Skocz do zawartości

Jak hartowała się stal, czyli modelarskie lata PRL


kopernik

Rekomendowane odpowiedzi

Łoj fajnie by było jakby ktoś wydał te wszystkie planiki w jednym czy dwóch tomikach tak jak to było w wielokrotnie już tu wspominanych 2 częściach "Klubu 1:72"  z WKiŁ. Na pewno bym kupił, pod warunkiem oczywiście że nie kosztowałoby to tak jak kosztują niektóre pozycje np. ze Stratusa😲

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Cytat

…zapytam pana Andrzeja o model Albatrosa którego zdjęcia przewinęły się w poprzedniej wrzutce Skrzydlatej Polski. On był cały od podstaw, czy było tam coś z KP?

Nie, to nie jest zestaw i z zestawu nie ma w nim ani jednej części. Ten model był zrobiony od podstaw z tzw. „klapy od sedesu”, czyli z różnego plastikowego złomu. Zresztą określenie „z klapy od sedesu” też nie jest jedynie przenośnią, bo faktycznie plastik z niektórych klap był doskonałym materiałem do budowy modeli.

  • Like 2
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dalsza część bardzo fajnych planów Mustanga, zapowiedziane plany Jaczka 12, modele czytelników i sporo nowości. No i jest Pociak na pływakach 👍. Numery: 21, 23, 24, 25, 27, 29,31, 33/87.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Edytowane przez barszczo
  • Thanks 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

W dniu 13.06.2021 o 11:40, jmx62 napisał:

Miałem oba, oba kleiłem, ten marszał Budionnyj to był kawał klocka.

pewnie nie każdy wie ale ten sowiecki statek to też w pewien sposób chluba naszego przemysłu stoczniowego.

Był to pierwszy statek o nośności ponad 100.000 t wybudowany w polskiej stoczni (główni projektanci jednostki to słynny duet inżynierów okrętowców : Michał Cenian & Jan Sochaczewski). Zaprojektowany "od podstaw" przez naszych konstuktorów, łącznie z silnikiem który dostarczyły zakłady Cegielskiego, oraz 34tonową śrubą którą dostarczył elbląski Zamech.

Statek powstał w latach 1973-75 w stoczni Komuny Paryskiej w Gdyni.

Przy okazji jeszcze jednak ciekawostka - statek miał długość 248m, a dok w którym go budowano (największy w Trójmieście) 250m... nie dało się więc go zbudować ""w całości" dlatego sekcja dziobowa o długości 18m i masie ~3000t powstała oddzielnie.

Edytowane przez M.A.V.
  • Like 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Nie kumam, przecież 248 jest mniejsze niż 250 więc powinien się zmieścić, jeszcze 2 mety zapasu 😄zostaje.

To tylko taki żart, ale swoją drogą to kiedyś mieliśmy i przemysł okrętowy, i stocznie i konstruktorów (jak byłem gnojkiem to będąc  pod silnym wpływem właśnie modeli MM i wspaniałych malunków na okładkach pana Adama Werki bardzo chciałem zostać konstruktorem okrętowym,🛳️ los jednak chciał inaczej i na resztę życia związał mnie z lotnictwem) i nawet nasze morze było jakieś inne bo teraz to jest...🚽

A sam model tego 105- tysięcznika to wspominam bardzo dobrze, jak na tamte czasy model opracowany ręcznie na desce kreślarskiej a nie komputerowo sklejał się niemalże bezproblemowo. Tzn. jedyny problem był potem, gdzie tego klocka postawić bo zajmował całą półkę.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

5 godzin temu, jmx62 napisał:

Nie kumam, przecież 248 jest mniejsze niż 250 więc powinien się zmieścić, jeszcze 2 mety zapasu 😄zostaje.

To tylko taki żart....

o ile dobrze pamiętam to problem był taki że od strony wrót doku było kilkumetrowe "martwe pole" suwnicy i dźwigów, którego nie przewidzieli konstruktorzy na etapie projektowania. Chcieli oni potem zmniejszyć statek, ale ze względu na naciski polityczno-propagandowe zdecydowano się zachować rekordową nośność i zakombinować inaczej.

 

5 godzin temu, abtb napisał:

Czyli potrafiliśmy. Teraz to byle kajaka, przepraszam gawrona,  lepimy latami.

co tam Gawron (specjalistyczna jednostka)  - promy żeśmy mieli budować hurtowo i na eksport. Nawet było wbicie złotym młotkiem w blasku fleszy złotego nitu.... było to w 2017 a do tej pory wszystko zardzewiało bo nawet projektu nie ma     :haha:

 

sorry chłopaki za ten stoczniowy OFFTOP  :piwo:

  • Like 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

No przecież modele okrętów czy statków też budujemy i budowaliśmy za czasów PRL-u więc wpis jak najbardziej prawidłowy no ale ten browarek...hmm czemu nie?

To ja jeszcze pociągnę temat pływadeł. 

Taki dowcip krążył za czasów komuny:

Ruskie zbudowały supersuperMega statek jakiego świat nie widział. Już mieli go wodować no i trzeba było dokonać ostatnich pomiarów. Przyjechali najlepsi specjaliści z całego Sojuza. Mierzą, mierzą, mierzą ... no i coś im nie pasuje. 

Okazuje się że od dzioba do rufy wychodzi im 250 metrów a jak mierzą  odwrotnie od rufy do dzioba to im wychodzi 248 metrów. Wielokrotne pomiary niestety to potwierdzają. 

Konsternacja, niedowierzanie no i ... wstyd. 

Zamknęli całą dokumentację techniczną, oplombowali, opatrzyli klauzulą "Super hiper maga Tajne" i pod uzbrojoną eskortą wywieźli do najlepszej Akademii Nauk w Moskwie. 

Czekają na wyniki ekspertyzy, czekają. W końcu po kilku miesiącach przychodzi odpowiedź najlepszych matematyków.

"Od poniedziałku do piątku jest pięć dni. Od piątku do poniedziałku ... cztery"

😁😎😲🤣🤣🤣😃🤕...  

Takie to były czasy komuny hhhaaa.

A, jeszcze jedno, jak to M.A.V. napisałeś? Złoty nit i zardzewiał? Dziwne, bardzo dziwne.🥴

Edytowane przez jmx62
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

No to dalej będę orał pole jak Tomuś Czereśniak z chomątem na szyi bo qunia ani z rzędem ani nawet bez rzędu nie dostanę 🥴

Cos, gdzieś o tych rakietach chyba jednak obiło mi się o uszy ale głowy nie dam.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

38 minut temu, kopernik napisał:

Konia z rzędem temu, kto to widział w realu !

4.jpg

 

+ talon na balon kto stwierdzi co to za typ i klasa okrętu 

bo ja tu widzę wesołą twórczość szalonego dr.Frankensteina czyli cechy 4 jednostek wszczepione w jeden  :haha:

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

1 godzinę temu, letalin napisał:

Ta rakieta przeciwlotnicza Bloodhound była długo dostępna w oryginale, czyli od Airfixa. Ta forma wróciła do Anglii. 

Ciekawe, na jakich warunkach Airfix wypożyczał formy do kraju za żelazną kurtyną ? Formy były prawie nowe, a do otwarcia Gierka na zachód jeszcze było daleko. 

BristolBloodhoundBagArt.jpg

Edytowane przez kopernik
  • Like 2
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Nikt już tego nie pamięta na jakich warunkach formy trafiły do Polski. Podejrzewam, że trochę mogli mieszać Polacy zatrudnieni w Airfixie (byli tam nasi), a Ruch był wtedy półprywatną firmą Cyrankiewicza. Oba te czynniki mogły mieć znaczenie. Z racji tego, że handel zagraniczny był pod kontrolą państwa, nie było ryzyka, że Airfix straci rynek przez konkurencję z Kobyłki. Czym Ruch spłacił tę transakcję? Na jakich warunkach? Tego się pewnie nie dowiemy, bo ludzie mający tę wiedzę mieliby ponad 100 lat. 

  • Haha 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

A ja wrzucam końcówkę SP z roku 1987. Tym razem nowości modelarskie: Harriera miałem i robiłem, Mustanga pamiętam, Lublin vacu raczej się nie ukazał tak jak i RWD-10, potem fajne plany Macchi Mc.200 z podsumowaniem przeróbek starego Smera i relacje z imprez modelarskich. Ponownie pojawia się Albatros pana Andrzeja i pierwsze modele w NMF ze zróżnicowaną powierzchnią. Wygląda na to że modelarze z byłego NRD byli prekursorami tej metody malowania, poprawcie mnie jeśli się mylę. Numery kolejno: 35, 37, 39, 41, 43, 44, 46, 49 i podwójny 51/52.

IMG_20210617_154924-35-87.thumb.jpg.af718decc11b9e2b8b8437510a36fa94.jpg

 

IMG_20210617_154958-37-87.thumb.jpg.ddcc331b81527de9252efb6b17d0e0e9.jpg

 

IMG_20210617_155032-39-87.thumb.jpg.fb2ac77b47e15ead115516869bbaf9f0.jpg

 

IMG_20210617_155110-41-87.thumb.jpg.1bd0bfff1b2040cc5e4ade996021c682.jpg

 

IMG_20210617_155141-43-87.thumb.jpg.f9f6f432b276ac9f98f993e8b3019ed0.jpg

 

IMG_20210617_155209-44-87.thumb.jpg.3bd449e7016f50a6fe3c3c7429cdcab7.jpg

 

IMG_20210617_155245-46-87.thumb.jpg.8577dd91b22c93d25d03e5166c020e63.jpg

 

IMG_20210617_155324-49-87.thumb.jpg.628a469bebdd29d0d1f69123fee86c88.jpg

IMG_20210617_155413-51-52-87.thumb.jpg.cd212ef68fd3aa3f8e21f6b042e6c4b6.jpg

  • Like 1
  • Thanks 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

No ja nie mogę, normalnie człowiek to ma galopującą sklerozę. Przecież te planiki MC-200 Saetty też miałem oprócz dwóch ostatnich. Gdzieś leżą pewnie w piwnicy albo na strychu, trzeba będzie odszukać. 

barszczo masz jeszcze kolejne roczniki SP? Jak tak to wrzucaj, ludziska będą ci wdzięczni🍻🍻🍻

  • Like 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

W dniu 26.06.2021 o 09:37, barszczo napisał:

A ja wrzucam końcówkę SP z roku 1987. Tym razem nowości modelarskie: Harriera miałem i robiłem, Mustanga pamiętam, Lublin vacu raczej się nie ukazał tak jak i RWD-10, potem fajne plany Macchi Mc.200 z podsumowaniem przeróbek starego Smera i relacje z imprez modelarskich. Ponownie pojawia się Albatros pana Andrzeja i pierwsze modele w NMF ze zróżnicowaną powierzchnią. Wygląda na to że modelarze z byłego NRD byli prekursorami tej metody malowania, poprawcie mnie jeśli się mylę. Numery kolejno: 35, 37, 39, 41, 43, 44, 46, 49 i podwójny 51/52.

IMG_20210617_154924-35-87.thumb.jpg.af718decc11b9e2b8b8437510a36fa94.jpg

 

 

Lublina vacu nie było, ale wtryskowy, który ostatnio sygnował chyba Aeroplast, w swoim pierwszym wcieleniu firmy J. Makowski miał informację, że jest na bazie modelu-matki Leszka Dąbrowskiego. Jego cechy konstrukcyjne (nawet zastrzały i oś śmigła złożona z dwóch połówek) wydają się wskazywać na jakieś powiązanie z vacu.

lublin2.jpg

  • Like 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

W dniu 26.06.2021 o 09:37, barszczo napisał:

A ja wrzucam końcówkę SP z roku 1987. Tym razem nowości modelarskie: Harriera miałem i robiłem, Mustanga pamiętam, Lublin vacu raczej się nie ukazał tak jak i RWD-10, potem fajne plany Macchi Mc.200 z podsumowaniem przeróbek starego Smera i relacje z imprez modelarskich. Ponownie pojawia się Albatros pana Andrzeja i pierwsze modele w NMF ze zróżnicowaną powierzchnią. Wygląda na to że modelarze z byłego NRD byli prekursorami tej metody malowania, poprawcie mnie jeśli się mylę. Numery kolejno: 35, 37, 39, 41, 43, 44, 46, 49 i podwójny 51/52.

IMG_20210617_154924-35-87.thumb.jpg.af718decc11b9e2b8b8437510a36fa94.jpg

 

Tego "Szmeranego" Jaczka i "Ławeczke" KP posiadam, (jak dobrze pamiętam to było chyba jedyne nietypowe wydanie Kovozawodu, pudełko było dość sporych rozmiarów ale za to bardzo cienkie :benc:)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

5 godzin temu, Slawek_26869 napisał:

Tego "Szmeranego" Jaczka i "Ławeczke" KP posiadam, (jak dobrze pamiętam to było chyba jedyne nietypowe wydanie Kovozawodu, pudełko było dość sporych rozmiarów ale za to bardzo cienkie :benc:)

Zgadza się, było dość nietypowe, do przemytu większej ilości nadawało się świetnie. Ile ja ich ( i innych) przywiozłem w tamtych czasach 😂.

  • Thanks 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

16 godzin temu, Slawek_26869 napisał:

 

Tego "Szmeranego" Jaczka i "Ławeczke" KP posiadam, (jak dobrze pamiętam to było chyba jedyne nietypowe wydanie Kovozawodu, pudełko było dość sporych rozmiarów ale za to bardzo cienkie :benc:)

W takim pudełku cienkim był jeszcze Letov S-231 i Avia BH-3. Mam też jedną ramkę od Aero A-100 z wszystkimi elementami co wskazuje że pewnie też miał być w płaskim pudełku, ale zrezygnowano z tego pomysłu i ramkę przedzielono i zapakowano w pudełko wymiarami takie samo jak Mi-8, Su-7, Aero C-3A itp.

 

9 godzin temu, Kolekcjoner WP napisał:

WTRYSKOWY RWD-10?? 

Ktoś ma jakieś informacje o nim??

 

Kilka dobrych lat temu spotkałem to coś na allegro, ale zdjęć zawartości nie było i poszło za spore dolary. Tak samo jak wtryskowy PWS-10 z RPMu.

  • Like 1
  • Thanks 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Umieściliśmy na Twoim urządzeniu pliki cookie, aby pomóc Ci usprawnić przeglądanie strony. Możesz dostosować ustawienia plików cookie, w przeciwnym wypadku zakładamy, że wyrażasz na to zgodę.