Skocz do zawartości

Jak hartowała się stal, czyli modelarskie lata PRL


kopernik

Rekomendowane odpowiedzi

Co do łuski od UR-a w Czyżynach. W koszarach przy ul. Ułanów gdzie obecnie stacjonuje 6 batalion dowodzenia 6 BPD przed wojną stacjonował 8 Pułk Ułanów Księcia Józefa Poniatowskiego ("CK grafy i barony, ósmy zdobi nam salony") .  Więc możliwe że swoje UR-y przestrzelał na terenie obecnych ogródków działkowych.

  • Thanks 2
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

A taki poradnik modelarza był zamieszczony w SP 1973-44

SP 1973-44.1.jpg

 

I próbka modeli z CSRS (tak dawniej nazywały się Czechy, jakby ktoś nie wiedział)

SP 1973-44.1a.jpg

I jeszcze jeden odcinek SP 1973-45

SP 1973-45.1.jpg

Edytowane przez jmx62
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Sądzę, że znowu warto spojrzeć na autora artykułu. Tym razem Waldemar Salach.

Info  dla młodszych czytelników – Waldemar Salach (1934-2018) to postać bardzo istotna dla historii polskiego modelarstwa redukcyjnego. Od 1956 roku pracował Pałacu Młodzieży w W-wie. Istotne jest to, że chociaż był on  „modelarzem latającym” klasy F2C (modele wyścigowe) i w tej kategorii miał wiele spektakularnych sukcesów, w tym tytuły mistrzowskie, to już w 1971 roku dostrzegł pozytywne wartości w modelarstwie redukcyjnym i założył klub modelarstwa redukcyjnego „Śmigiełko”.

W latach 1970-tych w Polsce były tylko trzy modelarnie dla modelarzy redukcyjnych. Jedną z  pierwszych stworzył właśnie W. Salach.

Ponadto razem m.in. z Krzysztofem Wagnerem organizował coroczne Przeglądy Modelarstwa Redukcyjnego w Muzeum Techniki. Jako instruktor modelarstwa wychował wielu modelarzy, w tym także tych redukcyjnych.

  • Like 4
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

W nowościach pojawił się model Grumman Albatross za ok 200 zł, przypomnę model Monogram, który można kupić za ok 60 zł. Ma składane podwozie i ponton ! A jaki art box ! Na końcu przypominam chyba najłatwiejszy do kupna przepak Revell. Ostatnie zdjęcie jest próbką, co można z tego zrobić ( niestety nie moje) !

p20149-01.jpg

850020t17.jpg

850020t16.jpg

850020t15.jpg

850020t14.jpg

850020t12.jpg

850020t11.jpg

850020t10.jpg

850020t09.jpg

850020t08.jpg

850020t07.jpg

850020t06.jpg

850020t06.jpg

850020t05.jpg

850020t04.jpg

850020t03.jpg

850020t02.jpg

04380.jpg

s4200112.jpg

  • Like 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

18 minut temu, Andrzej Ziober napisał:

Sądzę, że znowu warto spojrzeć na autora artykułu. Tym razem Waldemar Salach.

Info  dla młodszych czytelników – Waldemar Salach (1934-2018) to postać bardzo istotna dla historii polskiego modelarstwa redukcyjnego. Od 1956 roku pracował Pałacu Młodzieży w W-wie. Istotne jest to, że chociaż był on  „modelarzem latającym” klasy F2C (modele wyścigowe) i w tej kategorii miał wiele spektakularnych sukcesów, w tym tytuły mistrzowskie, to już w 1971 roku dostrzegł pozytywne wartości w modelarstwie redukcyjnym i założył klub modelarstwa redukcyjnego „Śmigiełko”.

W latach 1970-tych w Polsce były tylko trzy modelarnie dla modelarzy redukcyjnych. Jedną z  pierwszych stworzył właśnie W. Salach.

Ponadto razem m.in. z Krzysztofem Wagnerem organizował coroczne Przeglądy Modelarstwa Redukcyjnego w Muzeum Techniki. Jako instruktor modelarstwa wychował wielu modelarzy, w tym także tych redukcyjnych.

Pod koniec lat 70 chodziłem do modelarni w Pałacu. Niestety, nie pamiętam nazwisk instruktorów. Stan Wojenny przerwał moją przygodę z Pałacem i tą modelarnią.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

A ja w PKiN w Muzeum Techniki pamiętam tylko wystawy modeli, było ich całe mnóstwo aż człowiekowi się oczy rozjeżdżały na wszystkie strony (o ile o kilkunastolatku można powiedzieć człowiek🤨)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dopiero teraz zwróciłem uwagę na autora zdjęć z Czechosłowacji – Frantiszek Pawelczik. Otóż on także miał ciekawy epizod z polskim modelarstwem, a właściwie  polskie modelarstwo z Jego udziałem. Franek,  niezwykle sympatyczny facet i wielki miłośnik historii naszego kraju (bardzo przyzwoicie mówił po polsku), był prezesem klubu modelarzy redukcyjnych w Ostrawie. Już w latach 70-tych ubiegłego wieku staraliśmy się budować bezpośrednie kontakty międzynarodowe, na tyle na ile się wtedy dało, czyli tylko w obrębie - jak je wtedy propaganda nazywała – „bratnich krajów socjalistycznych”.  Najłatwiej można było je nawiązać z modelarzami z Czechosłowacji i NRD. To zaowocowało rodzajem wymiany międzynarodowej - Franek Pawelczik i jego koledzy z Ostrawy przyjeżdżali na konkursy do Polski jako goście naszego kaliskiego klubu Miniaturka, a my (byłem członkiem tego klubu) jeździliśmy do Ostrawy na ich konkurs (Memorial mjr. Frantiska Dolezala). Do Polski przyjeżdżali także modelarze z Berlina Wschodniego z Hans Grade Model Sport Klub i KMK Otto Lilienthal. Dzięki tym kontaktom udało się doprowadzić do oficjalnego międzynarodowego porozumienia pomiędzy Komisją Modelarską APRL i czechosłowackim SVAZARM-em (Svaz pro Spolupraci s Armadou - to taki odpowiednik naszego ówczesnego LOK) i zorganizować dwa razy Mistrzostwa Państw Socjalistycznych Lotniczych Modeli Redukcyjnych. Te zawody miały status prawny międzynarodowej lotniczej imprezy sportowej w rozumieniu FAI i każdy kraj mógł wystawić trzyosobową kadrę narodową. Pierwsze zawody odbyły się w Pardubicach w 1987, drugie u nas na zamku w Książu w 1988, a trzecie miały być w 1989 w Berlinie Wsch., ale wiadomo, że w tamtym roku skończył się ten „najwspanialszy ustrój świata” i przy okazji NDR przestało również istnieć.

Taka uwaga odnośnie imprez tamtych lat. Wprawdzie wszystko miało w oficjalnych nazwach jakieś socjalistyczne konotacje, ale w praktyce to były normalne konkursy modelarskie, na bardzo wysokim poziomie merytorycznym, a kontakty, które wówczas nawiązaliśmy często przerodziły się w prawdziwe przyjaźnie i przetrwały wiele lat.

Edytowane przez Andrzej Ziober
  • Like 1
  • Thanks 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

W dniu 22.04.2021 o 20:03, jmx62 napisał:

I próbka modeli z CSRS (tak dawniej nazywały się Czechy, jakby ktoś nie wiedział)

SP 1973-44.1a.jpg

 

Zacytuję samego siebie:

Ciekawe z jakich zestawów były te modele? Zwłaszcza ciekawi mnie nasza Iskra. 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Pierwsze modele Iskry ZP RUCH wydał w 1964 i jeszcze w latach 60' wznowił, kolejne wznowienie modelu było w 1971 pod szyldem PZW Siedlce

https://www.scalemates.com/kits/ruch-unknown-ts-11-iskra--641352

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

2 godziny temu, jmx62 napisał:

Zacytuję samego siebie:

Ciekawe z jakich zestawów były te modele? Zwłaszcza ciekawi mnie nasza Iskra. 

Na 6 str wspominałem ten zestaw. 

11.jpg

Edytowane przez kopernik
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Ja nie żułem - do dziś sie nie nauczyłem... Ale nawet bardziej na miejscu w tym dziale była by guma Turbo!

 

Za mojej kadencji udało mi się zebrać prawie wszystkie "papiery" z drugiej serii - 50 do 120. Mniejszych numerów chyba nigdy nie widziałem, za to później wiem że pokazały się też wyższe numery. Może ma ktoś jakieś skany, jak już tak rozmawiamy?

 

Pozdrawiam i życzę miłego dnia

 

Paweł

 

PS. Ta iskra to prawdziwy dramat!!! 😮

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

W dniu 22.04.2021 o 22:25, kopernik napisał:

przypomnę model Monogram, który można kupić za ok 60 zł. Ma składane podwozie i ponton ! A jaki art box ! Na końcu przypominam chyba najłatwiejszy do kupna przepak Revell.

Wskazuj szybko proszę gdzie ten przepak Revella, albo Monogram za 60 zł można zanabyć⚠️ Wezmę nawet dwa...😎

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

10 godzin temu, kopernik napisał:

Na 6 str wspominałem ten zestaw. 

11.jpg

Wiadomo, innej Iskry nie było ale trzeba przyznać że ten Czech ładnie ją zrobił, to już było coś wycisnąć z tego gluta iskropodobnego🥴

A swoją drogą to miał ktoś fantazję tak przyozdobić ten model, "nasi Niemcy" chcieliby mieć zamiast czeskich Delfinów

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

W dniu 26.04.2021 o 10:03, pmroczko napisał:

Za mojej kadencji udało mi się zebrać prawie wszystkie "papiery" z drugiej serii - 50 do 120. Mniejszych numerów chyba nigdy nie widziałem, za to później wiem że pokazały się też wyższe numery. Może ma ktoś jakieś skany, jak już tak 

 

 

Z jedynką turbo namierzyłem 2 szt : jedna to z Alfą Centauri,  druga z Oplem Ascona...

A Donaldy były wcześniej - lata 80? (mój wujek z delegacji przywoził, były prawie jak waluta), turbo to 90...jak już handel z Turcją był aktywny.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Umieściliśmy na Twoim urządzeniu pliki cookie, aby pomóc Ci usprawnić przeglądanie strony. Możesz dostosować ustawienia plików cookie, w przeciwnym wypadku zakładamy, że wyrażasz na to zgodę.