby pokombinować coś w tym temacie.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Łukasz, ten szablon trawiłem sam, więc da się pewnie takie coś i w 72 spreparować. W kolejnym modelu jaki będę kończył po Super Hornecie wszystkie oznaczenia chcę namalować albo od trawionych szablonów, albo od masek. 

Edytowane przez Marcin Witkowski
  • Like 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 2 weeks later...
  • 2 weeks later...

Podoba się bardzo , co do oznaczeń malowanych  od szablonu który można samemu wykonać tak jak ty na pewno nie zastąpi ich żadna kalka , ale ....🤨 jak ktoś tak jak ja nie posiada sprzętu i umiejętności w tej materii musi wystarczyć kalka cierpliwie wklepywana w lakier 😀.

Czekam na dalsze postępy i pozdrawiam Mirek .

  • Like 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 2 months later...

Czas na małą aktualizację. Małą w zakresie liczby zdjęć, ale jak na moje "standardy", to wydaje mi się, że sporo zrobiłem a i coraz wyraźniej migocze światełko na końcu tunelu. 

Malowanie modelu jest w zasadzie zakończone. Będą zapewne drobne uzupełnienia tu i tam. Jak na przykład wash, czy ślady po dłoniach obsługi. 

A z rzeczy, które posunęły temat do przodu, to przede wszystkim zamontowane i ukończone pylony i ich zamki, które pokazywałem przy okazji poprzednich relacji. Są też wreszcie tam gdzie powinny składane części skrzydeł i zmontowane mechanizmy ich składania.

51430730670_87f97826ab_k.jpg

 

One wymagają domalowania, ale są w zasadzie kompletne. Również na swoje miejsce wskoczyły listwy domykające profil skrzydła od góry. Teraz pomiędzy klapolotką, a skrzydłem widać ich spodnią strukturę wykonaną od zera. W zasadzie całe te elementy są przerobione, bo górna faktura także. 

51429998108_0d4511796a_k.jpg

Na górze skrzydła od podstaw wykonałem panele kryjące zawias. Imitację trójstopniowej gradacji na panelach namalowałem. Z kolei od sporu dodałem trawione haczyki widoczne na nielicznych zdjęciach i niemal niewidoczne po zamontowaniu na modelu. 

51429998068_36acfb083e_k.jpg

 

Na swoje miejsce wskoczyły też wykonane od podstaw dysze. Ich malowanie stawiałem sobie za trudne wyzwanie i takim też było, ale jestem z ostatecznego (prawie) efektu zadowolony. Dołożę tu jeszcze ślady wygrzania blach, jakie powstają na zewnętrznych piórach tworząc pola wyznaczone przez żebrowanie od spodu. Pierścienie uszczelniające też jeszcze będę kolorystycznie dopieszczał. Na nich też brakuje delikatnego uwypuklenia faktury/struktury. 

51429759106_789a9700ce_k.jpg

 

Zamontowałem też na właściwe miejsce stery kierunku, z wykonanymi od podstaw zawiasami. Na tych elementach zostało jeszcze co nieco w zakresie malowania i śladów eksploatacji. 

 

 

 

  • Like 10
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 1 month later...

Powolutku do przodu. Nieco czasu zeszło na zespole przedniego podwozia. Goleń zestawowa miała właściwe proporcje i z grubsza odpowiednią bryłę, ale detal jakoś mi nie pasował. Postanowiłem to nieco poprawić, a skończyło się na dodaniu ponad dwustu elementów. Niespecjalnie to w finale widać, ale chyba różnica jest od tego:

51652129454_e1354edc50_k.jpg

 

Do tego:

51651292426_5a0e26108c_k.jpg

 

Prace rozpocząłem od usunięcia z zestawowej goleni tego co nie odpowiadało widocznym na zdjęciach detalom. Przerobiłem podstawę goleni - miejsce jej mocowania w kadłubie. W kolejnych etapach pozbyłem się części amortyzatora zastępując ją fragmentem anteny radiowej. W wielu miejscach goleń była frezowana, rozwiercana, dłutowana, szlifowana, etc. Oprócz wszystkich drobnych elementów jak kabli z przelotkami i wtyczkami, czy przewodów, albo świateł lądowania i reflektora, nowe są także nożyce i tzw. lunch bar. Z kolei koła to żywice ResKit, na które zdecydowałem się ze względu na fajnie widoczne napisy i przetłoczenia. 

51652318515_ee46284ed1_k.jpg

 

51652318405_b78ba7b403_k.jpg

 

51651460686_b60ca4cc7a_k.jpg

 

51652128984_5f5e7eb591_k.jpg

 

I gotowy zespół, którego malowanie jeszcze będę weryfikował w zakresie śladów na sam koniec budowy modelu. 

51651961389_790dd86996_k.jpg

 

51651292176_57751c6fb6_k.jpg

 

51650469872_969ce2963f_k.jpg

 

51650469672_9831d6a54f_k.jpg

 

  • Like 6
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

1 minutę temu, Woit napisał:

Do jednego można się przyczepić 😛 Masz za wysokie ciśnienie 😏

W oponach 😜

 

Myślałem o tym, ale (i tu ciekawostka, z której nie zdawałem sobie sprawy) na lotniskowcu opony w Super Hornetach są "dmuchane" do 375psi, a do operowania z lądu ponad dwa razy mniej, bo 150. Oglądając zdjęcia na pokładzie na prawdę trudno dostrzec jakieś wyraźne odkształcenia. 

 

  • Like 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Większe ciśnienie to mniejsze opory toczenia ale przy lądowaniu na pokładzie to taka guma musi chyba nieźle w kość dostawać.  Na lądzie widać stawiają bardziej na komfort 😉

Dzięki za kolejną porcję wiedzy. 

  • Like 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Umieściliśmy na Twoim urządzeniu pliki cookie, aby pomóc Ci usprawnić przeglądanie strony. Możesz dostosować ustawienia plików cookie, w przeciwnym wypadku zakładamy, że wyrażasz na to zgodę.