Skocz do zawartości

Pytania i odpowiedzi pomocne w budowie modeli


Maciek007

Rekomendowane odpowiedzi

To ja nawiążę do powyższego pytania w mocno laickim stylu - jakich lakierów metallic warto używać? Pomalowałem swój jedyny dotąd model samochodu Gunze C, dałem na to bezbarwny błysk od Gunze (GX100) i ogólnie mówiąc wyszło słabo.

 

Jakiego producenta polecacie, aby uzyskać taki efekt:

1261561796_29879_1.jpg

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

To ja nawiążę do powyższego pytania w mocno laickim stylu - jakich lakierów metallic warto używać? Pomalowałem swój jedyny dotąd model samochodu Gunze C, dałem na to bezbarwny błysk od Gunze (GX100) i ogólnie mówiąc wyszło słabo.

 

Jakiego producenta polecacie, aby uzyskać taki efekt:

1261561796_29879_1.jpg

Raczej nie powinienem zabierać głosu, bo doświadczenie mam tu niewielkie, ale skoro nikt się nie kwapi.

Zacznę od tego, że większość metalików wymaga jednak polerowania (nie szlifowania).

Natomiast z takim czarnym będzie chyba kłopot, ponieważ wszystkie czarne metaliki które znam dają kolor ciemnoszary, a nie czarny. Domieszka srebrnego metalu rozjaśnia farbę. Dlatego ja bym położył zwykły czarny błyszczący i na to kilka warstw bezbarwnego. Jaki bezbarwny - to najlepiej przejrzyj wątki Dorotki, bo on uzyskiwał porządne efekty w zakresie połysku. Malując kiedyś motocykle to ładny czerwonuy i niebieski metalik uzyskałem malując model kolorem srebrnym, a na to transparentną niebieską i czerwoną. Czy w ten sposób uzyska się czarny - wątpię, ale można by spróbować pomalować na srebrno, a na to kłaść transparentną "smoke". Nie wiem jednak czy dojdzie się do czerni.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Generalnie opiszę Ci jak to wygląda od strony samochodów 1:1.

Lakier dwuskładnikowy: baza + bezbarwny

bazą jest kolor

bezbarwny to lakier bezbarwny

 

efekt widoczny na zdjęciu to powłoka gładka bez rys i paprochów

 

po pomalowaniu często uzyskujesz efekt "skórki pomarańczy" - bezbarwny wygląda jak skórka pomarańczy czyli jest "pomarszczony"

 

Po nałożeniu lakieru bezbarwnego i jego stwardnieniu SZLIFUJESZ papierem ściernym aby wyrównać powierzchnię.

Kolejnym etapem jest polerowanie aby pozbyć się rys powstałych w czasie wyrównywania powierzchni lakieru.

 

W modelach wszelkie zabiegi będą delikatniejsze i papiery o delikatniejszym ziarnie - jakie? Kwestia doświadczenia, którego w tej materii nie posiadam.

 

Myślę, że możesz wykorzystać dowolny lakier akrylowy w kolorze czarnym (lub ew. metaliczny) i na to kilka warstw lakieru bezbarwnego. Nie wiem który producent będzie oferował ten o największym połysku, więc Ci nie podpowiem.

 

Nie kombinuj proszę tak jak Marak radzi. Wychodząc od srebrnego musiałbyś przykryć ziarno srebrnego. Lepiej już zrobić domieszkę pigmentów srebrnych do czarnego (coś w stylu lakieru metalizowanego lub perły).

 

Powodzenia!

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Obaj Panowie (Marak, enten) mają po trosze racji

 

Sposób Marak'a jest sensowny, gdy zależy nam na uzyskaniu zgodnej ze skalą ziarnistości metalika. W ten sposób pozbywamy się zbyt dużej ziarnistości większości farb modelarskich.

W palecie Alclad'a jest zestaw farb do malowania powłok metalicznych sposobem opisanym przez Marak'a.

 

Jeżeli nie zależy nam na drobnym ziarnie metalika, można malować tak, jak maluje się samochody w 1:1. Podkład, baza, bezbarwny. Tak zrobiony metalik dość dobrze wygląda gdy model stoi na półce, jednak na fotografiach będzie kiszka. Wylezie grube ziarno farby bazowej. Nie ma zmiłuj.

 

Z mojego doświadczenia wynika, że jedynymi farbami metalicznymi, które mają wystarczająco drobne ziarno dla skali 1:24 1:25 to farby Model Master z serii 27xx. Żadne zero Paints, czy inne wynalazki nie spełniają tego warunku.

 

Ostatnio pojawiły sie na rynku modelarskim farby Gravity (Hiszpania). Nie malowałem jeszcze metalikiem Gravity. Jedyną osobą jaką znam, która może się wypowiedzieć w kwestii tych farb jest Dorotka.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Nie kombinuj proszę tak jak Marak radzi. Wychodząc od srebrnego musiałbyś przykryć ziarno srebrnego. Lepiej już zrobić domieszkę pigmentów srebrnych do czarnego (coś w stylu lakieru metalizowanego lub perły).

Jesteś pewien, że zakryje. Wydaje mi się, że jest doskonale przebija. W sam raz tyle ile powinien.

h_BMW-100_2014-09-14_04_zps03b5218d.jpg

 

Suzuki_15-03-09_01_zpsrsszv2bj.jpg

 

A dzięki temu, że srebrny jest pod spodem i jest jednolity, to ziarno nie bije po oczach. Z tego co wiem Alclad produkuje gamę farb "Candy" właśnie do kładzenia na srebro. Natomiast jak pisałem, problem z czarnym jest taki, że jakiekolwiek dodanie srebrnego pigmentu powoduje, że z czarnego robi się grafit.

 

A do szlifownia lakieru trzeba kupić micromeshe np. tutaj http://allegro.pl/alclad-alc-301-micromesh-set-i5684587629.html i pasty polerskie. Ja używam popularnych "Tamiya", ale jak pisałem Dorotka wynalazł lepsze i ja mu wierzę.

 

Edit: Jacku pisaliśmy w tym samym czasie więc mój post pokrywa się częściowo z Twoim.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dzięki za odzew, trochę już jestem napakowany wiedzą.

 

O czarnym metaliku myślałem, żeby na model położyć Gunmetal Alclada i na niego dać Aqua Gloss.

 

f-4-_rxi-2510__ipydwh-ipyd__alc120.jpgdscf0072.jpg

 

Ten ostatni daje bardzo ładny efekt klaru, przynajmniej tak to w internecie wygląda w rękach go jeszcze nie miałem.

 

Tak czy inaczej już wiem więcej niż wiedziałem poprzednio. Podziękował

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

...O czarnym metaliku myślałem, żeby na model położyć Gunmetal Alclada i na niego dać Aqua Gloss.

Gunmetal to nie czarny. To kolor metalu oksydowanego. Czyli taki stalowo-szaro-grafitowy. Moim zdaniem na modelu raczej nie będzie czarnego przypominał, ale to tak teorytycznie - nigdy nie próbowałem.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

...O czarnym metaliku myślałem, żeby na model położyć Gunmetal Alclada i na niego dać Aqua Gloss.

Gunmetal to nie czarny. To kolor metalu oksydowanego. Czyli taki stalowo-szaro-grafitowy. Moim zdaniem na modelu raczej nie będzie czarnego przypominał, ale to tak teorytycznie - nigdy nie próbowałem.

 

Tak tak, wiadomka, że to oksyda ale kolor ładny, więc tak sobie tylko kombinuję. I tak trzeba by to sprawdzić na gładkiej powierzchni, na agregatach wygląda tak:

DSCN3533_zpspizxfp7c.jpg

 

 

A ten Alclad Gloss to nada się do polerowania? Czemu odpuszczasz GX100?

 

Bo mnie efekt tego lakieru Alclada zauroczył

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Co do połysku zwykłego czarnego.

Na swoich modelach stosuje połączenie akrylowej Tamiyi X-1 i na to bezbarwny Troton przelany do aero.

 

klar_zpsmryzs9mo.jpg

 

Tu dwa modele przed polerką.

 

DSCF8703_zpsnekoea9z.jpg

DSCF1558_zpscgk3acna.jpg

 

I po...

 

DSCF9375_zpsqreuldld.jpg

 

 

Powyższy był polerowany metodą

gąbka 2000 > płótno 6000 > płótno 8000 > K2 Tempo > Tamiya fine >Tamiya Finish > Coolnite 476

 

Dziś bardziej skłaniam się do

gąbka 2000 > płótno 6000 > płótno 8000 > Finisher's zielony > Finisher's czerwony > Finisher's niebieski > Coolnite 476 (przy składaniu itd. jeszcze się to palu:bip:e to na koniec kładę wosk Tamiyi)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 2 weeks later...
  • 3 weeks later...

Witam, po jakiejś krótkiej przerwy od modelowania

 

Krótkie pytanie do ludzi korzystających z bezbarwnego APP.

 

Czy farby Tamiyi grupy TS, ewentualnie zwykłe X-1 (jak powyżej) nie zetną się z lakierem bezbarwnym APP (dedykowany rozcieńczalnik APP 2:1)?

 

Pozdrawiam

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Wiem, wiem. Z tym że juz miałem niemiłą przygodę, że na sucho wychodziło elegancko chyba z metalizerem gunze, ale na gotowym modelu przy czwartej warstwie lakier się ściął... Chcę uniknąć takich niespodzianek na modelu i łatwiej mi was podpytać Czy trotona też rozcieńczasz nitro?

 

Pozdrawiam

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Witam , panowie potrzebuje waszej pomocy a chodzi mi mianowicie o te zdjęcie na którym jest D9R. I tu moje pytanie czy jest dostępny model tej naczepy wraz z ciężarówką do niej . Jaka to fima i skala żeby najbardziej pasowała do tego D9R w skali 1/35. Nie wiem czy wyraziłem się na tyle jasno by otrzymać waszą pomoc .

IDF-D9R_in_Carmel_Forest_fire_2010.JPG

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Cześć!

 

Amerykanie mówią na to lowboy trailer - w 1/24 Revell coś takiego robi, ale w 1/35 - trudno powiedzieć... Trzeba googlować! Pozdrawiam i życzę powodzenia

 

Paweł

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Cześć!

 

Amerykanie mówią na to lowboy trailer - w 1/24 Revell coś takiego robi, ale w 1/35 - trudno powiedzieć... Trzeba googlować! Pozdrawiam i życzę powodzenia

 

Paweł

Dzięki za odpowiedzi , chodziło mi bardziej jaka skala będzie pasować do tej z D9R , to chyba najbliższa będzie 1/24?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Cześć!

 

Raczej nie - naczepa w skali 1/24 będzie o jakąś 1/4 za duża w stosunku do spychacza w skali 1/35. Możesz poszukać czegoś w 1/32 - nadal jest to trochę za duży sprzęt, ale różnica jest już powoli akceptowalna. Starego typu naczepy są dostępne z ciągnikami M26 Dragon Wagon - Tamiya, i ostatnio wyszedł też M19 - nie pamiętam z jakiej firmy. To sa stare ciągniki, z drugiej wojny światowej, ale naczepy od nich może od biedy by się nadały. No i jeszcze jest M1070 HET z Hobby Bossa - ten w sumie można by użyć prosto z pudełka. Mam nadzieję, że to pomoże - pozdrawiam i życzę miłego dnia

 

Paweł

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 1 month later...

Panowie/ a może i również Panie / - pytanko czy silniki w pojazdach 1:24 malujecie w całości ręcznie pędzlami czy ktoś je łuska aerografem ?

Czy każdy element silnika pokrywacie podkładem ?

 

Wybaczcie za może "śmieszne" pytania ale wracam do sklejania... a sklejałem jak miałem 12-13 lat i kiedyś liczyło się szybko ;D

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Osobiście pokrywam podkładem prawie wszystko. Elementy silnika najczęściej psikam z aerografu, ale zdarza się, że przejadę je pędzlem (mniej widoczne, malutkie etc.) Aerograf/spray ewidentnie musi iść na karoserię dla gładkiej powierzchni ;-)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 4 weeks later...

Poszukuję śrub z łbem sześciokątnym, podkładek, nakrętek. Gwint od M1, max do M2. Myślę że długość nie większa niż 0,8-1cm. Mogą być wykonane z plastiku, mają służyć jako imitacje, nie muszą być wytrzymałe. Gdzie takie coś znajdę? Po wygoglowaniu, pokazały mi się sklepy z częściami do modeli RC, choć w większości niestety są łby stożkowe na imbus i ze względu na materiał z którego są wykonane dość drogie. Są jakieś zestawy do zastosowań typowo modelarskich?

Z góry dzięki za pomoc.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Umieściliśmy na Twoim urządzeniu pliki cookie, aby pomóc Ci usprawnić przeglądanie strony. Możesz dostosować ustawienia plików cookie, w przeciwnym wypadku zakładamy, że wyrażasz na to zgodę.