Skocz do zawartości

Flying Doctor - ALBATROS D.V, 1:48, Eduard


zaruk

Rekomendowane odpowiedzi

Serdecznie dziękuję Koledze Szydercza Gała za poratowanie mnie kalkomaniami do tego modelu. Dobry z niego człowiek.

Special thanks to Bruno Schmäling, who advised me on how the Bőning's Albatros camouflage really looked. Your help was invaluable, Bruno.

 

Wołem roboczym niemieckiego lotnictwa myśliwskiego w 1917 roku był Albatros D.III, którego produkcja odbywała się w zakładach w pobliżu Berlina (Johannisthal) oraz w Pile (OAW). Jednak sytuacja na froncie zmuszała do poszukiwania nowych rozwiązań i lepszych samolotów. Już w początkach 1917 roku złożono zestaw wymagań na nowy typ myśliwca z założeniem, że maszyna ta pojawi się na froncie wczesnym latem w liczbie wystarczającej do zaspokojenia potrzeb ponad trzydziestu eskadr. Nowy Albatros, oznaczony cyfrą V zaczął docierać na front w maju 1917. Różnił się przekrojem kadłuba (owalny, wcześniej spłaszczony owal), sposobem przyczepu dolnego płata do kadłuba oraz poprowadzeniem linek sterujących lotkami wewnątrz górnego płata. Samolot „odchudzono” o około 50 kg co miało poprawić jego osiągi przy niezmiennych, póki co, jednostkach napędowych. Nie przeprowadzono jednak testów sprawdzających jego zachowanie w powietrzu. Szybko okazało się, że zmiana mocowania dolnego płata wraz z zastosowaniem lżejszych (czytaj – mniej wytrzymałych) komponentów była powodem drgań oraz odrywania się skrzydeł w czasie lotu. Co gorsza, zmiany konstrukcyjne nie poprawiły istotnie osiągów nowego samolotu. Próby wprowadzenia zmian w konstrukcji dolnego płata nie wyeliminowały zagrożenia. Zresztą, nie udało się tego dokonać do końca wojny, również w modelu D.Va. Albatros D.V okazał się więc ślepą uliczką. Mimo to, z uwagi na naglące potrzeby frontu, wyprodukowano około 900 sztuk tych samolotów aż do zastąpienia go wersją D.Va wczesną jesienią 1917. Do połowy 1918 roku, kiedy masowo zaczęto wprowadzać Fokkery D.VII, pozostał głównym myśliwcem niemieckim.

 

1.thumb.jpg.3e69cbf492d681e70072fd5ed73a8596.jpg

 

Na zdjęciu Albatros D.V numer 2097/17. Wykonane zostało ono najpewniej latem lub wczesną jesienią 1917 roku na lotnisku St. Loup. Do zdjęcia pozuje Walter Bőning, wówczas dwudziestotrzyletni pilot w stopniu porucznika. Student medycyny, po wybuchu wojny służący początkowo w piechocie, a od 1916 roku w lotnictwie. Od listopada 1916 pilot Jagdstaffel 19, w październiku 1917 roku mianowany dowódcą Jasta 76B. Miał na koncie siedemnaście zwycięstw, kiedy w maju 1918 roku został poważnie ranny w walce z Camelami. Bezpośrednio przed tym starciem Bőning zderzył się w powietrzu z jednym ze swoich pilotów (Georg Markert), co spowodowało uszkodzenie obu samolotów. Zaatakowani przez Anglików – Markert zginął zaś Bőning przeżył, ale nie latał już więcej. Po wojnie skończył studia medyczne i był lekarzem, prawdopodobnie położnikiem. Nie znam daty jego śmierci. Nie mylić go z porucznikiem Hansem Bőhningiem, jego przyjacielem a także pilotem Jasta 76B.

 

30.thumb.jpg.4eb7d1ab2ba14c4b91c166563f17331d.jpg

 

Przedstawiony na zdjęciu Albatros latał w barwach Jasta 19, w tamtym czasie w jednostce malowano stery kierunku na czarno. Górne powierzchnie płatów miały wykończenie fabryczne, przez co rozumiano dwukolorowy kamuflaż (zielony – fiolet/mauve). Egzemplarz 2097/17 miał też osobiste oznaczenia Bőninga – błękitno-biały pas z czarną literą B oraz błękitne i białe wykończenie osłony silnika. Po przejściu do Jasta 76B, jako dowódca otrzymał nowy samolot, na którym z dawnego malowania wykorzystał część dotychczasowych elementów:

 

287455430_BoningWalterJasta76.thumb.jpg.01924a6391140749ac5d503714288e63.jpg

 

Dziękuję za zainteresowanie tematem oraz za wszelkie wsparcie. 

Poniżej zdjęcia modelu, pod każdym z nich link do zdjęć w pełnym formacie.

 

21.thumb.jpg.b26c454aa0ac67c801aa4e62f12cb51d.jpg

 

https://drive.google.com/file/d/1i1UnrVbyawYl-mWpL3UqgQEAMsLr32rI/view?usp=drive_link

 

22.thumb.jpg.85ab12bbc5015edffed7592f988559fa.jpg

 

https://drive.google.com/file/d/13b_UHUpiwZlsJR4O9_cWNSjYLCZ377JF/view?usp=drive_link

 

23.thumb.jpg.af0f8520d052dceeee79329101ed3d62.jpg

 

https://drive.google.com/file/d/1s69-0guhaUsDebEeyF_I-I9QKHlz43Fd/view?usp=drive_link

 

24.thumb.jpg.d648f3c126bdfb7f7bcb6b1f391c2da0.jpg

 

https://drive.google.com/file/d/1-tx30H1l0Ge_Nkclaw31IASktRgyybB1/view?usp=drive_link

 

25.thumb.jpg.c8c2b7f286c886e0522177c21a30b418.jpg

 

https://drive.google.com/file/d/1UfJVNcmZM0urN2X-JOPHiQSaulCTe9W9/view?usp=drive_link

 

26.thumb.jpg.ed9aba6889b0d54628986f785d6c9dc5.jpg

 

https://drive.google.com/file/d/1Dh0UYm6VG_Skr0DHgzcv_hsUL4jaUfF6/view?usp=drive_link

 

27.thumb.jpg.f92a29d23ef21e6619205e5aae465c2a.jpg

 

https://drive.google.com/file/d/1UorwNd9LNoazyqqgR_8BoGvMxzYbyIn9/view?usp=drive_link

 

28.thumb.jpg.5bce82c51a52b72ef62db0cf82c9e394.jpg

 

https://drive.google.com/file/d/1yHbR_mfJqxlFVPrfSR-TIS3aLee4aeRi/view?usp=drive_link

 

29.thumb.jpg.2ce012107450e1480e069481e17a8921.jpg

 

https://drive.google.com/file/d/1Z1Yj7amdY5LP8jK42huRYTeXtaFYT7bZ/view?usp=drive_link

 

40.thumb.jpg.f385100eeb4cea954a50506f40eb51bd.jpg

 

Warsztat znajduje się tutaj: https://modelwork.pl/topic/51097-albatros-dv-148-eduard/#comments

Do zobaczenia przy kolejnym projekcie. Ciao.

Edytowane przez zaruk
  • Like 43
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Warsztat z mnóstwem pożytecznych informacji, świetny model, ciekawy opis i wysmakowane fotografie. A także kubeł, dla uważających inaczej? Zatem raczej pozostanie pusty. Czegóż chcieć więcej? Aby Autur miał więcej czasu, by nas raczyć nas kolejnymi pracami! 

Edytowane przez socjo1
  • Thanks 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Super foty. Model jeszcze bardziej super! I budowa też była bardzo fajna. Ewentualne wątpliwości obgadane w jej trakcie i tam rozstrzygnięte na teraz i na przyszłość. Wszystko to, czego warto oczekiwać po forum modelarskim zawarło się w tym warsztacie i w tej galerii.

Bawiłem się przednio śledząc budowę Albatrosa, co jest szczególnie warte uwagi, bo przecież Albatrosów nie produkował Sopwith i nawet ich nie zainspirował.

I teraz też czuję się błogo  celebrując galerię.

Która jest super, podobnie jak model, który jest jeszcze bardziej super. Czy może wspomniałem już o tym?

  • Thanks 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Gratulacje. Kawał dobrej roboty. Fajnie, że poświęciłeś trochę miejsca na historię maszyny i pilota oraz kontekst historyczny. Wykonanie jest schludne, staranne i dało świetne rezultaty. Dzięki za pouczający materiał.

  • Thanks 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Model bajka, budowa moja ulubiona. 

Dawniej w moich stronach na kogoś z wysokimi umiejętnościami mówiło się Majster.

Ja tylko mógłbym być sztyftem od zamiatania w Twoim warstacie.  :benc:

  • Thanks 1
  • Haha 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Jak któreś z tych zdjęć nie zostanie zdjęciem tygodnia... 

Będzie bura. 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dziękuję wszystkim za odzew, lajki i miłe komentarze. Bardzo cieszą po sporej ilości czasu i pracy włożonej w model.

Bogactwo wykorzystanych w nich form stylistycznych, od persko-bizantyjskich (sztyfty) po dermatologiczno-proktologiczne, robi wrażenie.

Jeśli chodzi o zdjęcia to za najistotniejszy element uznałbym oświetlenie, unowocześniłem swój dotychczasowy zestaw do wersji AMATOR 3, składającej się z trzech lampek biurkowych.

Metodą prób i błędów oświetliłem model tak, aby możliwie najlepiej wyróżniał się na ciemnym tle.

Wszystkich serdecznie pozdrawiam i - w zaczynającym się roku - życzę sukcesów w życiu modelarskim i prywatnym.

  • Like 2
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Umieściliśmy na Twoim urządzeniu pliki cookie, aby pomóc Ci usprawnić przeglądanie strony. Możesz dostosować ustawienia plików cookie, w przeciwnym wypadku zakładamy, że wyrażasz na to zgodę.