Skocz do zawartości

PZL P.11c 1/72 Arma Hobby


rymulus

Rekomendowane odpowiedzi

39 minut temu, djack napisał:

Przy ostatnim segmencie blachy żłobkowanej przed końcówką skrzydła też chyba powinna być brzechwa. Przynajmniej jest na krakowskiej jedenastce.

 

Słuszna uwaga, dorobi się. Dzięki za zwrócenie uwagi.

 

23 godziny temu, zaruk napisał:

Widzę, że zaopatrzyłeś się w nową optykę do pracy ...

 

6 godzin temu, barszczo napisał:

A teraz pokaż te krasnoludki które ci pomagają :D . Świetna robota :super:.

 

Z przykrością informuję, że żadnych mikroszkopów ani krasnali do niewolniczej pracy nie wykorzystuję. :D

Uważam natomiast, że najważniejsza jest kontrola wyższego szczebla. 

Jak Pan z kontroli się uśmiechnie i pokaże tabliczkę z "P" czyli pozytywnie, to znaczy, że poziom detalu jest akceptowalny.:haha:

 

0RRIN5y.jpg

 

Ale muszę przyznać, że działają tu jakieś siły kosmiczne. Zrobiłem panel sterowania do instalacji tlenowej. Jakbym się nie starał go robić to zawsze wychodziła mi podobizna jakiegoś kosmity.

 

JeeXZJB.jpg

 

4B34s5s.jpg


N6IV1CZ.jpg


7EL3Wri.jpg


jYXRu5Y.jpg


Nos po pomalowaniu do przycięcia.

Kosmita zawiśnie w tym miejscu.

 

vyJoZ76.jpg

 

Przymierzałem się do małych zakupów dodatków do P11. Miałem kupić także dysze Venturi`ego od Mastera. Po bliższych oględzinach ich wyrobu postanowiłem spróbować przerobić tą zestawową. Niestety w tej Masterowskiej wszystkie mniejsze elementy zamiast być okrągłe są kwadratowe, dodatkowo przód dyszy nie jest rozwiercony.

 

Pierwsze próby wykonania przodu dyszy, obie nieudane. Docelowo użyłem cienkich pręcików plastikowych wklejanych bezpośrednio do dyszy.

 

VfC2ZBi.jpg


1e580u1.jpg


xMWHIJT.jpg


tK1GMw6.jpg


xzVjmE2.jpg

 

Nadal też dekoruję kratownicę innymi detalami. Dorobiłem pomniejsze rączki, cięgna linki i to chyba na razie tyle.

 

GvPFR9W.jpg


QGMj7Dx.jpg


WU7mRdH.jpg


ImP4Cqc.jpg

 

  • Like 19
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Instalacji tlenowej ciąg dalszy. Zrobiłem butlę i jej podstawę.

 

ElFiRIX.jpg


eZeQgJ3.jpg


Lu5SDdg.jpg


HoKHQfA.jpg

 

Zrobiłem rączkę wyrzutnika bomb.

 

pFhP0wv.jpg


dGF50DA.jpg

 

Zrobiłem też taką małą wajchę. Z rozpędu zapomniałem o zrobieniu zdjęcia gotowego elementu. Musicie się go dopatrzeć za rączką wyrzutnika bomb.

 

Na zdjęciu początek budowy tej rączki.

 

VXmbUzj.jpg


0viS4dG.jpg

 

Wymianie uległy kanały działek. Te pierwsze okazały się za duże, tak się kończy pasowanie części na oko i do pierwszej wersji kratownicy. Tym razem żeby nie było niespodzianek wkleję je już w czasie montażu kratownicy.

 

Przed klejeniem blachy przechodzą u mnie kąpiel w spirycie.

 

Xbv24rE.jpg


jn4wMrt.jpg

 

Czasami zagłębianie się w temacie dodaje trochę roboty. Tak jest z iskrownikiem, to ten detal wyglądający jak młynek do kawy z poprzedniego wpisu. Okazało się, że ten iskrownik zamontowany na krakowskiej P11-stce nie jest oryginalny, to jakiś ruski zamiennik. Powinien być zamontowany iskrownik GN-9. Nie było więc wyjścia, trzeba było zrobić nowy, poprawny.

 

hz9jabl.jpg


MvvTgdV.jpg


Vd2fDtl.jpg


OsG239K.jpg


TkmrmkI.jpg


9rvpuRW.jpg

 

Teraz będę się zmagał z instalacją radiową. Jest to, mimo polskiej konstrukcji, najbardziej tajemnicza część wyposażenia P11. Nie bardzo wiadomo (ja nie wiem) jak wygląda radio, czy był jakiś pulpit sterowania do niego w kokpicie, jak się łączyło to wszystko  razem i z pilotem. Jedyne co wiadomo na pewno to to jak wyglądała antena drutowa rozciągnięta na płatowcu i to, że wchodziła do kadłuba z obu jego stron.

Z informacji jaką uzyskałem od Fundacji Polskie Samoloty Historyczne wynika, że w P11 zainstalowane były odbiornik i
nadajnik radiostacji N2L/N2M - samolotowy. Ma to sens, biorąc pod uwagę to, że mamy dwa wejścia anteny do kadłuba, po jednym na każde urządzenie.

Pytanie jakie dalej mam to czy był pulpit sterowania. Na zdjęciach muzealnego P11 widać na prawej stronie kratownicy puste uchwyty pomiędzy pulpitem sterowania instalacją tlenową, a torbą. Może w tym miejscu wisiał ten pulpit. Na stronach Muzeum Lotnictwa Polskiego w Krakowie są zdjęcia amperomierza antenowego i dźwigni strojenia odbiornika radiostacji N2L/M. Sęk w tym, że to zdjęcia pojedynczych elementów i nie wiem czy one były jakoś razem montowane i gdzie.

Istnieje też jeszcze taka możliwość, że maska pilota była połączona bezpośrednio z radiem. 

Jest tu tyle niewiadomych, że ciężko się zdecydować na ostateczną wersję.

I standardowa prośba na koniec, jeśli macie jakieś wiadomości, zdjęcia, rysunki, wiedzę, cokolwiek na ten temat to dajcie znać.

  • Like 7
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 2 weeks later...

Dziś wpis zalatujący nieco fantastyką.

Zanim napiszę o moich wymysłach to trochę o poprawkach.

Zacznę od osłony silnika, która o mały włos nie doprowadziła do porzucenia przeze mnie modelarstwa.  W innym wątku o P11c poruszony był temat rodzaju osłony silnika w "łaciatej" P11-stce. Przedstawione tam argumenty uznałem za właściwe i zabrałem się za poprawienie mojej osłony. Zamiast tylko wyciąć jej kawałek zrobiłem ją od nowa, nie podobały mi się nieco krzywe linie nitów na tej pierwszej. Przy okazji poprawiłem trochę wydechy. To właśnie te wydechy doprowadziły mnie do wyczerpania nerwowego 🤪. Zacząłem je kleić około 21, a skończyłem przed trzecią w nocy. Nie mogłem się dogadać z blaszkami i klejem, jedną część, w kształcie litery U, przyklejałem ponad dwie godziny.

 

jWIFgIu.jpg


RxTCwOt.jpg

 

W dniu 5.11.2022 o 23:56, rymulus napisał:

Powinien być zamontowany iskrownik GN-9. Nie było więc wyjścia, trzeba było zrobić nowy, poprawny.

 

No i natknąłem się na zdjęcie, nie rysunek jak poprzednio, które udowodniło, że ten poprzedni poprawny iskrownik nie jest poprawny.  Zrobiłem więc wersję trzecią iskrownika.

 

katLWdQ.jpg


8aC5ic6.jpg


wUfo8jJ.jpg


ZT00ClL.jpg


CnKmehl.jpg

 

Teraz trochę fantastyki.

Zrobiłem na podstawie zdjęć wieszak na gaśnicę.

 

PtpfJlg.jpg


tteDDqD.jpg


Z3Ibw0J.jpg


9IsIyes.jpg

 

Niestety zdjęć samej gaśnicy nie mam więc ją sobie wymyśliłem.

 

Element wyjściowy do zrobienia butli.

 

VYkChUj.jpg


YvekzR7.jpg


DI9THnE.jpg


JHmtpFY.jpg


SZFHQTN.jpg


NApIL8C.jpg

 

oXnhZQf.jpg

 

Jak już wcześniej pisałem lotnicza radiostacja N2L/N2M jest zagadkowa. Bazując na zdjęciu od Fundacji Polskie Samoloty Historyczne zbudowałem swoją wersję tego radia.

 

Nadajnik i odbiornik.

 

T6pYpfH.jpg

 

EmErrAh.jpg

 

AIwMRGg.jpg

 

Nie obyło się bez kłopotów bo radio zawieszone jest wewnątrz klatki, której zrobienie w tej skali nie jest może trudne ale jej wytrzymałość na obracanie w palcach podczas mocowania radia jest delikatnie mówiąc niewystarczająca.

 

Klatka na stanowisku montażowym i po próbie zamontowania radia. Kilka zdjęć będzie słabej jakości bo robiłem je telefonem.

 

jI0HvKk.jpg


F9ecrCI.jpg

 

Po porażce z plastikową klatką postanowiłem postawić na drut. Musiałem sobie także zrobić solidny przyrząd montażowy bo przyklejenie radia w ośmiu punktach nie jest łatwe, a trzeba je dodatkowo zawiesić symetrycznie.

 

Powstało więc takie coś. 

 

cQcW7Nf.jpg

 

Budowę klatki i montaż radia podzieliłem na etapy, które jak się okazało mocno ułatwiły montaż. 

 

lFX6b3M.jpg


CzcEBLb.jpg


U0mIlQK.jpg


svlowga.jpg

 

mVMs9e5.jpg


NIOrz6Y.jpg

nbL8wML.jpg


YvRZOeC.jpg


w62GOp1.jpg

 

Radio jest też pierwszym elementem kolorowym w tym modelu. Kolor dobrałem na podstawie zdjęć naziemnej radiostacji N2L/N2M.


AjnjwSs.jpg


VJvhkI7.jpg


geFbS45.jpg

 

aKmCNyZ.jpg


6lXfZ4m.jpg


flCBxdO.jpg


2wHzDN5.jpg


gSEn89f.jpg


yK4Rnds.jpg

 

Wiem, że klatka mogła by być lepsza, z mniej widocznym klejem ale jestem w stanie to zaakceptować biorąc pod uwagę fakt, że tyle jej będzie widać.


dysXdeq.jpg

 

Dodam na koniec, że temat radia jeszcze nie jest zakończony.

  • Like 18
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

54 minuty temu, greatgonzo napisał:

Przetłoczenia przy okrągłych otworach wieszaka gaśnicy to jak?

Przyznam, że trochę inaczej je zrobiłem niż zakładałem. Plan był taki, że w płytce robię otwory w odpowiednim rozstawie i po przyłożeniu blaszki miedzianej wygniatam w miejscu otworów przetłoczenia. Potem chciałem w jakiś sposób odciąć lub spiłować wierzchołki. 


Um8XzZS.jpg

 

Wydawały mi się te przetłoczenia za płytkie więc poszukałem czegoś czym mógłbym je pogłębić. Padło na takie, nazwijmy to punktaki. Zacząłem jednym z nich pogłębiać przetłoczenie, efekt był taki, że punktak wyciął środek pozostawiając tylko wywiniętą krawędź otworu. 

 

0DDSCKh.jpg

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Ostatnia część do instalacji radiowej czyli pulpit sterowania. Dzięki temu mam zapełnione wszystkie, widoczne na zdjęciach, mocowania na kratownicy P11-stki.

Na pulpit składa się amperomierz i coś z dźwigniami do strojenia odbiornika.

 

msJ08bb.jpg


b9nsfqQ.jpg


GG7L04m.jpg


GJq0eUy.jpg


YsAzQOZ.jpg

 

 

  • Like 2
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

9 godzin temu, rymulus napisał:

Ostatnia część do instalacji radiowej czyli pulpit sterowania. Dzięki temu mam zapełnione wszystkie, widoczne na zdjęciach, mocowania na kratownicy P11-stki.

Na pulpit składa się amperomierz i coś z dźwigniami do strojenia odbiornika.

 

msJ08bb.jpg


b9nsfqQ.jpg


GG7L04m.jpg


GJq0eUy.jpg


YsAzQOZ.jpg

 

 

 

No bez jaj 😳 Szacun!

  • Thanks 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

W dniu 21.11.2022 o 07:32, Irek-M1 napisał:

trudność polega na tym jak to pomalować aby nie zatracić szczegółów

Na szczęście wszystko prawie jest srebrne poza kilkoma gałkami więc jest szansa, że tego farbą nie zaleję.

W dniu 21.11.2022 o 09:00, Marcin Witkowski napisał:

Wiesz, że ze trzy "normalne" modele byś w tym czasie skleił, no nie?

Nie wiem czy nie więcej. Pewnie bym już miał całą kolekcję dostępnych P11-stek i ich kolejnych wersji.

 

Wklejam nieco lepszej jakości zdjęcia wajch do sterowania radiem.

 

4ec7qpN.jpg


HmEg9mh.jpg


4PJ6aUq.jpg

 

Zrobiłem część zawieszenia znajdującego się wewnątrz kadłuba. Przyznam, że nie przykładałem się do tych elementów gdyż praktycznie nie będzie ich widać.

 

4Nmozze.jpg


MHuJOFG.jpg

 

Przyznam się tu do celowego błędu. Ograniczniki ugięcia zawieszenia zrobiłem za długie  nie pozostawiając  przerwy między nimi, a zawieszeniem. Całość skleiłem razem, uznałem, że wzmocni to całą konstrukcję. Pominąłem także sznur gumowy, który łączył kratownicę i poprzeczne belki zawieszenia. Elementy te i tak byłyby niewidoczne.


yjDxQSf.jpg


KSYeJbc.jpg

 

A tyle będzie tego zawieszenia widać.

 

Od spodu.

 

mUPW4NI.jpg

 

I z prawej strony. Trzeba jeszcze pamiętać, że z tej strony będzie zamontowana chłodnica oleju.


x6vRlll.jpg

 

I takie zdjęcie z oddali. Jest szansa, że uda się to wszystko wpakować do kadłuba.🤪

 

li0gIPL.jpg

 

  • Like 11
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Rewelacyjna robota tylko tak się zastanawiam...  

bo wg mnie tytuł warsztatu znacząco odbiega od zawartości...

Tak patrząc na chłodno to części od AH jest tu może max 12%    :szczerbol:

 

Przy okazji bardzo dziękuje, że chce Ci się tak wszystko fotografować i pokazywać różne etapy robienia samoróbek

To prawdziwa kopalnia wiedzy nawet dla osób które nie kleją latadeł - szacuneczek  :piwo:

  • Like 1
  • Thanks 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Umieściliśmy na Twoim urządzeniu pliki cookie, aby pomóc Ci usprawnić przeglądanie strony. Możesz dostosować ustawienia plików cookie, w przeciwnym wypadku zakładamy, że wyrażasz na to zgodę.