Skocz do zawartości

EKRANOPLAN projekt 903 ŁUŃ „zabójca lotniskowców” 1/72 od podstaw


podciech

Rekomendowane odpowiedzi

Ekranoplany zawsze mnie intrygowały. Otoczone były jakąś aurą tajemniczości, a przy tym ich ogrom przytłaczał. Czas zimnej wojny, nie szczędzono wtedy ani pieniędzy, ani drogich materiałów na śmiałe projekty. Dla mnie najpiękniejszy okres rozwoju lotnictwa i nie tylko. Mocarstwa prześcigały się w coraz to nowszych i śmielszych projektach. W tym właśnie okresie pewien konstruktor w ZSRR Rościsław Aleksiejew wpadł na pomysł zbudowania hybrydy samolotu i statku. Obiekt wykorzystywał napięcie przypowierzchniowe wody i poruszał się na ograniczonej wysokości. Aleksiejew nazwał go ekranoplanem. Wszystkie prace i próby odbywały się w mieście BAKU nad morzem Kaspijskim.
Południe centrala CIA do dyrektora docierają zdjęcia zrobione przez satelity szpiegowskie z potężnym obiektem o długości 100 m poruszającym się z dużą prędkością na Morzu Kaspijskim. Mimo wysiłków przez dłuższy czas nikt nie potrafi powiedzieć co to jest. Amerykanie nazywali go „KASPIJSKIM   POTWOREM”, jak się potem okazało, był to największy ekranoplan KM.
Nie jego model postanowiłem zbudować. O wiele ciekawszy jest projekt 903 łun. Jest trochę mniejszy od KM, ale ciekawszy konstrukcyjnie. Informacje na temat KM i ŁUŃ ujrzały światło dzienne dopiero po rozpadzie ZSRR, do tego czasu było to ściśle tajne.
ŁUŃ był ekranoplanem rakietowym. Jedną salwą z sześciu rakiet naprowadzanych Moskit mógł puścić na dno każdy obiekt na wodzie w tym również lotniskowce. Ponadto niski lot nad wodą pozwalał pozostać mu niewidzialnym dla radarów. Jaki był strach amerykańskich generałów, gdy ci dowiedzieli się, że sowieci mają maszyny podobne do łodzi pędzące z prędkością 550 km/h zdolne do zniszczenia ich lotniskowców. Między innymi z tego powodu w USA ŁUŃ zyskał przydomek jako „zabójca lotniskowców”. Mankamentem projektu 903 była możliwość operowania tylko przy niskich falach. Oprócz tego ekranoplan trapiło szereg usterek technicznych. Rozpad ZSRR sprawił, że zakończono przygodę z tymi unikatowymi statkami powietrznymi.
ŁUŃ straszył również rozmiarami. Rozpiętość skrzydeł 44 m, długość 74 m, wysokość 19 m, waga 286 ton, dystans 2000 km bez lądowania. Załoga składała się z 15 osób. Napęd 8 silników Kuzniecow NK-87 pozwalające rozwinąć prędkość 550 km/h. Uzbrojenie 2x działko P1-23 kal 23 mm w dwóch wieżyczkach, 6 wyrzutni rakiet naprowadzanych P-270 Moskit.
Warsztat tego modelu  postanowiłem zamieścić w dziale lotnictwo, ponieważ większość zjawisk towarzyszących poruszaniu się ekranoplanu opartych jest na aerodynamice, a nie hydrodynamice.
Łunia w skali 1/72 nie ma. Anigrand robi żywice w skali 1/144, ale ma sporo błędów. Planów też brak. Niedawno pojawiło się w necie trochę szczegółowych zdjęć tego ekranoplanu. To one przede wszystkim służą mi jako dokumentacja. Do tego na jednym z zagranicznych forów znalazłem model kartonowy w skali 1/100 opracowany przez Maxima miłośnika nietypowych rosyjskich konstrukcji. Postanowiłem, że po poprawkach i przeskalowaniu do 1/72 wykorzystam szkielet jako bazę. Model budowany jest w większości z hipsu, kilka elementów zamierzam odlać  też z żywicy. Łuń ma strasznie skomplikowany kształt  dna zwłaszcza przy wysuwanej płetwie dlatego był to najtrudniejszy etap budowy z całej bryły. To co do tej pory zrobiłem może nie jest efektowne ale zajęło mi pół roku. W miarę postępu prac jak czas pozwoli będę wrzucał  zdjęcia .      pozdrawiam

14639576_1779322102316721_7857472246831299120_n.jpg.0d9611d0b551fb68ddb9336ae11a6602.jpg   

1332536619_2(Copy).thumb.jpg.99aeaeb649d8859638b335aee6b81ab8.jpg     

2115015598_3(Copy).thumb.jpg.4c87ccf579c140f36f8a3b74cc6b70bc.jpg

2098378135_4(Copy).thumb.jpg.9764f7ddba1717f28aa72ef01493248e.jpg

425768649_5(Copy).thumb.JPG.6826908d1053c3c807328a0df3996aa8.JPG

559711496_6(Copy).thumb.JPG.66244a671cd152e66931dbc2ad5a95c8.JPG

1647181241_7(Copy).thumb.JPG.a41f354cc27a343d572252328e89004c.JPG

1991928702_9(Copy).thumb.JPG.7543a89ac5cdb4678d79226ff272ad8b.JPG

849623722_10(Copy).thumb.JPG.144d4593f9147caac9f30ac1dd8a3ba2.JPG

564650559_11(Copy).thumb.JPG.f0645a4e6c07d0df878b7d704456d9ae.JPG

508073731_12(Copy).thumb.JPG.b7b8ab2d227a4eceafdabc1c66934e60.JPG

1156206359_13(Copy).thumb.jpg.6ca3e9fd3d57e05cdd5be720f12af5ec.jpg

1000672394_14(Copy).thumb.jpg.d8f147f0f67acd86e9b7a372cd0ff07a.jpg

1518264101_15(Copy).thumb.jpg.31b935bb0fb34291e9d9e1625336943a.jpg

2023791078_16(Copy).thumb.jpg.4118c346bdfb25a0e9a6f98162d75d31.jpg

1041013596_18(Copy).thumb.jpg.59c707be4a20e1a7315ce94493a63b4a.jpg

2020318231_19(Copy).thumb.jpg.e8d09c3182c25c0adb3d0fa9e84a5ea7.jpg

1711682905_20(Copy).thumb.jpg.d80b96c2ba8eff6cb3d48de4f67af5a0.jpg

622745085_21(Copy).thumb.jpg.ae005a00a69c870c876fa8f21aeb22c5.jpg

1719512580_22(Copy).thumb.jpg.7fb2753ae677f2e0c17ebaed244f9549.jpg

2060480056_23(Copy).thumb.jpg.f37580bab01694601c9176c95dfa706a.jpg

894717282_24(Copy).thumb.JPG.a4e4b7b9767bea65e043f57353d7b205.JPG

1566545702_25(Copy).thumb.JPG.e2b5f6e0c64733c6cf096dfeb8019765.JPG

1890139685_26(Copy).thumb.JPG.4230705e9379f628a6027234e150456b.JPG

600520581_27(Copy).thumb.JPG.571775f4df36cbd48dbec21b28a91db9.JPG

475364237_28(Copy).thumb.JPG.4a8d1b8bb289e0c1339d5e57f26b9c7c.JPG

1559898521_29(Copy).thumb.JPG.95204481030c902c4f2acebc17afc4c5.JPG

261222352_30(Copy).thumb.JPG.76d27d54de3a0218bc7150c61e0550ee.JPG

2105864460_31(Copy).thumb.JPG.32e715a19cafd8e065137fd0585764e3.JPG

213264401_32(Copy).thumb.JPG.8fe3c47add4dc8bcf51f3a103d2c396f.JPG

6068260_33(Copy).thumb.JPG.a2386137e9c980760f358e6397da6847.JPG

1971323523_34(Copy).thumb.JPG.11d398898a7e902897b1fac52992a453.JPG

2025733413_35(Copy).thumb.JPG.0e745797f400b2f1d493fc48a149fa36.JPG

165496204_36(Copy).thumb.JPG.027939173cd68d6f999e41f477f7c386.JPG

67300269_37(Copy).thumb.JPG.dad98f22d34bed359c33a3ed6f5bffea.JPG

1567541139_38(Copy).thumb.JPG.ff90223764f591bca0fc97cd5a1a88bb.JPG

1774755784_39(Copy).thumb.JPG.01740a1b93e51df25b6518f04fddb4c7.JPG

1614820997_40(Copy).thumb.JPG.04698d671a56562b0e2ccf8d34b03dfc.JPG

1872315521_41(Copy).thumb.JPG.4c62eca1cc0de548060632420f770c4e.JPG

98355688_42(Copy).thumb.JPG.e1512b797e89502150ab609a9f4dfa40.JPG

481378214_43(Copy).thumb.JPG.4c5bef49c75fac01f82e6300dfae1b99.JPG

1476197181_44(Copy).thumb.JPG.20ade1f6cb7a0bc924e899c5cb8cb789.JPG                         

Edytowane przez podciech
  • Like 32
  • Thanks 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

6 godzin temu, podciech napisał:

To co do tej pory zrobiłem może nie jest efektowne ale zajęło mi pół roku.

Chm... w takim razie chyba zupełnie inaczej rozumiemy przymiotnik "efektowne", bo mnie wcisnęło w fotel. To jest spektakularne!

   

  • Like 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

W dniu 24.04.2021 o 01:11, podciech napisał:

Obiekt wykorzystywał napięcie powierzchniowe wody i poruszał się na ograniczonej wysokości. 

 

                    

taka tylko mała korekta - chodzi o "efekt przypowierzchniowy" który w odniesieniu do samolotów/śmigłowców powoduje zwiększenie siły nośnej, gdy elementy aerodynamiczne pracują w pobliżu płaskiej powierzchni (blisko ziemi, wody) 

"napięcie powierzchniowe wody" to trochę inna skala - nartniki, wykorzystują to do "chodzenia" po wodzie.

 

Jeśli chodzi o model  to zarówno temat jak i wykonanie są imponujące. niesamowite efekty połączenia techniki budowy w oparciu o szkielet i hipsu. Kibicuję i życzę wytrwałości, bo stopień zaawansowania jest mocny

Edytowane przez pulemiot
  • Thanks 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

2 godziny temu, Kolekcjoner WP napisał:

Akurat właśnie dzisiaj Takom zapowiedział model ekranoplanu

I to właśnie zniechęca (przynajmniej mnie) do przeróbek i konwersji. Wystarczy poczekać...

 

Ale do rzeczy - model fantastyczny, jak zachowasz geometrię przy tych wymiarach i scratch'u ?

 

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

9 godzin temu, martinello napisał:

I to właśnie zniechęca (przynajmniej mnie) do przeróbek i konwersji. Wystarczy poczekać...

I tak, i nie...rodzi się bowiem pytanie, jak długo chciałbyś czekać.

W niektórych przypadkach konwersje powstają rzeczywiście dość szybko i czasem nawet firmy, choćby trumpek puszczają modele prototypów, które powstały tylko w jednym egzemplarzu.

Są jednak tematy, które pozostają nieruszone przez wiele lat i to niezależnie od skali i składa się na to wiele czynników.

 

Warsztat i to z najwyższej półki, jaki nam tu prezentuje Podciech, to właśnie jeden z tych niezmiernie rzadkich tematów, który zapewne nieprędko doczeka się realizacji przez jakąkolwiek firmę, o ile w ogóle któraś w to wejdzie.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Ten ekranoplan jest tak długi, jak Boeing 777-300, więc raczej będzie w 1/144 i między innymi dlatego ten scratch jak najbardziej ma sens.Z dużych samolotów to jest np. Mrija w 1/72, ale to to ponad 2500 pln kosztuje.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

2 godziny temu, Rafał B napisał:

Warsztat i to z najwyższej półki, jaki nam tu prezentuje Podciech, to właśnie jeden z tych niezmiernie rzadkich tematów, który zapewne nieprędko doczeka się realizacji przez jakąkolwiek firmę, o ile w ogóle któraś w to wejdzie.

Gorąco kibicuję Podciechowi. To modelarstwo przez duże M. I będę zaglądał tu regularnie.

 

A smutek w moim poście wynika z moich doświadczeń modelarskich; ile razy pociąłem model, dokupiłem dodatków etc -> to pojawił się nowy, dokładnie taki ja "ciąłem i giąłem" 😉 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Rafale... brak mi słów :szampan1: po prostu wspaniała robota.

Jadę sobie kupić jakiś dywanik w odpowiedniej skali i zaczynam bić pokłony...

 

Co zaś się tyczy czekania, to świetnie  rozumiem takie podejście jakie prezentuje Autor... jak robiłem swojego MH-65C też w tym czasie

Dream Model wypuścił model tej maszyny.  Zastanawiałem się, może niepotrzebnie dłubię... :hmmm: ale jak zobaczyłem wypraski, to stwierdziłem,

że wolę dokończyć swojego. Skala uproszczeń jakie zastosowano oraz błędy merytoryczne, wykluczyły ten model z mojego kręgu zainteresowania.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Bardzo dziękuje wszystkim kolegom .

W dniu 24.04.2021 o 03:55, M.A.V. napisał:

fotki Igora pewnie już znasz https://igor113.livejournal.com/51213.html

 

Tak zebrałem chyba wszystko co jest dostępne w sieci na tą chwilę bo wyciągnęli  Łuń  na brzeg i może cos jeszcze się pojawi . ale dziękuje.:)

23 godziny temu, rymulus napisał:

Po prostu genialne!

Ja się cieszę, że udaje mi się coś dorobić do gotowego już modelu, a tu wchodzisz Ty i masakrujesz mnie czymś zrobionym z niczego. Fenomenalna robota. 

Dziękuje ale przesadziłeś rymulusie . przy twoich zresztą ni tylko twoich  koronkowo , zegarmistrzowskich poczynaniach to tylko kawał plastikowego klocka.

W dniu 24.04.2021 o 11:21, pulemiot napisał:

taka tylko mała korekta - chodzi o "efekt przypowierzchniowy" który w odniesieniu do samolotów/śmigłowców powoduje zwiększenie siły nośnej, gdy elementy aerodynamiczne pracują w pobliżu płaskiej powierzchni (blisko ziemi, wody) 

"napięcie powierzchniowe wody" to trochę inna skala - nartniki, wykorzystują to do "chodzeni" po wody.

Dziękuje za sprostowanie i wytłumaczenie już poprawiam  . Pozdrawiam  

 

No właśnie tego się obawiałem  że ktoś wyda go przed tym jak skacze dłubanie .   Szukam informacji ale nic nie mogę znaleźć jaką  skalą nas uraczy TAKOM. Cała nadzieja w tym ze to 1/144.  Jeżeli się okaże ze to 72 to dłubanie przy moich wypocinach okaże się bezsensowne . Lepiej kupić bazę i ja ewentualnie poprawić . 

3 godziny temu, Tap-chan napisał:

Ten ekranoplan jest tak długi, jak Boeing 777-300, więc raczej będzie w 1/144 i między innymi dlatego ten scratch jak najbardziej ma sens.Z dużych samolotów to jest np. Mrija w 1/72, ale to to ponad 2500 pln kosztuje.

 Model ma długość   102 cm  taka parówka ze skrzydełkami :D

 

13 godzin temu, martinello napisał:

Ale do rzeczy - model fantastyczny, jak zachowasz geometrię przy tych wymiarach i scratch'u ?

  Dzięki  z geometria niema problemu. Szkielety segmentów zrobione są z płytek 2mm  , poszycie większości z 0,75 . Na etapie budowy segmentów przyłożyłem się do ich symetrii a grubość jest wystarczająca do  zachowania  sztywności  konstrukcji. Pozostaje tylko połączyć  segmenty  ze sobą w osi . 

 

Pozdrawiam 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Umieściliśmy na Twoim urządzeniu pliki cookie, aby pomóc Ci usprawnić przeglądanie strony. Możesz dostosować ustawienia plików cookie, w przeciwnym wypadku zakładamy, że wyrażasz na to zgodę.